
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 – پس از رونمایی مورد انتظار از خودرو «شوال ۲» در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۴، شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که این محصول جدید، که از تولیدات برجسته برند هاوال (Haval)، یکی از زیرمجموعههای قدرتمند شرکت گریت وال موتورز چین به شمار میرود، ظرف چند ماه آینده وارد فاز تولید انبوه در خطوط مونتاژ این خودروساز بزرگ داخلی خواهد شد
بر اساس آخرین اخبار خودرو و طبق گزارشهای منتشر شده، ورود شوال ۲ تنها آغاز یک تغییر وسیعتر در مجموعه ایران خودرو است. طبق این گزارشها، محصولات برندهای هاوال و هونگچی از گروه فاو چین محسوب میشود، قرار است به تدریج جایگزین خودروهای برند هایما در خطوط تولید ایران خودرو شوند.
شوال ۲، سرآغاز عرضه محصولات جدید ایران خودرو
پس از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، آبی پوشان جاده مخصوص، شاهد یک دگرگونی بنیادین در رویکردهای خود نسبت به بازار و رقابت است. این تحولات که از بهمن ماه سال گذشته و با ورود تیم مدیریتی جدید آغاز شده، بر افزایش کیفیت محصولات از طریق تعمیق داخلیسازی، تسریع حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و کممصرف، کاهش هزینههای تولید و افزایش بهرهوری عملیاتی و همچنین افزودن محصولات جدید و تنوعبخشی به سبد عرضه تمرکز دارد. توسعه پلتفرمهای نوین و تمرکز بر خودروهای کممصرف، از دیگر برنامههای دوران جدید مدیریتی در بزرگترین خودروساز داخلی داخلی محسوب میشود.

در طول سالیان متمادی ایران خودرو همکاریهای متعددی را با شرکتهای خارجی تجربه کرده است، اما فقدان یک شریک خارجی قدرتمند که بتواند حضوری پایدار و مؤثر داشته باشد، همواره یکی از چالشهای اصلی این شرکت بوده است. با توجه به این تجربه، مدیریت جدید ایران خودرو بنا دارد تا در کنار سرمایهگذاری بر توانمندیهای تولید داخلی و تعمیق داخلیسازی، به همکاری با یک شریک تجاری خارجی قدرتمند نیز بپردازد.
اواسط اسفندماه سال گذشته، در نشستی خبری، با تأکید بر مزیت نسبی ایران خودرو در داشتن یک زنجیره تأمین قوی و ساختار یافته، اعلام شد که حضور شریکی تجاری خارجی قدرتمند در کنار ایران خودرو میتواند جایگاه برند ایران خودرو را توسعه دهد و ما میتوانیم در سال آینده شاهد محصولی بسیار خوب از ایران خودرو با همکاری شریک تجاری خود باشیم. اخیراً نیز مدیرعامل ایران خودرو با تأیید این رویکرد، از مذاکرات فشرده با دو شرکت معتبر چینی، یعنی هاوال (Haval) و هونگچی (Hongqi) برای انعقاد قرارداد تولید محصولات آنها در ایران خبر داده است.
بر همین اساس، پیشبینی میشود در آیندهای نهچندان دور، محصولات باکیفیت و مدرنی از برندهای هاوال و هونگچی، که با نامهای تجاری شوال ۲ و سفیر R7 در بازار ایران معرفی شدهاند، به سبد محصولات ایران خودرو افزوده شوند. به بیان دیگر، ایران خودرو در صدد است تا با پیشبرد همزمان پروژههایی نظیر توسعه خودروهای هیبریدی و تولید محصول جدید در کلاس C، در کنار شراکت با خودروسازان برتر چینی، محصولات بهروز و فناورانهتری را به بازار عرضه کند.
یک نکته حائز اهمیت در این استراتژی، تأکید بر «داخلیسازی بالا» به عنوان یکی از الزامات اصلی قرارداد تولید این محصولات است. این رویکرد نه تنها به ارتقاء توانمندیهای زنجیره تأمین داخلی و رشد صنعتی کشور کمک میکند، بلکه میتواند گامهای توسعهای صنعت خودروی ایران را با سرعت و قدرت بیشتری به پیش ببرد. در نهایت ورود شوال و هونگچی در اولین گام نویدبخش ارائه محصولات متنوع و باکیفیت به مصرفکنندگان کشورمان است.