
غول فناوری چینی، هوآوی، با همکاری شرکت خودروسازی سایک (SAIC)، از جدیدترین محصول خود در حوزه خودروهای برقی رونمایی کرد. شانگجی H5، یک کراساوور میانرده هیبریدی است که با دو پیشرانه تمام الکتریکی و هیبریدی توسعهیافته و قرار است از ماه سپتامبر در بازار چین عرضه شود. این خودرو، پنجمین برند خودرویی هوآوی است که زیر چتر HIMA (ائتلاف تحرک هوشمند هارمونیا) قرار میگیرد.
شانگجی H5: همکاری هوآوی و سایک
هوآوی در حال حاضر چهار برند خودرویی دیگر، آیتو (Aito)، لوکسید (Luxeed)، استلاتو (Stelato) و مائکسترو (Maextro) را در شبکه فروش HIMA عرضه میکند. شانگجی H5 اولین محصول این همکاری مشترک با سایک است و بهطور ویژه جوانان را هدف قرار داده است.
نگاهی دقیقتر به شانگجی H5
شانگجی H5 یک شاسیبلند پنج نفره است که طراحی جلوی سادهای با ورودی هوای فعال و چراغهای باریک دارد. این خودرو به لیدار روی سقف، دستگیرههای درب معمولی و چراغ عقب یکپارچه مجهز شده است. ابعاد شانگجی H5، ۴۷۸۰/۱۹۱۰/۱۶۵۷ میلیمتر با فاصله محوری ۲۸۴۰ میلیمتر است. جالب است بدانید که این خودرو ۱۰ میلیمتر از تسلا مدل Y استاندارد کوتاهتر است. گفته میشود H5 به سیستم کمکراننده پیشرفته ADS 4 هوآوی مجهز شده است.
پیشرانههای شانگجی H5
این کراساوور در دو نسخه تمام الکتریکی (BEV) و هیبریدی توسعهیافته (EREV) عرضه میشود. مدل پایه تمام الکتریکی از یک موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی (۲۰۱ اسب بخار) با باتری لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) ساخت شرکت CATL بهره میبرد. یک نسخه قویتر تمام الکتریکی با موتور ۱۸۰ کیلوواتی (۲۴۱ اسب بخار) و باتری سه جزئی نیکل-منگنز-کبالت (NMC) ساخت CATL نیز در دسترس است.
نسخه هیبریدی شانگجی H5 از همان موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلوواتی نسخه تمام الکتریکی استفاده میکند. با این تفاوت که به یک موتور احتراق داخلی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی نیز مجهز شده است که بهعنوان ژنراتور عمل میکند و حداکثر قدرت آن به ۷۲ کیلووات (۹۷ اسب بخار) میرسد.
برد حرکتی شانگجی H5
در ۲۸ جولای، شانگجی اطلاعات بیشتری در مورد نسخه هیبریدی H5 منتشر کرد. این خودرو با هر بار شارژ، تا ۲۳۰ کیلومتر برد حرکتی تمام الکتریکی بر اساس استاندارد CLTC ارائه میدهد. برد ترکیبی این مدل نیز بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر (CLTC) است. برای مقایسه، کراساوور دیپال S07 چانگان با ابعادی مشابه، بین ۲۱۵ تا ۲۸۵ کیلومتر برد حرکتی بر اساس استاندارد CLTC ارائه میدهد.
جالب اینجاست که وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) نیز جزئیات باتری H5 را منتشر کرده است. این شاسیبلند میانرده، یک باتری ۳۲.۶ کیلووات ساعتی LFP با وزن ۲۵۵ کیلوگرم را به کار میگیرد. طبق فهرست MIIT، شانگجی H5، ۱۸۱ کیلومتر برد حرکتی الکتریکی دارد. اختلاف قابل توجه بین اطلاعات وزارتخانه و ارقام اعلام شده توسط سازنده، احتمالاً به دلیل سیکل آزمایش است. میتوان حدس زد که MIIT از سیکل WLTC و شانگجی از CLTC استفاده کرده است.
طبق اعلام MIIT، مصرف سوخت شانگجی H5 هیبریدی با باتری خالی، ۵.۱۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. دیپال S07 هیبریدی نیز مصرف سوخت ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد. بنابراین، شانگجی H5 رقیب قدرتمندی در این بخش محسوب میشود.