
بعد از چند سالی که دیدار سوپرجام فوتبال ایران جایی میان فصل فشرده و گاهی بیهدف برگزار میشد، امسال بالاخره قرار است این بازی مهم در زمان بهتری برگزار شود؛ ۲۰ مرداد، ورزشگاه نقش جهان اصفهان، تقابل استقلال قهرمان لیگ و تراکتور قهرمان جام حذفی. اما پرسش اصلی اینجاست: سوپرجام، جز یک بازی نمادین، چه آوردهای برای فوتبال ایران داشته؟
در حالی که در فوتبال حرفهای دنیا این مسابقهها با اهداف تجاری، رسانهای و حتی اجتماعی برگزار میشود، در ایران خبری از چنین دستاوردهایی نیست. نه تبلیغات جدی، نه درآمدی قابل توجه و نه حتی جایزهای درخور قهرمان. برای باشگاهها این بازی بیشتر شبیه یک دیدار تدارکاتی سطح بالا بوده تا یک رقابت رسمی با امتیازهای ویژه. از همین رو، حتی انگیزه تیمها برای شرکت در آن هم در سالهای گذشته چندان جدی نبوده است. اما امسال به نظر میرسد زمانبندی بهتر باعث شده تا استقلال و تراکتور کمی خوششانستر باشند. چون درست یک هفته مانده به شروع لیگ، این دیدار فرصتی عالی است برای آزمون ترکیبها، شناخت نقاط ضعف و آمادگی روحی برای ورود به فصل جدید؛ هرچند که استقلال برخلاف تراکتور هنوز تبدیل به تیمی کامل نشده و کار سختی برای کسب قهرمانی در سوپرجام دارد.نگاهی به تجربههای جهانی؛ فوتبال ایران چه کم دارد؟
در سوی دیگر دنیا اما ماجرا طور دیگری رقم میخورد. سوپرجام اسپانیا و ایتالیا که حالا در قالب چهار تیم و در کشوری مثل عربستان برگزار میشود، منبعی مهم برای درآمدزایی باشگاههاست. در انگلیس هم این مسابقه نه تنها درآمد تولید میکند، بلکه کمک مالی به تیمهای سطح پایینتر فوتبال را هم هدف قرار داده است. در سوپرجام فصل گذشته فوتبال اسپانیا که به میزبانی عربستان و با حضور چهار تیم برگزار شد، برگزارکنندگان مسابقات درآمد فوقالعادهای برای باشگاههای حاضر در این رقابتها در نظر گرفتند. مقامات عربستانی برای سوپرجام سال ۲۰۲۵، ۴۰ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال اسپانیا واریز کردند که ۵۰ درصد از این مبلغ، در خزانه فدراسیون فوتبال باقی ماند. ۲۰ میلیون یورو دیگر بین چهار باشگاه حاضر در این مسابقات تقسیم شد که باعث شد دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا، هر کدام شش میلیون یورو درآمد از برگزاری این مسابقات داشته باشند. در سوپرجام اروپا که توسط یوفا بین تیم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و قهرمان لیگ اروپا برگزار میشود، سال گذشته ۵ میلیون یورو درآمد برای تیم قهرمان و ۴ میلیون یورو درآمد برای تیم نایبقهرمان رقابتها در نظر گرفته شد. بیتردید اقتصاد فوتبال ایران و مدل عجیب درآمدی در کشور ما، اجازه درآمدزایی در چنین سطحی را به باشگاهها نمیدهد اما حداقل انتظار از برگزاری مسابقه سوپرجام این است که باشگاهها از سوی فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ یا حامیان مالی حاضر در این مسابقات، پاداش دریافت کنند. این در حالیست که مسأله پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی در این مسابقات به قوت خود باقیست.
علاقه پرشور به صندلیهای خالی
دیدار تیمهای تراکتور و استقلال در حالی روز بیستم مرداد ماه به میزبانی ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار خواهد شد که هواداران دو تیم در حال برنامهریزی برای حضور در ورزشگاه و حمایت از تیم خود هستند. البته در این بین هواداران استقلال با توجه به اینکه پایگاه اجتماعی بهتری در شهر اصفهان دارند، شرایط مساعدتری برای حضور در ورزشگاه و پشتیبانی از تیم ریکاردو ساپینتو خواهند داشت. اما نکته جالب این است که در جلسه دیروز برگزاری مسابقه اینطور تصمیمگیری شد که کمتر از نصف ظرفیت ورزشگاه در اختیار هواداران دو تیم قرار بگیرد و بلیت فروشی اینترنتی برای 31 هزار صندلی این مسابقه صورت بگیرد. سازمان لیگ تاکنون دلیل موجهی را برای اختصاص دادن نصف ظرفیت ورزشگاه به هواداران دو تیم اعلام نکرده اما به نظر میرسد که هیجان این مسابقه با حضور ۵۰ درصدی هواداران، به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. با توجه به مقررات ظرفیت بلیت فروشی تماشاگران به صورت ۵۰ درصد بین هر دو تیم تقسیم میشود. 31 هزار و 500 قطعه بلیت برای این مسابقه به فروش میرسد که ۱۵۰۰ بلیت آن مختص بانوان تماشاگر است. رقمی که به هیچ عنوان نمیتواند میزبان جمعیت بالای زنان علاقهمند به حضور در مسابقه سوپرجام باشد.