
به گزارش دنده 6 – خرید خودرو یک موضوع حساس و نیاز به دقت فراوان است، چرا که انتخاب اشتباه میتواند هزینههای سنگینی برای خریداران به همراه داشته باشد. خودروسازان و مشتریان در بازار خودرو آمریکا، تلاش میکنند تا تأثیر برنامههای تعرفهای دونالد ترامپ و وضعیت فعلی ایالات متحده را ارزیابی کرده و باز چشم باز تصمیم گیری کنند. برای مثال شرکتهای چینی با تعرفههای سنگینی مواجه شده که ادامه حیات آنها را در بازار این کشور سخت و طاقت فرسا ساخته است.
فرقی نمیکند که بخواهید یک خودرو اقتصادی و ارزان قیمت بخرید یا یک خودرو لوکس و گران قیمت، زیرا در هر صورت، تعرفههای آمریکا کمرشکن هستند. عدهای تصور میکنند که از افزایش تعرفههای واردات و صادرات، خودروسازان داخل آمریکا کمتر ضرر میکنند و بیشترین زیان برای خارجیهاست، اما این تصور کاملا درست نیست.
۱۱ برند لوکس خودرو در آمریکا
حقیقت این است که بسیاری از برندهای آمریکایی یک یا چند مدل از خودروهای خود را خارج از ایالات متحده تولید میکنند و بسیاری از برندهای خارجی شبکههای گسترده تولیدی در داخل کشور دارند. اگرچه خودروهای ساخته شده در آمریکا ممکن است در صورت واردات قطعات یا مواد خام از خارج، همچنان تحت تأثیر تعرفهها قرار بگیرند، اما به طور کلی از بدترین تأثیرات سیستم جدید تعرفهای در امان میمانند.
اگر تمایل دارید بدانید که کدام خودروسازان کمتر درگیر تعرفههای دولتی میشوند، باید راجع به آن گروه از خودروسازانی که محصولات خود را در خاک این کشور تولید میکنند، بیشتر اطلاعات کسب کنید. در ادامه این مطلب از گجت نیوز، سراغ ۱۱ برند لوکس خودرو رفتهایم که حداقل یک یا چند مدل خودرو را در داخل ایالات متحده میسازند.
لینکلن – Lincoln
برند لینکلن با وجود اصالت ذاتی خود و میراث آمریکایی که دارد، خودروهای خود را هم در داخل و هم خارج از ایالات متحده تولید میکند. مدل آویاتور در کارخانه مونتاژ فورد در شیکاگو تولید میشود و گزارش شده که حداقل تا پایان دهه جاری همچنان در آنجا ساخته خواهد شد. فورد پیشتر به فکر توقف تولید آویاتور بنزینی و جایگزینی آن با یک مدل تماما الکتریکی بود، اما با کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، این برنامهها را در سال ۲۰۲۴ کنار گذاشت. در عوض، فورد قصد دارد در فناوریهای پیشرانه هیبریدی سرمایهگذاری کند تا بهتر با سلیقههای فعلی خریداران هماهنگ باشد.
علاوه بر خودرو آویاتور، دو مدل دیگر لینکلن نیز در آمریکا ساخته میشوند. کورسیر در کارخانه مونتاژ لوییس ویل در کنتاکی و لینکلن ناویگیتور در کارخانه کامیون سازی کنتاکی در نزدیکی آنجا ساخته میشود. (جایی که هم اکنون فورد اکسپدیشن و کامیونهای سوپر دیوتی تولید میشوند) اما نوتیلس در خط تولید لینکلن استثنا است، زیرا در چین ساخته میشود. با وجود تهدید تعرفههای سنگین توسط دولت فعلی، لینکلن قبلا تأکید کرده است که برنامهای برای انتقال تولید نوتیلس به داخل ایالات متحده ندارد، حتی اگر این تعرفهها به معنای افزایش قیمت این مدل باشد.
