
نکات کاربردی در نوشتن ایمیل برای رسیدن به نتایجی موثر
هیچ یک،پیش از اینکه یک ایمیل بنویسید شما باید چند اصول اولیه نوشتن را بدانید. در اینجا شش نکته آوردیم که باید در زمان نوشتن ایمیل به آنها توجه کنید:
نکته 1: از مزایای محصول یا خدمت خود استفاده کنید.
اگر در حال نوشتن یک ایمیل با یک گزینه فراخوان به عمل هستید تا به مردم انگیزه دهد اقدامی انجام دهند، پس شما نیاز دارید از مزایای مواردی که ارائه میدهید استفاده کنید. در مورد هر محصولي كه ميخواهيد بفروشيد بايد مزاياي پس از فروش آن را به روشني براي مخاطبان توضيح دهيد. تنها درباره ویژگیهای چیزی که ارائه میدهید صحبت نکنید. به طور کامل روشن کنید که پس از خريد چه چیزهایی دریافت خواهند کرد. توضیح دهید چه مشکلاتی را از آنها حل میکنید؟ چگونه زندگی آنها با پیشنهاد شما بهتر و راحتتر یا شادتر خواهد شد؟
نکته 2: از ضعفهای رقیب خود بهره ببرید.
بسته به فراخوان شما به عمل مورد نظرتان، شاید منطقی باشد که رونوشتی را در پیامتان بیاورید که نشان دهد چرا یک اقدام متناوب فکر خوبی نیست و همان مزایای اقدام عمل مورد نظرتان را ابراز نمیکند. آیا گیرندهها اگر به جای رقیبتان با شما کار کنند میتوانند پول بیشتری پسانداز کنند؟ اگر بتوانید نشان دهید پیشنهاد شما بیش از پیشنهاد دیگران به آنها سود میرساند آنوقت رونوشتی را در پیامتان شامل کنید که توجه آنها را به این تفاوتها جلب کند. هرگز گمان نکنید که مردم مزایای مهم شما را میدانند یا میدانند که پیشنهاد شما چگونه نسبت به رقبای دیگر شما برای آنها بهتر است. در رونوشتتان برای آنها توضیح دهید!
نکته 3: مخاطب خود را بشناسید.
نوشتن هر پیام بازاریابی ایمیلی را با درک مخاطبی که آن را دریافت میکند شروع کنید. شما نیاز دارید تا مخاطبان مورد نظرتان و چیزهایی را که برای آنها اهمیت دارند بشناسید. این نه تنها مزایا و ویژگیهای پیشنهاد مورد علاقه آنها بلکه زبانی که با آنها ارتباط برقرار میکنید را نیز دربر میگیرد. ولی اگر پیشنهاد شما بسیار فنی باشد یا در جایی از صنعت، زبان بسیار خاصی لازم باشد، پیامهای بازاریابی ایمیلی شما باید موقر و محاورهای باشد. برای دریافت بهترین پاسخ از سبک و کلمات مخاطبان مورد نظرتان در یک زبان استفاده کنید. پیام شما باید شبیه یک مکالمه به نظر برسد.
نکته 4: با این جمله ارتباط بگیرید: چه سودی برای من دارد؟
هیچکس به کسبوکار، محصولات یا خدمات شما اهمیتی نمیدهد. این به نظر ناگوار است اما واقعیت دارد. همه مردم به این موضوع توجه دارند که محصول، خدمت یا پیشنهاد شما چه کمکی به آنها میکند و چگونه زندگیهای آنها را بهتر و شادتر میسازد. پیامهای خود را با تعاریف بیش از حد از شرکت و فوقالعادهبودن محصولات یا خدماتتان پر نکنید. در عوض، پاسخهای این سوال را به طور واضح و مرتب بنویسید: «چه سودی برای من دارد؟» مزایای پیشنهاد خود را به طور كامل توضیح دهید تا گیرندگان درک کنند که چگونه این پیشنهاد روی زندگیشان به شیوهای مثبت تاثیر خواهد گذاشت.
نکته 5: روی كلمه «شما» تمرکز کنید نه «ما».
پیامهایی که روی کسبوکار، محصول یا خدمات شما تمرکز میکنند تاثیر کمتری نسبت به پیامهایی دارند که روی مخاطب متمرکز هستند. پس به این فکر کنید که چگونه میتوانید ویژگیها، مزایا و تمایزات محصول، خدمت یا پیشنهادتان را بیان کنید تا روی مصرفکنندگان تمرکز داشته باشند نه روی کسبوکار شما. یک بخش ضروری از تمرکز روی «شما» به جای «ما» در نوشتن پیامها به شخص دوم است. برای مثال، یک شرکت بازاریابی به جای نوشتن پیامی که میگوید: «کتاب الکترونیکی رایگان ما را دانلود کنید تا پنج نکته تبلیغاتی فیسبوک را یاد بگیرید» میتوانست جمله خود را اینگونه بیان کند: «کتاب الکترونیکی رایگان خود را دانلود کنید تا پنج نکته را برای بالابردن تبدیلهای تبلیغات فیسبوکتان یاد بگیرید.»
نکته 6: رسانه خود را بشناسید.
شما برای نوشتن پیامهای موثر بازاریابی ایمیلی، نیاز دارید تا اختلافات جزئی ارتباطات ایمیل را که روی رونوشتتان موثر است بدانید. برای مثال: پیامهای بازاریابی ایمیلی باید با یک عنوان اصلی و یک عنوان فرعی و همچنین فهرستهای علامتدار سازماندهی شوند تا گیرنده بتواند به راحتی و به سرعت پیامهای شما را مرور و رابطه آنها را ارزیابی کند. رونوشت ایمیل باید به صورت پاراگرافهای کوتاه نوشته شود و نباید بخشهای طولانی در آن وجود داشته باشد. همچنین مهم است که طرح رونوشت شما روی همه دستگاهها به راحتی قابل خواندن باشد. وجود فضاهای سفید برای استراحت چشم خواننده نیز اهمیت دارد.