
مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت ملی پست اجرای طرح ارزیابی و پرداخت مبتنی بر عملکرد را از علل اصلی انتخاب پست به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی دانست و گفت: در سالهای اخیر، سند برنامه راهبردی شرکت با رویکرد هوشمندسازی پست تدوین شده و اجرای آن در دستور کار است.
به گزارش هیچ یک _ شرکت ملی پست در بیستمین جشنواره شهید رجایی که همزمان با هفته دولت و با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری برگزار شد، در زمینه تحول اداری، به عنوان دستگاه برتر اجرایی معرفی شد؛ محمد احمدی مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برخی علل انتخاب این دستگاه به عنوان دستگاه برتر را آغاز تغییرات و تحولات در این شرکت عنوان کرده است.
در این ارتباط عبدالرضا جنتی عطایی مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت ملی پست در گفت و گو درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل امور اداری در این شرکت دولتی که منجر به کسب جایزه در جشنواره شهید رجایی شد، اظهار داشت: در این جشنواره با توجه به سیاستگذاری دولت، تلاش میشود، فرهنگ خدمترسانی در سازمانهای دولتی و اجرایی رصد شود و در راستای عملکرد مطلوب سازمانها، تشویقی در نظر گرفته شود تا خدمترسانی بهتری انجام گیرد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در بیستمین جشنواره شهید رجایی، شرکت ملی پست توانست با یک کار تیمی عنوان دستگاه برگزیده در حوزه تحول اداری را کسب کند، خاطر نشان کرد: برای تحقق این موضوع، دو محور را پیگیری کردیم، یکی ارزیابی سالانه جشنواره بود که شاخصهای عمومی و اختصاصی براساس ابلاغیههای سالانه به زیرمجموعهها اعلام میشد و رقابت سالمی بین سازمانهای دولتی شکل میگرفت.
جنتی عطایی با بیان اینکه در سطح استانی و ملی، سازمانهایی که رتبههای بالا کسب میکردند، به عنوان برنده جشنواره معرفی میشوند و سازمانهایی که امتیاز پایینتر بدست می آورند، نقاط ضعف و قوت خود را بررسی و اصلاح میکنند، اظهار داشت: با توجه به سیاستها و دستورهای رئیسجمهور درخصوص پرداخت مبتنی بر عملکرد، سازمان اداری و استخدامی کشور، شرکت پست را برای اجرای این طرح انتخاب کرد. دلیل این انتخاب، حضور گسترده کارکنان اجرایی مانند نامهرسانها بود که در شرایط سخت آب وهوایی بدون تعطیلی فعالیت میکنند.
پست پایلوت اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد
وی با اشاره به اینکه در زمان آغاز این طرح، مدیرعامل فعلی شرکت، معاون فنی مدیرعامل بود و این طرح را اجرا کرد، افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور نیز شرکت پست را به عنوان پایلوت انتخاب کرد و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد آغاز شد. پس از آن، طرح هدایت عملکرد مبتنی بر سود عملیاتی نیز در شرکت پست جاری شد.
مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت ملی پست افزود: برای این کار نماینده سازمان اداری و استخدامی با تشکیل کارگروه ارزیابی عملکرد سهسطحی شامل نماینده سازمان، معاونان مدیرعامل و مدیران کل ستاد اجرایی، سامانه «معنا» را راهاندازی کرد.
وی ادامه داد: شاخصهای عمومی و اختصاصی ابتدا به معاونان مدیرعامل در سه حوزه فناوری، مالی و فنی تخصیص یافت. برای هر مدیر زیر مجموعه و مدیران استانی شرح وظایف مشخص شد و شاخصها بند به بند رصد و پیگیری شدند.
وی با اشاره به اینکه سامانه معنا از حوزه صف خارج شده است و در سطح ستادی از معاون مدیرعامل تا کارشناسان، شاخصها تعیین، ارزیابی، بارمبندی و امتیازدهی می شوند که در نهایت منجر به کسب امتیاز شد، خاطر نشان کرد: شرکت ملی پست در ارزیابی شاخصهای عمومی و اختصاصی، با پیگیریهای کارگروه داخلی، موفق به کسب امتیاز ۱۶۲۰ از ۲۰۰۰ شد که این موضوع افتخاری برای شبکه ملی پست محسوب میشود.
انجام اقدامات اصلاحی در سطح ملی و استانی
جنتی عطایی با بیان اینکه شرکت ملی پست نیز مانند سایر سازمانها، شاخصهای عمومی و اختصاصی خود را تحت کمیتههای تخصصی پنجگانه در سطح ستاد و واحدهای اجرایی پیگیری کرد و اقدامات اصلاحی را در دو سطح ملی و استانی انجام داد، افزود: در طول سال، جلسات ماهیانه برای بررسی نقاط ضعف و قوت برگزار میشد تا مشکلات موجود مرتفع شود. علاوه بر این، شرکت ملی پست در ارزیابی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بین ۹ دستگاه زیرمجموعه، رتبه دوم را کسب کرد.
وی با بیان اینکه تلاش مجموعه مدیریتی شرکت ملی پست بر اجرای دقیق پرداختهای مبتنی بر عملکرد است، تصریح کرد: سیاست شرکت پست بر این است که کارکنانی که تلاش بیشتری دارند، مزایای بهتری دریافت کنند. این موضوع محور اصلی فعالیتهای شرکت پست قرار گرفته و پیوسته پیگیری میشود تا به شکل مطلوب اجرا شود.
هوشمندسازی پست در دستور کار است
مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت ملی پست با بیان اینکه یکی از برنامههای آینده، هوشمندسازی شرکت ملی پست است، ادامه داد: در سالهای اخیر، سند برنامه استراتژیک شرکت تدوین شده، شرح وظایف و نحوه ارزیابی هر حوزه مشخص شده و امیدواریم با این سیاستگذاری، شرایط بهتری رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته، ارزیابیها بیشتر در حوزه اجرایی انجام می شد اما با اجرای سامانه معنا، تمام پرسنل از معاون مدیرعامل تا مدیران ستادی و کارشناسان ارزیابی میشود، اظهار داشت: این موضوع باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در حوزه ستادی شده و پیشنهادها و شاخصهای خوبی برای اندازهگیری عملکرد مطرح شدهاند.
جنتی عطایی همچنین درباره استفاده از مراکز علمی و دانشگاهی برای تدوین و اجرای سیاست های دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: در برخی مباحث کاری، از مشاوران دانشگاهی استفاده شده و سیاستگذاری فراگیر با سازمانهای بیرونی همراستا است. درخصوص شاخصهای اختصاصی نیز از مشاوران بهره گیری می شود و هر ساله شاخصهای جدیدی برای بهبود کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان تدوین خواهد شد.
«جی نف» در اولویت پست
وی درباره اتصال کد ملی به کدپستی نیز تصریح کرد: این موضوع در حوزه کدگذاری قرار دارد. اما با توجه به طرح «جی نف» که شرکت ملی پست پیگیری میکند و دستور مؤکد ریاست جمهوری مبنی بر اجرای این طرح در دورترین نقاط روستایی، امید است که در اولین فرصت، این طرح نهایی و اجرایی شود.