
هیچ یک،عمدتا سه جزء در بازاریابی وجود دارد: پیام، رسانهها برای ارائه آن، و بازار برای دریافت و پاسخ به آن. هیچ یک از اینها نمیتواند بدون دیگری کاربردی داشته باشد، این بدین معنی است که هر کدام دیگری را تغذیه میکند.
چندین روش برای تضعیف این مثلث بازاریابی وجود دارد، اما تنها یک روش برای دریافت صحیح آن وجود دارد: پیام مناسب، بازار مناسب، رسانه مناسب. اکنون بیایید تا به طور موثر و همزمان به این سه بخش کاربردی نگاهی بیندازیم.
بازارها
وقتی شما تصمیم میگیرید تا از رسانهها استفاده کنید، بسیار مهم است که بدانید برای رسیدن، جذبکردن، علاقهمندکردن و ترغیب چه کسی میکوشید و بدانید آنها مایلاند به چه شکلی به آنها پیشنهاد شود و اطلاعات و پیشنهادها را دریافت کنند. وقتی شما پیام خود را آماده میکنید باید بدانید این پیام برای چه کسی مناسب است و برای چه کسی مناسب نیست.با این حال بازاریابی بیشتر محصولمحور است، نه مشتریمحور. و عمدتا بازاریابی بسیار گسترده، مبهم و عمومی است نه محدود، متمرکز و خاص. متاسفانه اکثر بازرگانان نمیتوانند به طور صحیح و کامل توضیح دهند چه کسی میخواهد پاسخ دهد، چه کسی مشتری ایدهآل آنها یا چه کسی مشتری فعلیشان است.من با بسیاری از نمونهها در طول این سالها سروکار داشتهام. بگذارید درباره نمونهای به شما بگویم که آموزنده است.
من کارهای بسیار زیادی با یک پزشک کایروپراکتیک خاص انجام دادم. ما به طور خیلی دقیق بایگانیهای او و بیمارانش را بررسی کردیم تا به اکثریت بیماران بیمهشده نقدی او که دو چیز مشترک داشتند پی ببریم: یکی اینکه آنها به جای ویزاکارت یا مسترکارت با استفاده از کارتهای امریکن اکسپرس پول خود را پرداخت کردند، و دوم اینکه که آنها در مجله Prevention عضو بودند.در پایگاه ایمیلهای تجاری، شما میتوانید فهرست مشترکین مجله Prevention را که بر اساس کد پستی و همچنین از طریق جنسیت، سن و… دستهبندی شدهاند اجاره کنید، و فهرست دارندگان کارت اعتباری امریکن اکسپرس را بر اساس کدپستی اجاره کنید. موکل من تنها فهرست افرادی را که در هر دو فهرست وجود داشتند انتخاب کرده است. چون او میبایست حداقل پنج هزار اسم را از هر فهرست اجاره میکرد، این کار برای او 700 دلار هزینه در برداشت و او تنها توانست اسامی 27 نفر را در حوزهاش به دست آورد. یعنی در ازای هر نام حدود 26 دلار پرداخت کرد. بسیاری از صاحبان کسبوکار فریاد میزنند که «این پول بسیار زیادی است!» اما از ارسال 27 ایمیل متوالی، او توانست 11 نفر را به دفتر خود بکشاند، که نتیجه آن 9 بیمار، 800/27 دلار درآمد فوری، به اضافه ارزش بلندمدت و ارجاعات. این قدرت بالقوه لیزر بازاریابی هدفمند است. مردم به راحتی و به سرعت به اطلاعاتی که مستقیما با علایق آنها مرتبط هستند علاقهمند میشوند. به ویژه اطلاعاتی که اسرار جذاب، راه حل مسائل، پیشگیری از خطرات بزرگ و مزایای اغواکننده را وعده میدهند. این تجویزی برای پیشرفت غیرمنتظره ارتباطات جذاب است.
یک راه خوب برای فکرکردن درباره اطلاعاتی که میتوانید ایجاد كنيد و پیشنهاد دهید، مانند طعمه است و یک اصل مهم این است که «طعمه را با آن موجود تطبیق دهید.» در بازاریابی، «طعمه» به معنای دو چیز است: پیام شما و هرچه شما برای جرقهزدن یک واکنش مستقیم ارائه میدهید، این میتواند نوشتههاي چاپی و اطلاعات به عنوان یک خدمت رایگان یا یک هدیه باشد.بیشتر بازرگانان با تبلیغات و بازاریابیشان به نتایج ضعیفی میرسند زیرا آنها هیچ طعمهای ندارند، یا طعمهشان برای کسانی که میخواهند جذب کنند اشتباه و نامناسب است. یک موضوع مهمتر درباره طعمه این است که بیشتر بازاریابی کسبوکار، عمومی، براي همه به یک اندازه مناسب است. بازاریابی بیشتر با ابزارهای عمومی انجام میشود مانند: یک بروشور، یک کاتالوگ و یک وبسایت برای همه.
رسانهها
فهرست انتخابهای رسانهای شما طولانی است، و آنها به سرعت در حال گسترش هستند. بنابراین چگونه تشخیص میدهید که چه رسانهای موثر و چه رسانهای ضروری است؟ اول اینکه این مسئله بسیار متفاوت از کسبوکار است. و مهمتر از همه کسی است که این رسانهها میخواهند جذب کنند. آیا آن شخص توجه میکند و به رسانهها واکنشی نشان میدهد؟ یک نکته حتمی این است که اگر این رسانه نتواند برای ارائه یک پیام پاسخگویی مستقیم استفاده شود آن را کنار بگذارید.توجه کنید که تنها آنچه مخاطبان مورد نظر شما ترجیح میدهند و با آنها سرگرم میشوند مهم است، نه آنچه شما ترجیح میدهید.ماموریت شما این است که تا میتوانید سعی کنید روشهایی را برای استفاده از رسانههای مختلف پیدا کنید. بیشتر صاحبان کسبوکار تنها به یک، دو یا سه ابزار جذب مشتری وابسته هستند، و خودشان را با ایجاد وقفه ناگهانی در کسبوکار و رقابت تهاجمیتر آسیبپذیر میکنند.