
سه آموزگار فارس به عنوان برگزیده جشنواره ملی اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری مورد تجلیل رئیس جمهور قرار گرفتند؛ زهرا حسامپور که مقام نخست کشور را در این جشنواره کسب کرده، معتقد است که بسیاری از کلاسهای درس از نظر محیط آموزشی مناسب نیست و به روان دانشآموزان آسیب میزند.
به گزارش هیچ یک _ جشنواره ملی اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری پایان یافت و برگزیدهها با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش مورد تجلیل قرار گرفتند؛ در این میان سه آموزگار فارس نیز درخشیدند و سه عنوان اول، دوم و سومی را از آن خود کردند.
زهرا حسام پور، مقام اول کشوری در درس کار و فناوری، میلاد ریحان پور مقام دوم کشوری در درس تفکر و پژوهش و امالبنین مظفری مقام سوم کشوری را در درس هدیههای آسمانی به خود اختصاص دادند.
با زهرا حسامپور، رتبه نخست جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری درباره ایده موفق او و البته هستها و بایستههای نظام آموزشی کشور به گفتوگو پرداختیم.
این آموزگار پایه ششم ناحیه یک شیراز که سرگروه آموزشی استان نیز هست، به خبرنگار ایرنا، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره هم ارائه روشهای آموزش است و هم تحول در محیط یادگیری؛ در این زمینه، علاوه بر چینش و فضای کلاس، باید امنیت روانی دانشآموز نیز مورد توجه قرار گیرد، به گونهای که همه دانش آموزان به کلاس خود احساس تعلق داشته و با آرامش، مشارکت و ابراز نظر کنند.
حسامپور با تاکید بر اهمیت فراهم کردن محیط یادگیری امن، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از کلاسهای درس به دانشآموزان آسیبهای روانی وارد میکند؛ در این صورت روان دانشآموز به قیمت فراگیری دانش آسیب میبییند و این درست نیست.
او درباره ایده خود برای ارائه روش آموزشی درس کار و فناوری پایه ششم، گفت: کتاب کار و فناوری در سال تحصیلی گذشته نونگاشت بود و تغییرات بسیار خوبی در آن اعمال شده بود که جای آن در کتاب های درسی خالی بود.
این آموزگار برگزیده فارسی که به مرحله کشوری انتخاب معلم نمونه نیز راه یافته است، افزود: یکی از اهداف شیوه آموزشی توصیفی این است که آموختههای دانش آموزان در زندگی آنها مورد استفاده قرار گیرد که این هدف بیشتر از همه در درس کار و فناوری محقق میشود.
بسیاری از کلاسهای درس به دانشآموزان آسیبهای روانی وارد میکند؛ در این صورت روان دانشآموز به قیمت فراگیری دانش آسیب میبییند و این درست نیست.
حسامپور ادامه داد: یکی از درسهای این کتاب درسی ساخت توربین بادی بود که به رغم دیگر درسهای کتاب، توضیحی برای ساخت آن ارائه نشده بود و طرح درسی که من برای آن ارائه کردم، کمک میکند تا دانشآموزان علاوه بر یادگیری این درس، در قالب یک کار تیمی یاد بگیرند که با یکدیگر تعامل کنند، از هم بیاموزند، تولید کننده دانش باشند و فعالیت هدفمند انجام دهند.
او اضافه کرد: علاوه بر این، در این شیوه آموزش، بیان و توضیح فعالیتهای انجام شده، به تقویت مهارتهای کلامی و اعتماد به نفس دانش آموزان کمک میکند.
آموزگار برگزیده جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری توضیح داد: در این درس از دانشآموزان خواسته شده بود یک توربین بادی بسازند؛ در طرح درسی که من ارائه کردم، ابتدا هر یک از دانش آموزان باید یک طراحی انجام میداد، سپس در قالب یک گروه، طرحهای خود را با دیگران به اشتراک میگذاشتند و با تعامل، یک طرح واحد را طراحی میکردند تا نماینده گروه، آن را به کلاس ارائه کند.
حسامپور افزود: سپس در مرحله اجرا، دانش آموزان با آزمایش و خطا، ایراد طرحهای خود را رفع کردند و در نهایت به ارائه طرح نهایی و فرآیند ساخت آن پرداختند؛ در پایان نیز هر دانش آموز یک نمونه از این طرح را ساخت و آن را برای انجام یک کار مانند روشن کردن چراغ یا به حرکت درآوردن یک شی به کار بردند.
او گفت: کار تیمی، مشارکت در کلاس، انجام کار عملی، روش تدریسی متفاوت از شیوه قدیمی سخنرانی معلم و تقویت مهارتهای کلامی از ویژگیهای این کلاس بود.
این آموزگار برگزیده فارس با اشاره به برخی از ضعفهای آموزشی از جمله مشارکت کلاسی و شیوه تدریس سخنرانی و اهمیت اصلاح این موارد، گفت: جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری یرای این است تا روشهای برگزیده عمومیت یابد و هیچ دانش آموزی در کشور نباشد که از کلاسی پویا و معلم حرفهای بیبهره باشد.
حسامپور ادامه داد: برگزاری این جشنواره برای آن است که ما معلمان به خودمان بیاییم و تدریس بیشتر درسها نیازمند انجام کار تیمی است.
او با اشاره به سطح بالای طرحهای ارائه شده، گفت: رئیس جمهور در مشاهده طرحهای برگزیده گفته بود که دقیقا منظور من از تحقق محیطهای آموزشی با کیفیت، چنین کلاسهایی است.
حسامپور اضافه کرد: آنچه که در گفتوگو با برگزیدههای کشوری این جشنواره توجه ما را جلب کرد و مایه خرسندی بود، اینکه در سطح کشور با سرگروههای آموزشی فارس آشنا بودند و آنها را به نیکی و توانمندی میشناختند.
معلمان اساسیترین عنصر تحول در آموزش و پرورش هستند
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس پس از معرفی سه آموزگار استان به عنوان برگزیدههای جشنواره ملی اصلاح روشهای آموزش و و تحول در محیط های یادگیری، گفت: معلمان عنصر اساسی تحول در آموزش و پرورشاند و نقش آنان در ساختن آینده ایران بیبدیل است.
ژیلا حیدری اظهارکرد: امیدواریم این موفقیتها انگیزهای تازه برای دیگر معلمان فارس باشد تا با استفاده از روشهای نوین، کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری را بیش از پیش ارتقا دهند.