
خداحافظی با لیتیوم!
موفقیت باتری نکسترا تنها یک پیروزی فنی نیست بلکه یک نقطه عطف استراتژیک است. این فناوری نهتنها وابستگی به منابع محدود و گرانقیمت لیتیوم را کاهش میدهد بلکه با عملکرد عالی در دماهای پایین، پاسخی به یکی از بزرگترین چالشهای خودروهای برقی در مناطق سردسیر است. باتری نکسترا قادر است ۹۰ درصد از ظرفیت قابلاستفادهٔ خود را در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد حفظ کند که این یک مزیت بزرگ برای رانندگان در مناطق سرد و کوهستانی محسوب میشود. بر اساس اعلام CATL، تولید انبوه این باتری از آخر سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و اولین خودروهایی که به آن مجهز میشوند، مدلهای حاضر در شبکهٔ تعویض باتری این شرکت خواهند بود.
مشخصات فنی این باتری نیز با چگالی انرژی ۱۷۵ واتساعت بر کیلوگرم (قابلمقایسه با باتریهای لیتیوم آهن فسفات)، پشتیبانی از شارژ سریع 5C، پیمایش ۵۰۰ کیلومتر و عمر مفید شگفتانگیز بیش از ۱۰ هزار سیکل شارژ و دشارژ، بسیار امیدوارکننده است. این پیشرفت همزمان با رشد سریع شبکه تعویض باتری CATL صورت میگیرد. این شرکت تنها در ماه آگوست ۱۰۵ ایستگاه جدید اضافه کرده و تا پایان این ماه، تعداد کل ایستگاههای فعال خود را به ۵۱۲ ایستگاه در ۳۴ شهر رسانده است. هدف CATL رسیدن به ۱۰۰۰ ایستگاه تا پایان سال ۲۰۲۵ است؛ هدفی که با ورود باتریهای جدید سدیم یون، دستیافتنیتر از همیشه به نظر میرسد.