
معاون بهرهبرداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال، مصرف برق این استان چهار درصد رشد داشته است.
سید محمد ارجمندزاده روز جمعه در گفتوگو با هیچ یک افزود: نیاز مصرف برق این استان در سال جاری به یکهزار و ۲۱۳ مگاوات رسیده که نسبت به رقم یکهزار و ۱۶۶ مگاوات در مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد رشد نشان میدهد.
وی با بیان اینکه بیشترین مصرف برق استان مربوط به حوزه خانگی و تجاری است، اضافه کرد: عمده رشد مصرف در تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی رخ میدهد.
سهم بالای بخش خانگی در اوج مصرف
به گفته وی، بخش خانگی از نظر سهم انرژی مصرفی سالانه ۳۵ درصد را به خود اختصاص میدهد، اما در پیک بار تابستان این سهم به ۵۰ تا ۵۵ درصد میرسد که علت اصلی آن استفاده از وسایل سرمایشی است.
ارجمندزاده ادامه داد: با حذف بار سرمایشی، مصرف برق قم از حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات به ۶۰۰ مگاوات کاهش مییابد؛ در برخی استانهای دیگر این اختلاف حتی تا سه برابر هم میرسد، بهطوریکه فاصله مصرف بین زمستان و تابستان عمدتا ناشی از افزایش تقاضای سرمایشی است.
افزایش مصرف معادل یک کشور
وی افزود: سال گذشته افزایش مصرف ناشی از تجهیزات سرمایشی در کشور حدود ۳۵ هزار مگاوات بود که معادل کل مصرف برق کشوری مانند مصر است؛ کشوری که با وجود گرما و صنعت، مصرفی در همین حدود دارد.
برنامه قم برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای کلان وزارت نیرو، توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر است، گفت: در سطح کشور برنامهریزی برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفته و در استان قم نیز ساخت حدود ۵۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار است.
وی افزود: تلاش داریم امسال بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگاوات از این ظرفیت را وارد مدار کنیم که البته با وجود رشد مصرف، بخش زیادی از آن صرف جبران همین رشد خواهد شد.
مدیریت مصرف به معنای مصرف نکردن نیست
معاون شرکت برق قم با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف، گفت: مدیریت مصرف به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه به معنای مصرف بهینه است؛ برای مثال، روشنایی غیرضروری در فروشگاههای بینراهی که نه تنها مصرف بالایی دارد، بلکه موجب آزار بصری نیز میشود، یکی از مصادیق فرهنگ نادرست مصرف است که نیازمند اصلاح است.
ارجمندزاده همچنین بر اهمیت نقش اصحاب رسانه در آگاهسازی و فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد.