
شیائومیکه پیشتر با نوآوری در صنعت گوشیهای هوشمند، نام خود را بر سر زبانها انداخته بود، حالا با قدرتی چشمگیر وارد بازار خودروهای برقی شده است. اولین محصول این برند، سوپرسدان SU7، بهسرعت به یکی از محبوبترین خودروهای الکتریکی در بازار چین تبدیل شد. تجربه کاربری پیشرفته، طراحی مدرن و یکپارچگی نرمافزار با سایر محصولات دیجیتال شیائومی، آنقدر چشمگیر بود که حتی مدیرعامل فورد را نیز تحت تأثیر قرار داد.
موفقیت پشت موفقیت؛ از SU7 تا YU7
با وجود اینکه تقاضا برای SU7 همچنان بالاست و تهیه آن کار آسانی نیست، شیائومیاز پای ننشسته و بهتازگی اولین شاسیبلند خود، YU7 را معرفی کرده است؛ خودرویی که با استقبال گستردهای روبهرو شده و نقدهای مثبتی دریافت کرده است. بهگفته منتقدان، YU7 ترکیبی از طراحی لوکس و عملکرد فنی سطح بالا را با قیمتی رقابتی ارائه میدهد.با ثبت رکورد تحویل ۸۱ هزار خودروی برقی تنها در سهماهه دوم سالجاری و بیش از ۳۰ هزار دستگاه در ماه جولای، شیائومیحالا به دنبال فتح بازارهای بینالمللی است. باتوجه به درآمد سهماهه این کمپانی، بلومبرگ اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار اروپا شود. استقبالی که از مدل YU7 به عمل آمد نیز چشمگیر بود؛ بیش از ۲۴۰ هزار پیشسفارش تنها طی ۱۸ ساعت ثبت شد.شیائومیتنها به فروش بالا بسنده نکرده و به دنبال تثبیت جایگاه خود در زمینه عملکرد فنی نیز هست. در ماه آوریل، مدل SU7 Ultra توانست رکورد پیشین خود را در پیست نوربرگرینگ آلمان بشکند؛ نشانهای از عزم جدی این برند برای حضور در رقابت با بزرگان صنعت خودرو.
تحلیلگران بانک سرمایهگذاری مورگان استنلی در یادداشتی به سرمایهگذاران نوشتند، خود تسلا که زمانی الهامبخش شرکتهای چینی بود حالا از برخی خودروسازان چینی عقب افتاده است. آنها با اشاره به طراحی YU7، این خودرو را با محصولات لوکس اروپایی مقایسه کردهاند؛ خودرویی با ظاهر فراری یا استون مارتین، اما با قیمت یک تویوتا کمری!
این تحلیلگران معتقدند، شیائومیبا اتخاذ استراتژی هوشمندانه در حال عبور از رقبای غربی خود است.
چشمانداز جهانی در برابر چالشهای داخلی
با وجود بازار اشباعشده چین و رقابت فشرده، شیائومیتوانسته موقعیت خود را حفظ کند. برخورداری از پشتوانه قوی در صنعت الکترونیک به این شرکت امکان داده تا با ثبات بیشتری در صنعت خودرو پیش برود. با این حال، تداوم رشد برای شیائومیمستلزم ورود به بازارهای خارجی است.
اروپا، انتخابی هوشمندانه
بازار اروپا با ساختار تعرفهای ملایمتر نسبت به ایالات متحده برای خودروهای برقی چینی، بستر مناسبی برای گسترش فعالیتهای شیائومیفراهم میکند. این بازار همچنین پذیرای خودروهای الکتریکی با عملکرد بالاست و برندهای چینی همچون BYD، Zeekr و Leapmotor پیش از این وارد این رقابت شدهاند.
رقابت با قیمتگذاری تهاجمی
هرچند هنوز مشخص نیست کدام مدلها وارد بازار اروپا خواهند شد، اما احتمال عرضه SU7 و YU7 بسیار بالاست. در خصوص قیمتگذاری نیز اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما اگر شیائومیهمان سیاست موفق خود در چین را دنبال کند، میتوان انتظار داشت با قیمتگذاری تهاجمیو رقابتمحور وارد میدان شود؛ رویکردی که تاکنون برایش موفقیتآمیز بوده است و به نظر میرسد قصد دارد همین استراتژی را در بازار اروپا نیز ادامه دهد.
