
معرفی آئودی کانسپت C
پس از توقف تولید مدلهای نمادین TT و R8، آئودی سرانجام با رونمایی از کانسپت C، بازگشت خود به عرصه خودروهای اسپرت را اعلام کرد. این کانسپت چشمگیر نهتنها یک مدل جدید، بلکه پیشنمایش زبان طراحی تازهٔ آئودی است و خبر مهمتر اینکه نسخهٔ تولیدی آن برای عرضه در سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است. آئودی تأیید کرده که مدل نهایی تفاوت بسیار اندکی با این کانسپت خواهد داشت. کانسپت C اولین محصولی است که تحت هدایت مدیر ارشد خلاقیت جدید آئودی، ماسیمو فراسکلا که در خرداد ۱۴۰۳ (ژوئن ۲۰۲۴) به این سمت منصوب شد، شکل گرفته است. این خودرو فلسفهٔ طراحی جدیدی به نام «سادگی رادیکال» را معرفی میکند.
طراحی کانسپت C را میتوان مجموعهای از بهترینهای تاریخ آئودی دانست. این خودرو ضمن وامگیری از روح مدل TT، به نمادهای دیگری مانند سوپراسپرت R8، کانسپت آووس سال ۱۹۹۱، خودروهای مسابقهای اتو یونیون و حتی کانسپت رزمایر سال ۲۰۰۰ ادای احترام میکند. یکی از ویژگیهای نوآورانه این کانسپت، سقف جمعشونده الکتریکی دو پنلی است که آن را هم به یک کوپه و هم یک رودستر تبدیل میکند هرچند که مشخص نیست این ویژگی به تولید برسد. از نظر ابعاد، کانسپت C با طول ۴۵۲ سانتیمتر، عرض ۱۹۸ سانتیمتر و ارتفاع ۱۲۸ سانتیمتر، به R8 نزدیکتر است تا TT.
این خودروی دونفره روی رینگهای ۲۱ اینچی دورنگ سوار شده و با وزن حدود ۱۶۹۰ کیلوگرم، تقریباً هموزن R8 اسپایدر است. گرچه پلتفرم آن هنوز مشخص نیست، اما آئودی تأیید کرده که امکان ساخت آن در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک وجود دارد و معماری برقی ۸۰۰ ولتی، شارژ فوقسریع را تضمین میکند. در داخل کابین، طراحی مینیمالیستی ادامه پیدا میکند. یک نمایشگر تبلت مانند ۱۰٫۴ اینچی از داشبورد بیرون میآید اما در صورت عدم نیاز، میتوان آن را مانند مدلهای قدیمیتر آئودی، بهطور کامل درون داشبورد پنهان کرد. خوشبختانه، وجود کنترلرهای فیزیکی از جنس آلومینیوم به این معناست که راننده مجبور نیست برای هر کاری از صفحه لمسی استفاده کند.
هرچند هنوز تأیید نشده اما این احتمال وجود دارد که نسخهٔ تولیدی کانسپت C با نسل بعدی و تمام برقی پورشه باکستر و کیمن که برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده، پلتفرم مشترکی داشته باشد. درهرحال، بهطور قطعی مشخص است که هر دو برند، خودروهای اسپرت جدید خود را صرفاً بهصورت برقی عرضه خواهند کرد و خبری از پیشرانههای بنزینی نخواهد بود. کانسپت C گامی مهم برای آئودی در مسیر بازسازی تصویر برند خود و رقابت جدیتر با رقبایی مانند بامو است. این خودروی اسپرت، همان جرقهای است که اینگولشتات برای هیجانزده کردن دوبارهٔ طرفدارانش به آن نیاز داشت.