
از کارهای خیر در کسبوکارتان استفاده کنید
هیچ یک،وقتی میبینم کسبوکارها به موسسات خیریه کمک میکنند یا داوطلبانه کاری برای آنها انجام میدهند، اغلب زمزمههایی را از سوی رهبران کسبوکارهای دیگر آن جامعه میشنوم. معمولا نظراتی مانند:شرکت X در حمایت از Y پیشدستی کرده است زیرا از آن سود میبرد.آنها به موسسه خیریه کمک مالی کردهاند چون میخواهند خوب جلوه کنند.آنها سعی دارند با این کار بدنامی شرکتشان را مخفی کنند.
کمکهای خیرخواهانه نتیجه برد-برد دارند، پس آیا این نتیجه از ارزش آن کم میکند؟
بگذارید بگویم که یک شرکت به دلایل خودخواهانهای در یک برنامه پاکسازی ساحل شرکت میکند چون آنها میتوانند با این کار در شبکههای اجتماعی به خوبی دیده شوند. با این حال این ساحل تمیز شده است. پس دلیل خودخواهانه آنها برای این کار به پاکسازی محیط زیست کمک کرده است. آیا این کسبوکار چون انگیزهاش کاملا نوعدوستی نیست نباید دست به این اقدام بزند؟اگر یک کارآفرین یا یک مدیر عامل بخواهد به یک موسسه خیریه کمک مالی کند تا نامش به رسمیت شناخته شود یا منافع مثبتی به دست آورد، من این کار را میپذیرم. کمککردن روش فوقالعادهای برای جلب توجه رسانههاست. مدیرانعامل، شرکتهایشان را با اهدافی مشخص برای کسب سود راهاندازی میکنند. این طبیعی است که یک کسبوکار خوب تا حد ممکن سعی میکند از فعالیتهای خیریه ارزش به دست آورد. اگر این کمکها منجر به نمایش مثبت او شود به نوبه خود باعث درآمد خواهد شد و حتی باعث میشود فعالیتهای خیرخواهانه بیشتری انجام دهد.
مصرفکنندگان به مسئولیت اجتماعی شرکتی یا CSR اهمیت میدهند.
طبق آمار ایالات متحده آمریکا شرکتها در سال 2016، 5/18 میلیارد دلار به موسسات خیریه کمک کردند. شرکتها با این کمکهای بشردوستانه به جایگاه اجتماعیشان کمک خواهند کرد که میتواند باعث بهبود سودآوری آنها شود. تحقیقات دانشگاهی نشان میدهد مسئولیت اجتماعی شرکتی یا CSR تاثیر بسیار مثبتی روی نظرات عموم دارد و درک مردم را از تصویر، شهرت و اعتبار آن شرکت بهبود میدهد.CSR همچنین میتواند به جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک کند و تاثیر مثبتی روی مشتریان ثابت و بالقوه بگذارد. طبق تحقیقات نیلسن در سال 2014 بیش از نیمی از مصرفکنندگان آنلاین در سراسر دنیا تمایل بیشتری به خرید خدمات و محصولات از شرکتهایی داشتند که به لحاظ اجتماعی و زیست محیطی متعهد بودند.
از فعالیتهای بشردوستانه به عنوان یک تاکتیک انحرافی استفاده نکنید.
استثناهایی وجود دارد. گاهی وقتها شرکتها از فعالیتهای بشردوستانه استفاده میکنند تا جلوی اعتراضات را بگیرند یا حواس نشریات را پرت کنند. این بستگی به میزان کمک مالی آنها دارد و بوی ریاکاری میدهد. کسبوکارها در عوض اینکه یک موضوع را حل کنند، برای انجام کارهایی داوطلب ميشوند یا معمولا به درخواست وکیل خود به عنوان کنترل خسارت کمکهای مالی میکنند.من شاهد بودهام که در مواردی مدیران اجرایی متهم به سوءرفتارهای جنسی شدند و بلافاصله پس از انتشار خبر، این شرکتها کمکهای خود را به موسسات خیریه آغاز کردند و در چندین مورد حتی بنگاههای بشردوستانهای را راهاندازی کرده و لینکدین را با اخباری درباره تلاشهای بشردوستانه خود بمباران کردند. این مدیران اجرایی هرگز به اتهاماتشان نمیپردازند بلکه در عوض آنها را زیر فرش جارو میکنند تا ذهنهای مردم را با اشکال مختلف نوعدوستی منحرف کنند. این اصلا خوب نبوده و به این معنا نیست که نیکوکاری نمیتواند بخشی از برنامه تبلیغاتی یک شرکت در پی رسوایی باشد.
چگونه از کمککردن بیشترین استفاده را ببریم؟
تنفر شرکتها از کسبوکارهایی که به موسسات خیریه کمک میکنند اغلب ریشه در حسادت آنها دارد. کارآفرینان به طور کلی با عمومیکردن فعالیتهای CSR خود بد میشوند. شاید این شرکتها تعجب میکنند که چرا یک مدیرعامل خاص، سرفصل روزنامهها میشود در حالی که کارهای خوب آنها مورد توجه قرار نمیگیرد. اما شما نباید بنشینید و منتظر شوید تا یک نفر دلیل کار شما را کشف کند. عمدتا کسبوکارها به خاطر کارهای خیرشان مورد توجه قرار میگیرند زیرا آنها تلاشهایشان را عمومی میکنند. در زیر به شما میگوییم که چگونه رفتار کنید.انگیزهای را انتخاب کنید که برای شما مهم است و با تصویر برند شما هماهنگ است. از کمکهای خیرخواهانهاي که ممکن است ریاکاری جلوه کنند اجتناب کنید.فراتر از کمکهای مالی فکر کنید. کارکنان خود را نیز برای سهیمشدن در کار خیر درگیر کنید. کارکنان شما خواهند پذیرفت.هنگامی که شما انگیزههای خیرخواهانهای پیدا میکنید عکس و فیلم بگیرید. آنها را در شبکههای اجتماعی و سایت خود منتشر کنید. CSR برای استخدامهای جدید بالقوه و حتی برای مشتریان نیز اهمیت دارد.