
استوری و مخاطبان زن و مرد
هیچ یک،در زمانی که زنان برای تعادل کار و زندگی مبارزه میکنند صنعتی در حال ظهور است که زنان در آن حاکم هستند: اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار. من بر اساس تجربیاتم متوجه شدم که این زمینهای است که زنان میتوانند چهار برابر همتایان مرد خود به آن بپردازند. خب چرا زنان در این زمینه موفقتر هستند؟ چرا این حرفه میتواند بهترین حرکت بعدی شما باشد؟
1-مخاطبان شبکههای اجتماعی استوریهای شخصی را دوست دارند.
زنان در شبکههای اجتماعی بیشتر از مردان اطلاعات شخصی خود را به اشتراک میگذارند و با خانواده، دوستان و افراد دیگر ارتباط دارند. آنها اکثریت عمده کاربران را در فیسبوک، توئیتر، پینتراست و اینستاگرام تشکیل میدهند.
عوامل بسیاری وجود دارد که باعث میشود آنها به یک فرد تاثیرگذار موفق تبدیل شوند، اما اعتبار اولویت است. آیا میتوانید از طریق داستانگویی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؟ آیا آنها با محتوای شما ارتباط برقرار میکنند؟ تصاویر و فیلمهای باکیفیت بالا اولويت بعدی شما هستند اما بدون اتصال شخصی آنها خیلی به شما نزدیک نخواهند شد.
کریستال بیک در مصاحبهای به من گفت: «یک نگاه سریع به شکستهای جنسیتی در میان پلتفورمهای مختلف نشان میدهد که زنان در شبکههای اجتماعی بسیار فعالتر و جذابتر از مردان هستند، و توانایی اتصال معنادار با مخاطب، یک مسیر حرفهای است که لزوما در 10 سال گذشته وجود نداشته است.»
سه «چرا»ی خود را تصور کنید: چرا شما میخواهید داستان خود را بگویید؟ چرا میخواهید این داستان را از طریق وبلاگ یا یوتیوب یا اینستاگرام خود بگویید؟ چرا شما آن فرد برای گفتن این داستان هستید؟ مثلا شاید شما هفت فرزند دارید و میخواهید درباره بزرگکردن آنها و تشکیل یک خانواده بزرگ صحبت کنید، همه «چرا»های خود را به آن بچسبانید و اجازه دهید داستانگویی شما را پیش ببرد.
جوی چو در یک ایمیل برای من نوشت: «همه ما یک داستان و یک صدا داریم، و ما در یک روز و در یک جایی زندگی میکنیم که دارای پلتفورمهایی برای اشتراکگذاری صدایمان با دنیا هستیم.»
2-تایید اجتماعی در قلب بازاریابی افراد تاثیرگذار است.
مطالعات نشان میدهند 86 درصد زنان قبل از یک خرید از شبکههای اجتماعی کمک میگیرند، آنها چه کسی را دنبال میکنند؟ افراد تاثیرگذار مورد علاقه آنها دارای همان رنگ پوست، فرم بدن، سن و سال و سلیقه هستند. بازاریابی افراد تاثیرگذار تکامل یافته است و اکنون دهها معیار وجود دارد. در حالی که شما منحصر به فرد هستید، میلیونها زن وجود دارند که با همان موضوعاتی که شما با آنها مواجه هستید سروکار دارند. زنان با جستوجوی آنلاین به دنبال یافتن پاسخی برای سوالاتشان در شبکههای مجازی هستند. با ارائه نظرات شما درباره محصولات و اساسا مواردی که شما بر روی فید خود پست میکنید، درکی از چیزهایی که دوست دارید و دوست ندارید به مخاطب میدهید.
جین گری میگوید: «زنان از محصولات بیشتری نسبت به زنان در زندگی روزمره خود استفاده میکنند. به همین دلیل علاقه شدیدی برای تماشای زنانی که محصولات جدید را تست میکنند و علایقشان را به اشتراک میگذارند وجود دارد. شما میتوانید به کیف پول، خودرو و اطراف خانه خود نگاهی بیندازید تا محصولاتی را ببینید که زندگی شما را تغییر دادهاند یا حاضرید به خاطر آنها قسم بخورید. اینها برندهایی هستند که میتوانند شریک و همکار شما باشند. دیدگاههای شما درباره این محصولات مهم هستند و باعث میشود بر روی تصمیمات افرادی که شما را دنبال میکنند تاثیر بگذارید و آنها را به خرید ترغیب کنید. درست مانند نشاندادن یک کیف جدید به دوستتان و ایجاد انگیزه در او برای خرید یکی از آنها. همین امر برای شبکههای اجتماعی نیز به همین شکل است. اما با این تفاوت که این فرد یکی از هزاران یا میلیونها نفر مخاطب شماست. شما میتوانید با استفاده از این برندها در محتوای ارگانیک خود شروع کنید.»
آلیسا بوسیو یک فرد تاثیرگذار برتر تقریبا با دو میلیون دنبالکننده در اینستاگرام است. او در مصاحبهای با من گفت: «ما برندهایی قوی با مخاطبانی قوی ساختهایم که به ما گوش میدهند و این کار برگشت سرمایه فوقالعاده خوبی برای برندهایی دارد که با ما کار میکنند. ما چهرههای جدید بازاریابی دیجیتال هستیم و قدرت تاثیرگذاری بالایی در میان میلیونها نفر داریم که بسیار ارزشمند است.»