
پایان یک افسانه
اما آئودی قصد ندارد این اسطوره را در سکوت به بازنشستگی بفرستد. طبق گزارشها، این شرکت در حال آمادهسازی یک نسخهٔ نهایی و ویژه با نام RS3 GT است؛ یک مدل مخصوص پیست که با آیرودینامیک تهاجمیتر، ترمزهای بزرگتر و قدرتی فراتر از ۴۰۰ اسب بخار مدل فعلی، آخرین ادای احترام به این پیشرانهٔ تاریخی خواهد بود. مقصر اصلی این خداحافظی، استاندارد آلایندگی یورو 7 است. این قوانین جدید که از سال ۲۰۲۷ اجرایی میشوند، ادامهٔ حیات را برای موتورهای درونسوز خاص و پرقدرتی مانند این واحد پنج سیلندر تقریباً غیرممکن میکنند. همزمان، چرخش استراتژیک آئودی به سمت تولید خودروهای برقی با سرعت در حال پیشرفت است و همکاری جدید این شرکت با ریویان برای توسعهٔ نرمافزار، زیربنای نسل جدید خودروهای برقی آئودی از سال ۲۰۲۸ به بعد را تشکیل خواهد داد. در چنین آیندهای، دیگر جایی برای یک بازماندهٔ بنزینی پرسروصدا وجود ندارد.
البته این پیشرانهٔ افسانهای پیش از خداحافظی زیر کاپوت یک فولکسواگن هم قرار خواهد گرفت زیرا نسخهای ویژه از گلف R با این موتور در دست توسعه است. از سوی دیگر، برای کسانی که به دنبال یک هاچبک اسپرت از آئودی هستند، S3 همچنان عرضه خواهد شد هرچند که هرگز نمیتوانند جادوی منحصربهفرد و شخصیت تکرارنشدنی RS3 را ارائه دهند. موتور پنج سیلندر RS3 یک یادگار دوستداشتنی از دوران طلایی خودروسازی است؛ یک پیشرانهٔ اصیل، احساسی که قربانی قوانین آلایندگی شد.