
چری در مسیر تسخیر بازار بریتانیا با رکوردشکنی فروش طی ۱۲ ماه
حتی برند چینی دیگر یعنی بیوایدی که خود بهسرعت در حال رشد است، این مسیر را در دو سال طی کرد، اما حالا اومودا و جیکو این زمان را به کمتر از نصف کاهش دادهاند. این موفقیت سریع، نشانگر استقبال گستردهٔ رانندگان بریتانیایی از خودروهای باکیفیت و خوشقیمت چینی است. به نظر میرسد دوران طولانی برای جا افتادن یک برند جدید در بازارهای غربی به پایان رسیده و اژدهای زرد با استراتژیهای تهاجمی خود، آماده است تا سهم بیشتری از کیک صنعت خودروی جهان را به خود اختصاص دهد.
کراساوور جیکو ۷ هیبرید (همان لوکانو L7 در ایران) به پرفروشترین خودروی پلاگینهیبریدی بازار بریتانیا در آگوست ۲۰۲۵ تبدیل شد و حتی از رقبای نامدار اروپایی پیشی گرفت. این شاسیبلند چینی با ثبت ۱٬۳۶۷ دستگاه فروش، در جایگاه ششم خودروی پرفروش آگوست قرار گرفت و مدلهایی مانند آئودی A3، اوپل کورسا و مینی کوپر را پشت سر گذاشت. این موفقیت، سهم بازار مجموع دو برند جیکو و اومودا را تنها در این ماه به رقم خیرهکنندهٔ ۲.۹۶ درصد رسانده است. جیکو که از ژانویهٔ امسال فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرده، بهسرعت در حال شکستن رکوردها است و جیکو ۷ در عرض چند ماه بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروخته است. از ابتدای سال جاری، جیکو موفق به فروش ۱۱٬۶۸۱ دستگاه خودرو در بریتانیا شده و سهم بازار ۰.۹۲ درصدی را به خود اختصاص داده است که از برندهای باسابقهای مانند آلفارومئو، سیتروئن، فیات و لکسوس بیشتر است.
برند خواهر آن، اومودا نیز با فروش ۹٬۹۰۰ دستگاه، رشد شگفتانگیزی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است؛ اما این تنها چری نیست که در بازار بریتانیا طوفان به پا کرده است. غول دیگر خودروسازی چین یعنی بیوایدی نیز در ماه اوت سهم بازار ۲.۱۲ درصدی را کسب کرد و از ابتدای سال تاکنون با فروش ۲۴٬۳۳۳ دستگاه، برندهایی مانند داچیا، هوندا، مزدا و سئات را پشت سر گذاشته است. این استقبال گسترده نشان میدهد که بریتانیاییها از برندهای سنتی غربی فاصله گرفته و به دنبال خودروهایی با قیمت مناسبتر، فناوریهای داخلی پیشرفتهتر و گارانتیهای جذابتر هستند.