
درآمدزایی مجهول
با این حال هیچ کدام از باشگاههای ایرانی، به طور شفاف و دقیق میزان درآمد و قرارداد خود با برندهای حامی خود را مطرح نمیکنند و سازمان لیگ فوتبال ایران نیز محدودیتهای خاصی برای قوانین تبلیغاتی روی لباس تیمها در نظر نگرفته است. درآمدزایی در فوتبال ایران از تبلیغات، در اکثر باشگاهها بیشتر برای پرداخت هزینههای تیمها به باشگاهها کمک میکند و با وجود تلاشهای سالهای اخیر برای شفافیت بیشتر و حرفهایتر شدن باشگاهها، تبدیل به منبعی برای درآمدزایی نشده است.
در فوتبال جهان اما برخلاف فوتبال ایران، درآمد و قرارداد باشگاههای بزرگ با شرکتهای حامی، کاملاً شفاف و مشخص است. برای مثال مشخص است که بارسلونا در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳، ۱۰۶ میلیون دلار درآمد از طریق قرارداد مالی با شرکت اسپاتیفای دریافت کرده است.
یا باشگاه منچستریونایتد که سالانه از شرکت اسنپدراگون، ۶۰ میلیون پوند دریافت میکند. شفافیت مالی و اعلام درآمد باشگاهها از طریق اسپانسرها، میتواند یکی از گامها برای کمک به اقتصاد فوتبال ایران و اصلاح مدل درآمدی باشگاهها باشد. مدلی که این روزها، فاصله زیادی از فوتبال حرفهای جهان دارد و به جز زیان، چیزی برای باشگاههای برتر فوتبال ایران به همراه ندارد.