
اندازهگیری اثرگذاری کمپینهای تبلیغاتی
هیچ یک،همانطور که میدانید، یکی از مهمترین مزیتهای بازاریابی دیجیتال به نسبت بازاریابی سنتی، قابل اندازهگیریبودن آن است. با اندازهگیری معیارهای مختلف میتوانیم روند کاری خود را بهبود دهیم و اثربخشی کانالهای مختلف بازاریابی خود را بهبود دهیم. این موضوع به خصوص در زمانی که کمپینهای تبلیغاتی در کانالهای مختلف داریم اهمیت بیشتری پیدا میکند. در حالت عادی ممکن است اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی را بر اساس مجموع اتفاقاتی که میافتد اندازهگیری کنیم، در حالی که ممکن است برخی از کانالهای تبلیغاتی در کمپین اثربخشی بالا و برخی دیگر اثربخشی کمی داشته باشند. فرض کنید شما یک آژانس مسافرتی هستید و میخواهید در پنج سایت مختلف تبلیغات بنری انجام دهید و به هر کدام از سایتها مبلغ 10 میلیون تومان پرداخت کردهاید، نهایتا سودی که از این تبلیغ به دست میآورید بیشتر از مبلغ کلی است که برای این کمپین پرداخت کردهاید، بنابراین به این نتیجه میرسید که کمپین موفقیتآمیز بوده است. اما اگر به تفکیک هر کدام از سایتها را بررسی کنید، ممکن است این اتفاق افتاده باشد که یکی از پنج سایت برای شما سودآوری بالایی داشته و چهار سایت دیگر حتی نتوانستهاند به اندازه هزینهای که برای آنها انجام دادهاید برای شما بازگشت سرمایهگذاری داشته باشند.راه حل منطقی در این شرایط این است که در کمپین بعدی کل هزینه را برای همان سایت انجام دهید و از تبلیغ در سایتهای دیگر صرف نظر کنید. بنابراین اندازهگیری کمپینها کمک زیادی به بهبود فرآیندهای بازاریابی میکند. اولین کاری که برای تحلیل کمپین بازاریابی باید انجام دهید، انتخاب یک ابزار تحلیلگر مانند ابزار Google Analytics است. با استفاده از این ابزار میتوانید اتفاقات مختلف روی وبسایت خود را اندازهگیری کنید. از طرف دیگر با استفاده از پارامترهای UTM که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد میتوانید ورودی رسانههای مختلف تبلیغاتی را از هم جدا کنید و فرآیندهای آنها را رصد كنيد. پارامترهای UTM صرفا به آدرس صفحات شما در کمپینهای تبلیغاتی اضافه میشوند و استفاده از آنها بسیار ساده است.انواع پارامترهای UTM عبارتاند از:
پارامتر utm_campain : این پارامتر نام کمپین تبلیغاتی شما را مشخص میکند، به عنوان مثال کمپین آغاز سال تحصیلی یا mehr را میتوانید برای این پارامتر انتخاب كنيد.
پارامتر utm_source : این پارامتر برای مشخصکردن منبع تبلیغات استفاده میشود و شامل نام سایت یا رسانهای است که در آن تبلیغات انجام دادهاید.
پارامتر utm_medium که مشخصکننده رسانه تبلیغاتی شماست، مانند Banner یا link یا email که انواع مختلف رسانهها را مشخص میکنند.
پارامتر utm_content برای مشخصکردن نوع محتوا استفاده میشود، به عنوان مثال اگر شما در یک رسانه به خصوص مثل email از دو لینک مختلف برای هدایت کاربر به سایت خود استفاده میکنید، باید که یکی از آنها به صورت متنی باشد و دیگری به صورت تصویر، در این پارامتر میتوانید آنها را مشخص کنید و مقدار آن را برای لینک متنی text و برای لینک تصویری image قرار دهید.
بنابراین اگر در حالت عادی شما آدرس سایت خود را برای تبلیغات استفاده میکردید (به عنوان مثال rezashirazi.com) ، در این حالت میتوانید برای تبلیغات از آدرس جدیدی به صورت زیر استفاده کنید:
rezashirazi.com/utm_campain=khalaghiat&utm_source=khalaghiat.com&utm_medium=site&utm_content=link
اگر درستکردن این پارامترها و مقداردهی آنها برای شما سخت است، میتوانید با جستوجوی عبارت utm builder در گوگل از ابزارهای آنلاین زیادی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. این ابزارها با دریافت آدرس صفحات سایت شما و مقدار پارامترهای UTM آدرس تبلیغ را برای شما درست میکنند.پس از تعریف پارامترهای فوق، میتوانید کاربرانی که از رسانههای مختلف به سمت سایت شما آمدهاند را ردگیری كرده و رفتار آنها را تحلیل کنید. به عنوان مثال بررسی كنيد که زمان ماندگاری کاربر روی سایت شما از طریق تبلیغ در رسانه A بیشتر است یا رسانه B یا اینکه میزان نرخ پرش (تعداد کاربرانی که فقط یک صفحه از سایت را دیدهاند و از سایت شما خارج شدهاند) از کدامیک از رسانهها کمتر است و نهایتا بررسی كنيد که میزان فروش شما از کدام یک از رسانههای تبلیغاتی بیشتر بوده است.با بررسی این موارد میتوانید کمپینها خود را بهینهسازی کنید. دقت کنید یک کمپین تبلیغاتی خوب زمانی اثربخش خواهد بود که بتوانید تبلیغ مناسبی طراحی کنید، افرادی که روی تبلیغ کلیک میکنند را به صفحه مناسبی هدایت کنید و در نهایت در آن صفحه از سایت که به آن صفحه فرود میگویند پیشنهاد جذابی به کاربران ارائه دهید و اطلاعات تماس آنها را دریافت کنید و آنها را ترغیب کنید که محصولی را از شما خریداری کنند یا اقدامی که مدنظر شماست انجام دهند.
با استفاده از ابزارهای تحلیلگر میتوانید تبلیغاتی که اثربخشی کمتری دارند را نیز شناسایی کنید یا با بررسی انواع تبلیغات مختلف، بهترین تبلیغ را از بین آنها انتخاب کنید. به این روش آزمایش A/B میگویند، ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس این امکان را در اختیار شما قرار میدهند که به صورت تصادفی یکی از دو یا چند حالت مختلف را به کاربر نمایش دهید و با بررسی سنجههای مختلف کیفی روی صفحات سایت، بهترین حالت را به دست آورید. در نهایت با بهینهسازی تبلیغات، صفحات فرود و رسانههای تبلیغاتی که در آنها هزینه میکنید، میتوانید اثربخشی تبلیغات خود را افزایش دهید و نرخ بازگشت سرمایهگذاری بالاتری را برای خود ایجاد كنيد.