بی ام و – BMW
کمپانی بزرگ بی ام و، با داشتن کارخانههایی در پنج قاره، یک خودروساز بزرگ با شهرت جهانی است. این برند یک کارخانه بزرگ در ایالات متحده دارد که مسئول تولید انواع مختلفی از مدلهای شاسی بلند از جمله X3، X4، X5، X6، X7 و XM است. این کارخانه در اسپارتانبورگ، کارولینای جنوبی واقع شده و گزارش شده که از زمان تأسیس خود بیش از 6.5 میلیون خودرو تولید کرده است. بسیاری از این خودروها علاوه بر فروش در بازار داخلی ایالات متحده، به بازارهای جهانی نیز صادر میشوند.
مازاد بر تولید خودرو در ایالات متحده، باواراییها خودروهایی را از کارخانههای خود در آلمان وارد آمریکا میکند. کارخانه دینگولفینگ خودروهایی مثل سری 4، سری 7 و iX را تولید میکند، در حالی که کراساوورهای X1 و X2 در رگنسبورگ ساخته میشوند. علاوه بر آلمان، این برند در چندین کشور اروپایی دیگر نیز خودرو تولید میکند. جدیدترین کارخانه آنها در مجارستان واقع شده که قرار است از اواخر سال 2025 خودروهای Neue Klasse این برند را تولید کند.
آکورا – Acura
در حال حاضر، آکورا شش مدل در خط تولید خود دارد: اینتگرا، ADX، TLX، RDX، ZDX و MDX. پنج مدل از این شش مدل در آمریکا ساخته میشوند و یکی از آنها در جنوب مرز این کشور، یعنی مکزیک تولید میشود. مدلهای TLX و اینتگرا در کارخانه خودروسازی ماری سویل هوندا در اوهایو به تولید میرسند (کارخانهای که پیشتر مدل پیشین اینتگرا یعنی ILX را نیز تولید میکرد) مدلهای MDX و RDX نیز در اوهایو و در کارخانه خودروسازی ایست لیبرتی ساخته خواهند شد.
آکورا ZDX توسط هوندا ساخته نمیشود، بلکه توسط جنرال موتورز در کارخانه این شرکت در اسپرینگ هیل، تنسی به تولید میرسد. دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد: ZDX بر پایه پلتفرم خودرو برقی Ultium جنرال موتورز ساخته شده و با کادیلاک لیریک که در همان کارخانه تولید میشود، مرتبط است. مدل ADX تنها خودرو فعلی آکورا است که خارج از ایالات متحده و در کارخانه هوندا در سلایا، ایالت گوآناخواتو تولید میشود. این مدل در کنار هوندا HR-V ساخته خواهد شد؛ بنابراین، هرچند آکورا هنوز یک مدل دارد که ممکن است مشمول تعرفههای وارداتی قابل توجه باشد، اما عمدتا از بدترین تأثیرات جنگ تجاری جاری دولت محافظت شده است.
مرسدس بنز – Mercedes-Benz
در کارخانه مرسدس بنز در توسکالوسا، آلاباما، خودروهای متنوعی از این برند اروپایی تولید میشوند. از جمله این مدلها میتوان به شاسیبلندهای لوکس GLE و GLS همچنین شاسیبلندهای تمامبرقی EQE و EQS اشاره کرد. نسخههای میباخ هر دو مدل GLS و EQS نیز در همان کارخانه تولید میشوند. آلاباما تنها بخشی از شبکهای از کارخانههای مونتاژ مرسدس بنز است که در چندین قاره گسترده شده و بسیاری از مدلهای بازار آمریکا از آلمان وارد میشوند.
کارخانه برمن مسئول بخش قابل توجهی از این مدلهاست که از جمله آنها میتوان به GLC، EQE و C اشاره کرد. کارخانه دیگری در زیندلفینگن، آلمان، مدلهای کلاس S و EQS را میسازد. در همین حال، مدلهای CLA و EQB در مکان دیگری در اروپا، در کارخانهای در کچکمِت، مجارستان تولید میشوند. با توجه به اینکه امکانات تولید مرسدس بنز عمدتا در اروپا و آمریکا گسترده شدهاند، این برند به شدت در برابر تأثیرات تعرفههای یکجانبه بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده آسیبپذیر است.
