
در مقطع پیش از شروع فصل هر لیگ، رونمایی از پیراهن اصلی و خارج از خانه تیمها یکی از جذابترین سوژهها برای هواداران فوتبال محسوب میشود و رسانههای رسمی باشگاهها در جهان، مانور زیادی روی رونمایی از لباس رسمی خود میدهند.
با توجه به رشد کیفی عملکرد بخش رسانهای باشگاهها و الگوبرداری مناسب از باشگاههای خارجی، نحوه رونمایی از لباس تیمها در سالهای اخیر با پیشرفت قابل توجهی روبهرو شده است؛ به طور مثال باشگاه سپاهان در رونمایی از لباس اصلی خود، با تصاویری شکیل و زیبا از لباس رسمی تیم خود رونمایی کرد. با این حال برخی تیمها هنوز در آستانه شروع لیگ برتر، از لباس رسمی خود رونمایی نکردهاند که استقلال و پرسپولیس، جزو این تیمها محسوب میشوند. در فوتبال جهان اما، حداقل تا یک ماه پیش از آغاز فصل، تکلیف لباس تمام تیمها مشخص شده است.
بحث اصلی در خصوص رونمایی از لباس تیمها، فرصتی بزرگ برای درآمدزایی از طریق فروش پیراهن در فروشگاههای رسمی باشگاههاست که در فوتبال ایران، تبدیل به یک امر ناشناخته شده است. در سال ۲۰۲۴، باشگاه رئال مادرید ۱۹۶ میلیون یورو درآمد از فروش پیراهنها از طریق فروشگاههای رسمی در سرتاسر جهان کسب کرد و بارسلونا با ۱۷۱ میلیون یورو درآمد در رده دوم قرار گرفت که نشان میدهد باشگاههای بزرگ، میتوانند با فعالسازی فروشگاههای رسمی با اجناس باکیفیت و کنار زدن نسخههای تقلبی، درآمدی قابل توجه را برای باشگاه خود ایجاد کنند. با این حال تاکنون تلاشهای باشگاهها برای تجهیز فروشگاههای رسمی خودشان ناموفق بوده است.