
در حالیکه نگرانیها درباره جایگزینی انسان با هوش مصنوعی در صنعت بازیهای ویدیویی رو به افزایش است، یکی از هنرمندان پیشین بازی GTA6 تاکید کرده که با وجود کاربردهای هوش مصنوعی، این فناوری نمیتواند جای انسان را بگیرد.
به گزارش هیچ یک ، دیوید اورایلی (David O’Reily) هنرمند سابق محیط در شرکت راکاستار گیمز که روی بازیهای موفقی چون سرقت بزرگ اتومبیل ۵ و ۶ (GTA ۵ &۶)، رستگاری سرخ پوست مرده ۲ (Red Dead Redemption ۲) کار کرده، در گفتوگویی درباره آینده هوش مصنوعی در توسعه بازیها صحبت کرده است.
اورایلی که در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) بهدلیل فرسودگی شغلی از راکاستار جدا شد، در این مصاحبه دیدگاهی متفاوت با برخی دیگر از همکاران سابق خود ارائه داده است. در حالیکه اوبه ورمییج (Obbe Vermeij)، یکی دیگر از توسعهدهندگان پیشین راکاستار، پیشبینی کرده بود که در آینده نزدیک بسیاری از مشاغل هنری در صنعت بازیسازی با هوش مصنوعی جایگزین میشوند، اورایلی میگوید: هوش مصنوعی نمیتواند جای انسان را بگیرد، هرچند در برخی زمینهها کاربرد دارد.
وی تاکید کرد بیشترین سودمندی هوش مصنوعی در انجام کارهای تکراری و زمانبر است، نه در تولید محتوای کیفی.
او همچنین افزود: ما هنوز بسیار دور از نقطهای هستیم که هوش مصنوعی بتواند زمینهای بازی با کیفیت قابل بازی تولید کند. شاید بتواند یک لایه ابتدایی ارائه دهد، اما آنقدر نیاز به دخالت انسان دارد که عملاً بهتر است آن را از ابتدا خودتان بسازید.
اورایلی استفاده از هوش مصنوعی را بیشتر در وظایفی مانند جایگذاری گیاهان و اتصال قطعات زمین قابل استفاده دانست، اما یادآوری کرد که حتی در پروژههایی مانند رستگاری سرخ پوست مرده ۲ نیز تیمها از روشهای نیمهاتومات برای این امور استفاده میکردند.
در پایان، او با اشاره به ابزارهایی مانند «چت جیپیتی» گفت: این ابزارها در نگاه اول فوقالعاده بهنظر میرسند، اما در عمل کیفیت پایینی دارند و بخش زیادی از خروجیشان واقعاً به درد نمیخورد.
در همین زمینه، استراوس زلنیک مدیرعامل شرکت تیک تو (Take-Two) نیز در ماه فوریه (بهمن) گفته بود هوش مصنوعی ممکن است به افزایش اشتغال منجر شود نه کاهش آن. بهگفته او، این فناوریها صرفاً ابزارهای دیجیتال هستند و به بهبود کارایی کمک میکنند، نه حذف نیروهای انسانی.