پولستار – Polestar
اگرچه پولستار هنوز برندی نسبتا جدید در آمریکا محسوب میشود، اما ریشههای آن به چند دهه پیش در اروپا بازمیگردد. این برند به عنوان یک تیم مستقل مسابقهای سوئدی تأسیس شد و با خودروهای ولوو در مسابقات تورینگ کار در سراسر اروپا شرکت میکرد. همچنین در همکاری با ولوو چند مدل پرفورمنس جادهای کم سر و صدا را تولید کرد.
در سال ۲۰۱۰، خودروساز چینی جیلی سهام بزرگی از ولوو را پس از تصمیم فورد برای واگذاری این برند خریداری کرد. سپس به پولستار علاقهمند شد و در سال ۲۰۱۵ بخش خودروهای جادهای آن را به طور کامل خریداری کرد. از آن زمان تاکنون، این برند مجموعهای جدید از خودروهای الکتریکی لوکس و عملکردمحور را عرضه کرده است، که بزرگترین مدل آن در زمان نگارش این مطلب، شاسی بلند پولستار ۳ است.
از طریق شرکت مادر مشترک، ولوو و پولستار همچنان با یکدیگر در ارتباط هستند، اگرچه هر دو برندهای مستقل به شمار میروند. مدل ۳ در کارخانه مونتاژ ولوو در کارولینای جنوبی تولید میشود، در حالی که دو مدل دیگر فعلی این برند، یعنی ۲ و ۴، در آسیا ساخته میشوند. مدل ۲ در کارخانه پولستار در چنگدو واقع در چین تولید میشود و مدل ۴ مربوط به سال ۲۰۲۶ در بوسان، کره جنوبی به تولید میرسد. (در کارخانهای که گفته میشود با خودروساز فرانسوی رنو مشترک است)
کادیلاک – Cadillac
اغلب مدلهای فعلی شرکت کادیلاک در ایالات متحده ساخته میشوند، اما بعضی از مدلها در خارج از خانه به تولید میرسند. اسکالید در کارخانه مونتاژ آرلینگتون جنرال موتورز در تگزاس تولید میشود، در حالی که نسخه برقی آن در تأسیسات اختصاصی خودروهای برقی این شرکت در دیترویت تولید خواهد شد. یک کارخانه دیگر در میشیگان، به نام تأسیسات مونتاژ و پرس لنسینگ گرند ریور، مسئول تولید سدانهای CT4 و CT5 است. در جنوب و جایی در تنسی، کارخانه تولیدی اسپرینگ هیل چهار مدل کادیلاک شامل XT5، XT6، لیریک و ویستیک است.
لوکسترین مدل کادیلاک، سلستیک، در تأسیساتی جدا از دیگر محصولات جنرال موتورز ساخته میشود. این خودرو در مرکز فنی جهانی جنرال موتورز در وارن، میشیگان تولید شده و این مرکز به عنوان مقر طراحی و مهندسی این خودروساز فعالیت میکند. این نخستین خودرو تولید انبوهی است که از سال ۱۹۵۶ میلادی در حال تولید است.
در حالی که کادیلاک هنوز مدل XT4 را به عنوان مدل سال 2025 عرضه میکند، تولید این خودرو در ژانویه 2025 به پایان رسید. این مدل پیشتر در تأسیسات جنرال موتورز در فرفکس، کانزاس ساخته میشد؛ جایی که اکنون در حال بازطراحی برای تولید نسل بعدی شورولت بولت است. مدل اپتیک، تنها خودرو تولیدی فعلی کادیلاک است که در خارج از ایالات متحده ساخته میشود و در کارخانه جنرال موتورز در راموس آریزپه، مکزیک مونتاژ میگردد. این خودرو در کنار دو کراس اوور برقی شورولت یعنی بلیزر EV و اکوئینوکس EV تولید میشود.
