
روشهای برای افزایش نصب اپلیکیشنهای موبایل
اهیچ یک،اگر تاکنون سایت یا اپلیکیشن موبایل داشتهاید، حتما میدانید که اولین دغدغه مدیران سایتها و مالکان اپلیکیشنهای موبایل جذب بازدیدکننده بیشتر است. جذب بازدیدکننده برای وبسایتها سادهتر از اپلیکیشنهای موبایل است، زیرا تعداد اپلیکیشنهای موبایلی که کاربران روی گوشی خود نصب میکنند محدود است و برای نصب اپلیکیشن روی گوشی خود باید دلایل محکمی داشته باشند. از طرف دیگر وبسایتها با استفاده از رسانههای مختلف و تکنیکهای بازاریابی اینترنتی مانند سئو و فعالیت در شبکههای اجتماعی راحتتر میتوانند کاربران را به سمت خود هدایت کنند، اما در مورد اپلیکیشنها علاوه بر اینکه کاربران را به سمت صفحه خود هدایت میکنیم، باید از آنها بخواهیم که اپلیکیشن را نصب کنند و یک مرحله بیشتر نیز وجود دارد. در این مقاله به روشهایی که باعث میشوند اپلیکیشن شما نصب بیشتری داشته باشد اشاره خواهم کرد.
1-قبل از اینکه اپلیکیشن را طراحی کنید، نیاز کاربران را بررسی کنید: متاسفانه در اکثر مواقع این اتفاق میافتد که ایده اپلیکیشن طراحیشده مناسب نیست و کاربران را جذب نمیکند. در چنین مواقعی بهتر است قبل از اینکه اپلیکیشن طراحی شود، به فکر ارزیابی ایده باشیم و مطمئن شویم که اپلیکیشن مورد نظر مورد استقبال کاربران قرار میگیرد یا خیر.
2- طراحی آیکون اپلیکیشن: اولین نقطه تماس و شناخت کاربران با اپلیکیشن شما آیکون آن است، آیکون اپلیکیشنهای موبایل نقش مهمی در نصبشدن آنها دارند و اگر به صورت حرفهای و جذاب طراحی نشده باشند، حس خوبی در کاربران ایجاد نمیکنند و هرچقدر هم که اپلیکیشن حرفهای باشد، کاربران ترغیب به نصب آن نخواهند شد.
3-نام اپلیکیشن: سعی کنید از نامهای خاص و کوتاه که در ذهن کاربران بماند استفاده کنید: اسنپ، بامیلو، شیپور، دیوار و… نامهای مناسبی برای اپلیکیشن خود انتخاب کردهاند.
4-تصاویر معرفی اپلیکیشن و نوع معرفی: از تصاویر جذاب برای معرفی اپلیکیشن در صفحه دانلود اپلیکیشن استفاده کنید و توضیحات جامعی در مورد اپلیکیشن خود بنویسید. در توضیحات مربوط به اپلیکیشن از اصول تبلیغنویسی استفاده کنید و نیازهای کاربران را مد نظر قرار دهید. سعی کنید سوالات متداولی را که برای کاربران پیش میآید در نظر گرفته و به آنها پاسخ دهید تا در نهایت اطمینان بیشتری برای کاربران جهت نصب اپلیکیشن خود ایجاد کنید.
5-حداقل دسترسی روی گوشی: دسترسیهای اپلیکیشن خود را تا جای ممکن صرفا به موارد ضروری محدود کنید، بسیاری از کاربران به دسترسیهای گوشی حساس هستند و به اپلیکیشنهایی که دسترسیهای زیادی دارند اجازه نصب نمیدهند.
6-سادگی: داشتن امکانات مختلف در اپلیکیشنهای موبایل یک مزیت محسوب نمیشود، بلکه باعث سردرگمی و پیچیدگی آنها خواهد شد. اپلیکیشنی که یک کار مهم را به خوبی انجام میدهد، بسیار بهتر از اپلیکیشنی است که چندین کار مختلف را همزمان میخواهد انجام دهد.
7-اپلیکیشن خود را در مارکتهای مختلف منتشر کنید: کاربران برای نصب و پیداکردن اپلیکیشنهای جدید، از مارکتهای مختلف استفاده میکنند، اگر اپلیکیشن اندرویدی دارید صرفا خود را محدود به گوگلپلی و کافهبازار نکنید و سعی کنید از سایر مارکتها هم برای معرفی اپلیکیشن خود استفاده کنید، با توجه به محدودیتهایی که اپل برای کاربران ایرانی در نظر گرفته، اپلیکیشن IOS خود را نیز میتوانید روی سیب اپ و سایر مارکتهای ایرانی منتشر کنید.
