
امجی سایبر X با ظاهر جعبهای
امجی تأیید کرده است که کانسپت خبرساز سایبر X که در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد، طی دو سال آینده به یک شاسیبلند خانوادگی، تمام برقی و خوشقیمت تبدیل خواهد شد. این خودرو که انتظار میرود با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار پوند در سال ۲۰۲۷ وارد بازار شود، پتانسیل آن را دارد که فروش رقبای گرانتر اروپایی خود را به چالش بکشد. دیوید الیسون، مدیر برنامهریزی و محصول امجی در بریتانیا، این خودروی جعبهای شکل را جانشین معنوی سوزوکی جیمنی توصیف میکند زیرا جیمنی به دلیل قوانین آلایندگی از بازار اروپا حذف شده است. البته برخلاف جیمنی، سایبر X تنها بهصورت الکتریکی و پنجدر عرضه خواهد شد و خریداران میتوانند بین پیشرانههای تک یا دوموتوره یکی را انتخاب کنند. الیسون تأکید کرد که این خودرو، خریدارانی که به دنبال خودروهایی مانند فورد پوما و جیپ اونجر هستند را هدف قرار میدهد و شاسیبلندی گرانقیمت برای رقابت با لندروور دیفندر یا مرسدس G کلاس نخواهد بود.
انتظار میرود نسخه تولیدی سایبر X وفاداری زیادی به طراحی جسورانه مدل کانسپت داشته باشد. این یعنی خطوط زاویهدار و بدنه جعبهای، نمای جلوی تقریباً تخت و گلگیرهای برجسته حفظ خواهند شد. بااینحال، برای کاهش هزینهها و کاربردیتر شدن، تغییراتی نیز اعمال میشود. چراغهای جلوی مخفی جای خود را به نمونههای معمولی میدهند و نوار LED سرتاسری جلو نیز احتمالاً با چراغهای مجزا جایگزین خواهد شد. همچنین، لوگوی نورانی امجی و سقف پانورامیک از نسخه نهایی حذف میشوند تا قیمت رقابتی خودرو حفظ شود. نمای عقب تغییرات کمتری خواهد داشت و با ظاهر عمودی خود، یادآور مرسدس EQB است. یک نوار LED باریک بالای لوگوی بزرگ امجی قرار میگیرد و دستگیره صندوق نیز برای صرفهجویی در هزینهها، جدا از لوگو طراحی شده است.
کابین این شاسیبلند جدید احتمالاً از امجی ۴ جدید بازار چین الهام خواهد گرفت که یعنی شاهد طراحی مینیمال با کمترین تعداد دکمههای فیزیکی خواهیم بود. یک نمایشگر بزرگ مرکزی در کنار یک صفحه آمپر دیجیتال کوچکتر، کنترل اکثر عملکردهای خودرو را بر عهده خواهند داشت. به لطف پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی، فضای سر و پای سرنشینان بسیار جادار و دلباز خواهد بود. این خودرو احتمالاً روی پلتفرم جدید E3 شرکت مادر امجی، یعنی سایک ساخته خواهد شد و ممکن است معرف فناوری جدید باتریهای نیمهجامد این برند در اروپا باشد. این باتریها مزایای قابلتوجهی مانند بهبود چشمگیر عملکرد در هوای سرد، ایمنی بالاتر و سرعت شارژ سریعتر را به ارمغان میآورند.
انتظار میرود این خودرو با بزرگترین باتری ۷۰ کیلووات ساعتی، حتی با وجود طراحی جعبهای و غیرآیرودینامیک، به بردی نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر دست یابد و بتواند ظرفیت باتری خود را در مدت ۲۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند. با وجود ظاهر آفرودی، اکثر مدلها احتمالاً بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه خواهند شد تا بر ماهیت شهری و خانوادگی آن تأکید شود. بااینحال، امکان عرضه نسخههای دوموتوره و چهارچرخ محرک برای چسبندگی بیشتر و عملکرد بهتر در مدلهای ردهبالا وجود دارد. دیوید الیسون معتقد است این خودرو میتواند خریداران کاملاً جدیدی را به سمت برند امجی جذب کند.