لکسوس – Lexus
بازوی لوکس تویوتا بسیاری از خودروهای خود را در کشور زادگاهش، ژاپن تولید میکند، اما چندین مدل لکسوس نیز در آمریکای شمالی ساخته میشوند. سدان ES در کارخانه TMMK تویوتا واقع در ایالت کنتاکی تولید میشود، در حالی که شاسی بلند سه ردیفه TX که به تازگی معرفی شده، در کارخانه TMMI در ایالت ایندیانا ساخته خواهد شد. همچنین دو مدل پرطرفدار دیگر لکسوس، یعنی RX و NX، در کارخانه TMMC در استان انتاریو، کانادا تولید میشوند. الباقی مدلها در ژاپن روی خط تولید میروند.
لکسوس انعطاف پذیری زیادی در زمینه تأسیسات تولیدیاش دارد، زیرا مدلهای RX و NX را علاوه بر آمریکای شمالی، در کارخانهای در کیوشو ژاپن نیز تولید میکند. با این حال، همچنان در زمینه تعرفهها با چالشهایی روبهرو است. در زمان نگارش این مطلب، ژاپن همچنان با تعرفههای قابل توجهی مواجه شده، چرا که هنوز توافق تجاری مطلوبی با ایالات متحده حاصل نشده است.
در همین حال، دولت آمریکا تهدید به اعمال تعرفههای بیشتر بر کالاهای ساخت کانادا کرده است. لکسوس در سال ۲۰۲۴ به رکوردی تاریخی در فروش جهانی دست یافت که بخشی از آن به دلیل افزایش محبوبیت این برند در ایالات متحده بود. با این حال، اگر این برند ناچار شود برای جبران تعرفههای پیش رو قیمتهای خود را افزایش دهد، احتمالا فروش آن در آینده کاهش خواهد یافت.
ولوو – Volvo
خودروساز سوئدی ولوو در کارولینای جنوبی ایالات متحده یک کارخانه تولید خودرو دارد که در آن سدان S60 و مدل پرچمدار جدید برقی این برند، یعنی EX90، ساخته میشوند. سایر مدلهای گسترده این برند در حال حاضر خارج از ایالات متحده و در سه کشور تولید میشوند: سوئد، بلژیک و چین. کارخانه بلژیک مدلهای هیبریدی و برقی مثل EX30 تمام برقی، XC40 هیبریدی و C40 Recharge را تولید میکند. پرفروشترین مدل ولوو، یعنی XC60، در هر دو کشور سوئد و چین ساخته میشود.
سایر مدلهای این برند نیز میان چین و سوئد تقسیم شدهاند؛ کشورهایی که هر دو در برابر تأثیرات تعرفههای دولت ایالات متحده آسیب پذیر هستند. در حال حاضر، گزارش شده که توافق تجاری با چین صورت گرفته، اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست. با توجه به تنشهای مداوم میان دو کشور، ممکن است شرایط این توافق در آینده نیز تغییر کند. سوئد عضوی از اتحادیه اروپا است؛ بنابراین، مشمول هرگونه توافق تجاری میان این بلوک و ایالات متحده خواهد بود.
جنسیس – Genesis
جنسیس، یکی دیگر از برندهای نسبتا تازه وارد به بازار خودروهای لوکس، زیرمجموعه لوکس خودروساز کرهای هیوندای است. در اوایل سال 2025، هیوندای یک کارخانه بزرگ تولید خودرو با برنامههایی برای ساخت مدلهایی از برند هیوندای، کیا و جنسیس در ایالت جورجیا آمریکا افتتاح کرد. با این حال، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که جنسیس قصد دارد کدام مدلها را در این کارخانه تولید کند. در حال حاضر، تنها مدلی که این برند در آمریکا تولید میکند، GV70 برقی است که در کارخانه HMMA در ایالت آلاباما ساخته میشود.
