
به دنبال تحقق رویاها
هیچ یک،به نسبت سن و سال و موقعیت جغرافیایی و تاریخی و مکانی و زمانی، هر کس آرزوهایی را در سر میپروراند، این مقدمهای از شروع کار است. شکلگیری رویاها الزاما به مفهوم رسیدن به آنها بدون برنامهریزی، تلاش و رنجکشیدن نیست.گاهی ممکن است «واقعیتها» خواب خوش ما را آشفته سازد. بهعنوان مثال، تعدادی فارغالتحصیل یا مهارت کسبکرده رشته مکانیک اتومبیلهای دارای موتور درونسوز، تصمیم میگیرند با یک نوع ذهنیگرایی و برنامهریزی یک مرکز تعمیرات و خدمات پس از فروش راهاندازی کنند، با تحمل دهها مشکل، کار را شروع میکنند ولی در ادامه با توجه به تغییر تکنولوژی روز دنیا در تولید اتومبیل، آنان متوجه میشوند که بیشتر خودروهای در حال تردد در سطح شهر مثلا هیبرید یا برقی هستند، خب دو راه بیشتر ندارند، یا تعطیل میکنند یا با بازآموزی و کسب علوم و مهارت تکنولوژی جدید را در پیش گیرند.مثال دیگري شاید ملموستر باشد: فرض کنیم تعدادي مهندس و تکنیسین الکترونیک پس از طی مراحل مختلف اداری و مالی و فنی و مهندسی، اقدام به تاسیس یک واحد تولیدی لامپ تصویر تلویزیون یا خود تلویزیون میکنند، طی مسیر متوجه میشوند که تکنولوژی ساخت تلویزیون از لامپ تصویر به صفحه LED تغییر یافته است و بازار مصرف مطالبات جدیدی دارد، خب دو راه بیشتر ندارد، یا تعطیل و اعلام ورشکستگی ميكند یا پذیرفتن واقعیت و تغییر رویاهایش.به عبارت دیگر پیدایش اقتصاد جهانی پساصنعتی و متکی بر دانش در دوران انقلاب نانورباتها و هوش مصنوعی و گردش اطلاعات، واقعیات کهنه و نخنماشده موجود در خیلی جوامع را به چالش کشیده و از سوی دیگر فرصتهایی بسیار جالب برای عاقلان و آگاهان پدید آورده تا رویاهای بزرگتر و لذتبخشتری را برای خود در نظر بگیرند و به دنبال تحقق آن باشند.گرچه راهش سخت پیچدرپیچ و ناهموار است اما هر رویایی امکان تحقق دارد. این منطق تاریخ است. اگر با مغز و قلبمان بپذیریم که شکل زندگی و کار دچار تغییرات جدی و وسیعی شده، بسیاری از موانع پیشرو برداشته خواهد شد. گرچه دولتها هم مسئولیتی جدی در این بخش دارند که باید بهعنوان سکاندار کشتی توسعه (نه پاروزن) زیرساختهای لازم را در حوزههای جدید کسبوکار فراهم آورند.ما همواره درخلاقیت تلاش کردهایم، تصاویری واضح و دقیق از تبدیل رویاها به واقعیت را از راه ارائه گزارشهاي مختلف و نقل تجارب کارآفرینان نشان دهیم. ما به شما نوشتهایم و مینویسیم که تغییرات اصول کسبوکار و مدیریت در عصر جدید در چه مرحلهای است و دسترسی شما را به دستاوردهای نو علوم مدیریت محدود نمیسازیم، این بار نوبت شماست که خود را برای دنیایی آماده کنید که هیچ رازی در آن پنهان نخواهد ماند.این مطالب میتواند باعث شود که رویاهایمان را بازنگری کنیم، البته بهتر است رویاهایمان را با واقعیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعهمان هماهنگ سازیم و همواره این پرسش را از خود بکنیم که آیا با واقعیتها سروکار داریم یا با آرمانها و آرزوها؟نوبت شماست که به دنبال رویاهای جدید خود باشید و آن را تحقق بخشید، بهعنوان مثال هماکنون در جهان کسبوکارهای کوچک وجود دارند، گرچه ممکن است اشتغالزایی آنها به اندازه واحدهای بزرگتر نباشند، اما مانند آنها خطرآفرین و مشکلزا نیستند، واحدهای بزرگتر وقتی زمین میخورند، مشاغل زیادی نابود میکنند ولی کسبوکار کوچک اینگونه نیستند.