
افزایش فروش از طریق اینستاگرام با تحلیل مخاطب
هیچ یک،یکی از ویژگیهای بارز و قدرتمند در دنیای آنلاین این است که میتوانیم همه اتفاقات را اندازهگیری کنیم. این موضوع باعث میشود که بتوانیم مشکلات را پیدا کرده و برای آنها راه حل ارائه دهیم. در مقالات قبلی که در مجله خلاقیت نوشته بودم به این موضوع اشاره کردم که «برای اینکه چیزی را اندازه بگیرید، باید آن را تعریف کنید و برای اینکه چیزی را مدیریت کنید، لازم است آن را اندازه بگیرید.» در واقع تا زمانی که نتوانیم فاکتورهای موثر در کسبوکار را اندازهگیری کنیم، نمیتوانیم آنها را مدیریت کنیم.
اینستاگرام مدتی است که امکانات خاصی را در اختیار حسابهای مرتبط با کسبوکار قرار داده است که از جمله آنها بخش Insight است. با استفاده از امکانات Insight میتوانید اتفاقاتی که در صفحه اینستاگرام شما روی میدهد را اندازهگیری كرده و آنها را تحلیل کنید.بخش Insight در اینستاگرام شامل گزارشهاي مربوط به فعالیت (Activity)، محتوا (Content) و مخاطب (Audience) است. در ادامه هر کدام از این گزارشها را به تفکیک بررسی میکنیم.
در گزارشهاي مربوط به فعالیت (Activity)، میتوانیم بررسی کنیم که تعداد مشاهده پروفایل صفحه ما در چه زمانهایی از هفته بیشتر بوده و چند درصد از کاربران روی لینک پروفایل کلیک کردهاند (که معمولا لینک وبسایت یا کانال تلگرام در این بخش قرار میگیرد). همچنین نمودار مقایسه هفتگی در اختیار ما قرار میگیرد که شامل تعداد نمایش مطالب ما در اینستاگرام و مخاطب یکتای آنها در هر هفته است. استفاده از گزارش تحلیل فعالیتها به ما این امکان را میدهد تا با آزمایشکردن مطالب مختلف در طول هفته، یا انجام تبلیغات به روشهای گوناگون، به این نتیجه برسیم که کدام حالت برای ما نتیجه بهتری را ایجاد میکند.در گزارشهاي محتوا (Content)، آمار مرتبط با مطالب ارسالشده، استوریها و تبلیغات در اینستاگرام را مشاهده خواهیم کرد و میتوانیم بررسی کنیم که کدامیک از مطالبی که تاکنون ارسال کردهایم طرفدار بیشتری داشته است.
در بخش مخاطب (Audience)، آمار کاربرانی که به تازگی توانستهایم جذب کنیم را در مقایسه با ماه قبل مشاهده میکنیم و میتوانیم بررسی کنیم که کاربران صفحه ما از کدام شهرها هستند، در چه بازه سنی قرار دارند و جنسیت آنها چیست. همچنین میزان فعالیت کاربران را بر اساس روزهای هفته و ساعت مشاهده خواهیم کرد.با بررسی آمارهای مرتبط با صفحه اینستاگرام خود، میتوانیم به بسیاری از سوالات مرتبط با روشهای تولید محتوا و بازاریابی در اینستاگرام پاسخ دهیم و عملکرد بهتری را ایجاد کنیم.
به عنوان مثال اگر بخواهیم بدانیم چه زمانی برای ارسال مطلب در اینستاگرام بهتر است، باید آمار گزارش مخاطب را بررسی کنیم و با بررسی میزان فعالیت کاربران صفحه در روزهای هفته و ساعتهای مختلف متوجه شویم که کدام ساعت برای ارسال مطلب بهتر است؟ یافتن پاسخ این سوال از این جهت اهمیت دارد که الگوریتمهای جدید اینستاگرام، ابتدا مطلب ارسالی توسط شما را به تعداد محدودی از کاربران نمایش میدهد و در صورتی که میزان مشارکت کاربران در مطلب قابل قبول باشد، آن را به تعداد بیشتری نمایش خواهد داد. میزان مشارکت بر اساس مجموع تعداد لایک، کامنت و به اشتراکگذاری مطالب مشخص میشود. بنابراین اگر ما یک مطلب جذاب تولید کنیم و بتوانیم در زمان مناسب آن را به اشتراک بگذاریم، میتوانیم عملکرد بسیار بهتری را برای صفحه خود ایجاد کنیم و مشارکت بیشتری برای آن مطلب ایجاد کنیم.
لازم است به این نکته نیز توجه کنیم که زمان مناسب بر اساس عملکرد مخاطب هر صفحه متفاوت است، به عنوان مثال زمان مناسب برای صفحهای که مخاطب آن خانمهای خانهدار هستند با زمان مناسب صفحهای که مخاطب آن مدیران کسبوکار هستند متفاوت است. بهترین راه برای به دستآوردن زمان مناسب انتشار مطلب، مراجعه به گزارش میزان فعالیت کاربران در گزارش مخاطب است، در این گزارش میتوانیم متوجه شویم که کاربران ما در چه روزهایی و چه ساعتی بیشترین فعالیت را در اینستاگرام دارند و بر همان اساس بهترین زمان ارسال پست را به دست آوریم.همچنین اگر بخواهیم بدانیم چه نوع محتوایی برای مخاطب ما جذابیت بیشتری دارد، میتوانیم بر اساس آماری که در بخش محتوا قرار گرفته است، میزان محبوبیت هر یک از مطالب قبلی خود را بررسی کنیم و بر همان اساس تشخیص دهیم که کدامیک از مطالب ما مشارکت بیشتری داشته است؛ یا اگر بخواهیم میزان تاثیر دو جمله تبلیغاتی مختلف را اندازهگیری کنیم، کافی است که در یک زمان مشخص، مثلا یک هفته در پایین مطالب صفحه خود جملهای را با این مضمون بنویسیم: «برای مطالعه جدیدترین مطالب آموزشی به سایت ما که لینک آن را در پروفایل قرار دادهایم مراجعه كنيد.» سپس بر اساس آمار گزارش فعالیت، بررسی کنیم که آیا این جمله بازدهی لازم را داشته است یا خیر؟ آیا پس از اضافهشدن این جمله میزان مشاهده پروفایل و همچنین میزان کلیک بر روی سایت افزایش پیدا کرده است یا خیر؟ سپس جمله دیگری را جایگزین کنیم و با بررسی نتایج این دو جمله متوجه شویم که کدام حالت برای ما نتیجه بهتری را ایجاد میکند.
پیشنهاد میکنم اگر تاکنون از آماری که اینستاگرام به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد استفاده نکردهاید، همین الان این کار را انجام دهید و با تحلیل آمار صفحه اینستاگرام خود، کسبوکار خود را رونق دهید.