به جز GV70 برقی، تمامی مدلهای دیگر جنسیس خارج از ایالات متحده تولید میشوند. این مدلها همگی در پردیس عظیم تولیدی هیوندای در اولسان واقع در کره جنوبی ساخته میشوند که بزرگترین کارخانه خودروسازی جهان به شمار میرود. این مجموعه سالانه 1.5 میلیون خودرو تولید میکند و شامل پنج کارخانه است که 17 مدل مختلف را برای بازار جهانی تولید میکنند. هر روز یک کشتی پر از خودروهای صادراتی از بندر نزدیک کارخانه بارگیری میشود که نشان میدهد اعمال تعرفههای بلندمدت میتواند برای جنسیس و گروه هیوندای بهطور کلی بسیار پرهزینه و چالش برانگیز باشد.
اینفینیتی – Infiniti
گرچه اینفینیتی یک برند ژاپنی است، تنها یکی از مدلهای این برند در سالهای 2025 تا 2026 در ژاپن تولید میشود. این مدل QX80 است که در کنار مجموعهای متنوع از مدلهای نیسان برای بازارهای جهانی – از جمله پاترول برای خاورمیانه، آرمادا برای بازار آمریکا و الگِرَند برای بازار ژاپن – در کارخانه شاتای کیوشو نیسان ساخته میشود. سایر مدلهای اینفینیتی در آمریکای شمالی تولید میشوند. مدل QX60 تنها خودرو این برند است که در ایالات متحده ساخته خواهد شد و در کارخانه اسمیرنا نیسان در ایالت تنسی مونتاژ میگردد.
مدلهای کراس اوور کوچکتر اینفینیتی، یعنی QX50 و QX55، در کارخانه COMPAS در مکزیک تولید میشوند. در این کارخانه هر دو برند نیسان و اینفینیتی خودرو تولید میکنند، اما آینده این تأسیسات در هالهای از ابهام قرار دارد، چرا که اینفینیتی اعلام کرده تولید هر دو مدل QX50 و QX55 پس از سال مدل 2025 متوقف خواهد شد. گفته میشود این برند قصد دارد در آینده شاسی بلندهای بزرگتری عرضه کند، اما هنوز مشخص نیست که تولید این مدلهای جدید در کدام محل انجام خواهد شد.
لوسید – Lucid
شرکت لوسید همچنان یکی از کوچکترین خودروسازان نوپای خودروهای برقی از نظر حجم تولید است و در سال 2024 حدود 9 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این موضوع تا حدی عمدی است، زیرا این شرکت تنها دو مدل ارائه میدهد: لوسید ایر و گراویتی که هر دو خودروهایی لوکس و گران قیمت هستند. حتی قیمت ارزانترین نسخه آن از حدود 70 هزار دلار آغاز میشود. با این حال، لوسید انتظار دارد که در آینده تولید خود را افزایش دهد و به همین منظور در سال 2024 عملیات گسترش کارخانه اصلی خود، AMP-1 در آریزونا را آغاز کرد.
این شرکت همچنین کارخانهای ثانویه به نام AMP-2 در عربستان سعودی دارد که در سال 2023 به صورت جزئی افتتاح شد. انتظار میرود این کارخانه در نهایت ظرفیت تولید سالانه تا 155 هزار خودرو را داشته باشد. لوسید همچنین اعلام کرده است که قصد دارد ظرفیت نهایی کارخانه آریزونا را به تولید سالانه 300 هزار خودرو برساند. با توجه به آمار فروش فعلی، برنامههای توسعهطلبانه این خودروساز کاملا بلندپروازانه به نظر میرسد. هر دو مدل Air و Gravity در آریزونا ساخته میشوند که لوسید را به یکی از معدود خودروسازانی در بازار سال 2025 تبدیل میکند که تمام مدلهای خود را در داخل ایالات متحده تولید میکند.