8-سئو را در نظر بگیرید: همانطور که کاربران اینترنتی در گوگل برای پیداکردن پاسخ سوالات خود جستوجو میکنند، در مارکتهای اپلیکیشن نیز به دنبال پیداکردن اپلیکیشن مورد نیاز خود هستند. برای اینکه افراد بیشتری اپلیکیشن شما را ببینند و در نهایت آن را نصب کنند، در درجه اول باید بدانید که مخاطب شما به دنبال چه کلماتی جستوجو میکند و سپس بر اساس فاکتورهایی که برای مارکت اهمیت دارد رتبه اپلیکیشن خود را در نتایج جستوجو بهبود بدهید. برخی از مارکتها بر اساس امتیاز کاربران و ترکیب آن با تعداد نصب، رتبهبندی نتایج را انجام میدهند و برخی دیگر به وجود کلمه کلیدی در عنوان اپلیکیشن و چگالی آن در متن توضیحات اهمیت بیشتری میدهند.
9-با کاربران تعامل خوب داشته باشید: کاربران اپلیکیشن شما، بهترین تبلیغکننده آن هستند، اگر آنها از اپلیکیشن راضی باشند، آن را به دیگران معرفی میکنند و نظر و امتیاز مناسبی به شما خواهند داد. بنابراین سعی کنید بهترین تجربهکاربری را برای آنها ایجاد کنید و به نظرات آنها پاسخ مناسب بدهید.
۱۰- از کاربران بخواهید که اپلیکیشن را به دوستان خود معرفی کنند: برخی از اپلیکیشنها برای این کار مشوقهایی قرار میدهند، اما در برخی از مواقع راحتکردن این کار و قراردادن جملهای برای این منظور کفایت میکند و نرخ نصب اپلیکیشن شما را افزایش خواهد داد.
۱۱-برای معرفی اپلیکیشن، سایت طراحی کنید: طراحی یک سایت ساده که به معرفی مزایای اپلیکیشن میپردازد و یک بخش وبلاگ برای معرفی امکانات مختلف اپلیکیشن و تعامل با کاربران دارد علاوه بر اینکه تجربه بهتری برای کاربران ایجاد میکند، میتواند با دریافت ترافیک از گوگل اپلیکیشن شما را به افراد جدیدی معرفی کند.
۱۲-اپلیکیشن را در سایتهای تکنولوژی معرفی کنید: وبسایتهای زیادی هستند که به معرفی اپلیکیشنهای موبایلی میپردازند، برخی از آنها بابت این کار از شما هزینه دریافت میکنند و برخی دیگر این کار را رایگان انجام میدهند. تا جایی که میتوانید سعی کنید که اپلیکیشن خود را در سایتهای مختلف معرفی کنید.
۱۳-از شبکههای اجتماعی برای معرفی استفاده کنید: با توجه به مخاطبی که اپلیکیشن شما دارد، شبکههای اجتماعی مختلف میتوانند برای شما اثربخش باشند و افراد جدیدی را با شما آشنا کنند. به عنوان مثال اگر کاربر نهایی اپلیکیشن شما مدیران کسبوکارها هستند از شبکه اجتماعی لینکدین برای معرفی اپلیکیشن استفاده کنید و اگر خانمها کاربر نهایی شما هستند از اینستاگرام استفاده کنید.
۱۴-بازاریابی ویدئویی انجام دهید: انتشار ویدئو در سایتهای مختلف مانند آپارات، نماشا و یوتیوب تاثیر زیادی در معرفی اپلیکیشن شما به مخاطب جدید دارد. در نظر داشته باشید که بهتر است زمان و حجم ویدئوها کم باشد تا کاربران به راحتی بتوانند آنها را ببینند و به جای تولید ویدئو و محتوای تبلیغاتی، بهتر است در مورد مزایای اپلیکیشن خود صحبت کنید تا برای افراد جذابیت بیشتری داشته باشد.
۱۵- در پلتفورمهای موبایلی تبلیغ کنید: پلتفورمهای تبلیغات در بستر اپلیکیشنهای دیگر مکان مناسبی برای تبلیغ اپلیکیشنها هستند. اما قبل از این کار بهتر است، سودی را که به ازاي نصب اپلیکیشن از سوي کاربر به دست میآید محاسبه کنید و در نهایت با مقایسه هزینه نصب و سود حاصل شده، اندازهگیری کنید که کدام پلتفورم برای شما بهتر است و چه تبلیغی میتواند نتیجه بهتری ایجاد کند.
۱۶-تبلیغات CPI: برخی از پلتفورمهای تبلیغاتی سرویس Cost Per Install دارند و به ازاي نصب اپلیکیشن از سوي کاربر از شما هزینه دریافت میکنند. استفاده از این سرویسها باعث میشود ریسک کمتری از هزینه تبلیغات داشته باشید و بدانید که دقیقا به ازاي چه مبلغی، چه تعداد نصب خواهید داشت. در صورتی که مبلغ پرداختی شما بابت تبلیغات کمتر یا مساوی با سودی است که به ازاي نصب کاربران خواهید داشت، این نوع از تبلیغات میتواند برای شما سوددهی مناسبی داشته باشد.