
شرکت رضوانی موتورز (Rezvani Motors)، که بیشتر به خاطر خلق شاسی بلندهای زرهی و آخرالزمانی خود شهرت دارد، با تاسیس بخش جدیدی به نام رضوانی رترو (Rezvani Retro)، فصل جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کرده است. اولین محصول این بخش جدید، یک پروژه خیرهکننده و بسیار خاص به نام پورشه 935 رضوانی RR1 است یعنی یک ابرخودروی مدرن که به عنوان ادای احترامی به خودروی مسابقهای افسانهای پورشه 935 در دهه 1970 میلادی طراحی شده است. این خودرو که بر پایه پلتفرم پیشرفته پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۲ ساخته شده، با بدنهای تماما از فیبر کربن، قدرتی تا ۷۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا صدی معادل ۲.۰ ثانیه، روح یک قهرمان لمانز را در کالبدی مدرن و قابل اعتماد زنده میکند.
مشخصات فنی پورشه ۹۳۵ رضوانی
رضوانی RR1 در دو نسخه مختلف عرضه میشود که هر کدام بر پایه یک مدل متفاوت از پورشه 911 ساخته شدهاند. پورشه RR1 600 بر پایه پورشه 911 کررا 992 ساخته میشود. موتور 3 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن تقویت شده و قدرتی معادل 600 اسب بخار تولید میکند. این نسخه به صورت دیفرانسیل عقب عرضه شده و خریداران میتوانند بین گیربکس 7 سرعته دستی یا 8 سرعته PDK یکی را انتخاب کنند.
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این مدل با گیربکس PDK تنها 3 ثانیه است. در کنار این نسخه، مدل RR1 750 نیز بر پایه پورشه 911 توربو S 992 ساخته میشود. موتور 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی آن با ارتقاهای گسترده، قدرتی ویرانگر معادل 750 اسب بخار تولید میکند. این نسخه به صورت چهار چرخ محرک و تنها با گیربکس PDK عرضه میشود و شتاب صفر تا 97 کیلومتر بر ساعت آن، عدد باورنکردنی 2.0 ثانیه است.
امکانات و آپشن
تمام مدلهای RR1 به صورت استاندارد به سیستم تعلیق تطبیقی، ترمزهای قدرتمند برمبو با کالیپرهای 6 پیستونه و رینگهای 20 اینچی در جلو و 21 اینچی در عقب مجهز هستند. با این حال، رضوانی لیست بلندبالایی از آپشنهای عملکردی را برای کسانی که به دنبال استفاده از خودروی خود در پیست هستند، ارائه میدهد. این آپشنها شامل ترمزهای ارتقا یافته Brembo GT-S به قیمت 12,500 دلار، سیستم تعلیق حرفهای Ohlins Motorsport TTX-Pro به قیمت 8,500 دلار، اینترکولر بزرگتر به قیمت 6,500 دلار، رول کیج فولادی داخل کابین به قیمت 5,500 دلار و رنگآمیزی سفارشی بدنه به قیمت 7,500 دلار است.
طراحی ظاهری
طراحی پورشه 935 رضوانی RR1 به طور کامل از نسخه مسابقهای و نمادین پورشه 935 که به موبی دیک شهرت داشت، الهام گرفته شده است. بدنه این خودرو که به جز درهای اصلی، تماما از فیبر کربن سبکوزن ساخته شده، تمام المانهای کلیدی مدل کلاسیک را بازآفرینی کرده است.
مهمترین این ویژگیها، بخش انتهایی کشیده و دم بلند یا به اصطلاح Longtail خودرو است که یک باله عقب عظیم بر روی آن قرار گرفته است. گلگیرهای بسیار پهن و عضلانی، چراغهای جلوی گرد و عمودی و خروجیهای اگزوز مرکزی، همگی به طور مستقیم به مدل مسابقهای دهه 70 اشاره دارند. رضوانی برای تکمیل این ظاهر نوستالژیک، آپشنهای جذابی مانند رینگهای قفل مرکزی (Center Lock) و همچنین کاورهای رینگ توربو فن (Turbo Fan) را نیز ارائه میدهد که یادآور طراحی رینگهای خودروهای مسابقهای آن دوران است.
طراحی داخلی
در داخل کابین و اتاق، رضوانی تلاش کرده تا ضمن حفظ فضای مدرن و ارگونومیک پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۲، با افزودن جزئیات سفارشی، حسی کلاسیک و منحصربهفرد ایجاد کند. مشتریان میتوانند آپشنهایی مانند سردنده چوبی کلاسیک، غربیلک فرمان سفارشی با قابلیت افزودن چراغهای تعویض دنده و همچنین رودریها و بخش داخلی صندلیها با طرحهای کاملا سفارشی را انتخاب کنند. این ترکیب، کابینی را خلق کرده که هم از فناوری روز بهره میبرد و هم روح خودروهای اسپرت کلاسیک را در خود زنده نگه داشته است.
قیمت پورشه ۹۳۵ رضوانی
فرآیند مالکیت پورشه 935 رضوانی یک فرآیند دو مرحلهای و بسیار گران قیمت است. قیمت پایه برای پکیج تبدیل RR1 از 195 هزار دلار آمریکا آغاز میشود. اما نکته بسیار مهم این است که این مبلغ، هزینه خودروی پایه پورشه 911 نسل 992 را شامل نمیشود و خریدار باید خودروی خود را برای انجام این تبدیل، به رضوانی تحویل دهد. با در نظر گرفتن قیمت یک پورشه 911 کررا جدید که از حدود 135 هزار دلار آغاز میشود، هزینه نهایی برای داشتن یک رضوانی RR1 600، حداقل به 330 هزار دلار آمریکا میرسد که این مبلغ پیش از اضافه کردن هرگونه آپشن است. با این حال، این رقم همچنان حدود نصف قیمت پورشه 935 Clubsport است که خود پورشه در سال 2018 به تعداد محدود 77 دستگاه عرضه کرد. رضوانی RR1 با تولید تنها 50 دستگاه، حتی از محصول خود پورشه نیز کمیابتر خواهد بود.
در نهایت باید گفت که رضوانی رترو RR1 یک پروژه جسورانه است که با موفقیت، روح یکی از نمادینترین خودروهای مسابقهای تاریخ را با مهندسی پیشرفته و قابل اعتماد پورشه 911 مدرن ترکیب میکند. این خودرو برای آن دسته از کلکسیونرهایی طراحی شده که به دنبال ظاهری کاملا منحصربهفرد و نوستالژیک هستند، اما نمیخواهند دردسرها و هزینههای نگهداری یک خودروی کلاسیک واقعی را تحمل کنند. RR1 با ارائه عملکردی ویرانگر و ظاهری که مستقیما از پیست لمانز بیرون آمده، جایگاه ویژهای را در دنیای خودروهای سفارشی و کوچ بیلدینگ به خود اختصاص میدهد.
