
خودروهای وارداتی
به گزارش هیچ یک و به نقل از دنده 6 – دیروز دو خبر مهم در زمینه واردات خودرو وایرال شد: خبر اول اینکه از ۱۵ شهریور، مجوز سازمان استاندارد برای ثبتسفارش خودروهای سواری از فرآیند واردات در راستای تسریع این روند حذف شده است. بر اساس نامهای که از سوی وزارت صمت به مرکز نوآوری، هوشمندسازی و امنیت ارسال شده، از این پس متقاضیان واردات خودرو نیازی به دریافت مجوز جداگانه از سازمان ملی استاندارد ندارند. خبر دوم نیز درباره آغاز رسمی فرآیند ترخیص خودروها در گمرک خرمشهر است. بیش از 5 سال بود که برخی خودروهای خارجی در بلاتکلیفی کامل در گمرک دپو شده بودند و از روز یکشنبه فرآیند ترخیص این خودروها تسریع شد. از سوی دیگر، وزارت صمت نیز با شرکتهای واردکننده، مسئولان گمرک و دستگاههای اجرایی در حال برگزاری جلساتی است تا دلیل تأخیر تحویل خودروهای وارداتی توسط شرکتها مشخص شود.
سهشنبه هفته پیش، طی یک نشست خبری که به مناسبت مجمع سالانه انجمن واردکنندگان خودرو برگزار شد؛ هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو به تشریح مشکلات پیش روی واردکنندگان پرداخت. در این نشست، رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو بر این موضوع تأکید کرد که واردات خودرو، برخلاف تصور تضعیفکننده تولید داخلی فعلی نیست. به گفته هادی سلیمانی ملکان، حتی در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ که بیشترین میزان واردات خودرو را داشتیم، این رقم از ۱۰۸ هزار دستگاه فراتر نرفت که کمتر از ۱۰ درصد بازار را تشکیل میداد. این واردات عمدتاً در بخشهایی از بازار صورت گرفته که تولید داخلی در آنها اقتصادی نیست، مانند خودروهایی که تقاضای سالانه آنها از 2 تا ۳ هزار دستگاه تجاوز نمیکند.
واردات 20 هزار دستگاه خودرو در 6ماهه امسال
رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره میزان واردات خودرو در ششماهه امسال گفت: «آمار به صورت رسمی منتشر نشده، اما حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در ششماهه امسال وارد شده است.»
خدمات پس از فروش را دریابید
کوروش مرشدسلوک، نایبرئیس انجمن واردکنندگان خودرو یکی از مهمترین مشکلاتی را که خودروهای وارداتی خواهند داشت خدمات پس از فروش این خودروها عنوان کرد. از سوی دیگر در این جلسه موضوع ترخیص قطعات و تخصیص ارز به قطعات خودروهای وارداتی مطرح شد؛ قطعاتی که اگر وارد نشوند خدمات پس از فروش و سرویسدهی خودروهای وارداتی را با مشکلات عمده همراه خواهند کرد. سلیمانی ملکان با اشاره به مشکل تخصیص ارز تأکید کرد: «زمان تخصیص ارز در گذشته چهار تا شش ماه بود، امروز از شش ماه هم عبور کرده است. برخی شرکتها نیمسال در انتظار ماندهاند تا سهمیه ارزی باز شود. این شرایط فلجکننده است و بسیاری از شرکتها را از چرخه خارج کرده است.» به گفته او، وضعیت در حوزه قطعات یدکی حتی بحرانیتر است: «واردکنندگان قطعات بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ روز در صف تخصیص ارز میمانند. علاوه بر این، محدودیت عجیبی به نام بهینهسازی ارزی اعمال شده که اگر یک شرکت برای یک کد تعرفه ثبت سفارش کند، سایر شرکتها دیگر نمیتوانند برای همان کد اقدام کنند؛ حتی اگر آن قطعه برای برندی کاملاً متفاوت باشد. این تصمیم در عمل بازار خدمات پس از فروش را تهدید میکند.»
سه دلیل تأخیر تحویل خودروهای وارداتی
کوروش مرشدسلوک، نایبرئیس انجمن واردکنندگان خودرو، علت کندی فرآیند واردات خودرو را اینگونه عنوان کرد:
۱. تخلف شرکتها: «اگر شرکتی تخلف کند، انجمن و دستگاههای نظارتی جلوی فعالیتش را میگیرند. پس اگر شرکتی همچنان فعال است یعنی متخلف نبوده است.»
2. بوروکراسی اداری: «بخش زیادی از تعلل ناشی از فرآیندهای پیچیده اداری است، اما این تأخیرها محدودیت زمانی دارد و نمیتواند دلیل توقف کامل فعالیت شرکتها باشد.»
3. محدودیتهای ارزی: «مهمترین مشکل محدودیت تخصیص ارز است. این موضوع دیگر صرفاً در اختیار وزارت صمت نیست و به مسألهای امنیتی در کشور تبدیل شده است.»
برخی شرکتهای واردکننده مدتهاست در تحویل خودروهای وارداتی دچار تأخیر هستند؛ رئیس هیأتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: «این تجمعات و شکایتها که رسانهای شدند، بیشتر مربوط به خودروهای جانبازی است. متأسفانه آن دسته از جانبازان که به شرکتهای واسطهای یا حقالعملکار برای واردات وکالت دادند، نتوانستند بیشتر تعهدات خود را انجام دهند، از طرفی قوانین حمایتی که برای واردات خودروهای جانبازی تدوین شده بود به جای آنکه کمککننده باشد باعث خلل در کار شد؛ حتی شرکتهای واردکننده رسمی که در سامانه ثبتشده هستند با آنکه خودرو در گمرک داشتند اما نمیتوانستند آن را ترخیص کنند.»