
ترفندهای روانشناسی برای افزایش فروش وبسایت
هیچ یک،اگر مصرفکنندگان تصمیم به خرید بگیرند یا نگیرند اغلب اوقات پای محرکهای روانشناسی کوچکی در میان است. شاید محصول شما فوقالعاده باشد اما اگر سایتتان موفق نباشد کشمکش خواهید داشت. قبل از اینکه سایت خود را پیادهسازی کنید یا چند میلیون بابت یک مشاور هزینه کنید یک راهحل آسانتر وجود دارد: تغییرات جزئی روانشناسی برای تاثیر روی بازدیدکنندگان.شما باید تغییرات جزئی را تا جایی که میتوانید مدنظر داشته باشید. انجام این کار زمان زیادی نمیگیرد و تاثیرات به راحتی ارزیابی میشوند. شما میتوانید دودسته از بازدیدکنندگان مختلف را ارزیابی کنید تا ببینید عملکرد کدام یک بهتر بوده و به شما نتایج بهتری میدهد. در اینجا شش ترفند روانشناسی آورده شده که میتوانید آنها را پیادهسازی کرده و برای افزایش فروش وبسایت و حد سودآوری خود امتحان کنید.
1-روی ارسال رایگان تمرکز کنید.
مصرفکنندگان به قیمت اولیهای که میبینند گره میخورند. این بدین معنی است که اگر میخواهید هزینه ارسال را به عهده بگیرید باید آن را در قیمت اولیه شامل کنید. وقتی هزینههای اضافی را بعدا به خریداران میگویید برای آنها یک نگرانی ایجاد میکنید که باعث طفرهرفتن از انجام خرید میشود. وقتی به آنها میگویید هزینه ارسال رایگان است آنها به برند شما اعتماد میکنند و حس میکنند به آنها لطف میکنید، خصوصا در مقایسه با نحوه ارسال گران رقیبان.
2-در انتهای قیمتهایتان از عدد 9 استفاده کنید.
این به عنوان تاثیر رقم چپ شناخته شده است. وقتی یک کاربر قیمت 19.999 هزار تومان را به جای 20000 میبیند، این یک اختلاف روانشناسی برای او ایجاد میکند. او به جای 20 به عدد 19 توجه میکند. به علاوه او آن را در دسته 10 تا 20 قرار میدهد نه دسته 20 تا 30. با اینکه اختلاف يك تومان است اما مصرفکنندگان آن را بسیار بهصرفهتر خواهند دید.
3- پیشنهادهای ترویجی در کنار محصول ارائه دهید.
نزدیک به پایان فرآیند پرداخت، پیشنهادهای ترویجی یا پروموشن ارائه دهید. شاید مصرفکننده شما از قبل قصد خرید یک کالای صد هزارتومانی داشته است. او در طول فرآیند تصمیمگیری و پرداخت خود را قانع میکند که خرید خوبی کرده است. مثلا اگر شما در پایان 10 هزار تومان برای ضمانت محصول پیشنهاد کنید احتمال بیشتری وجود دارد که او این محصول را بخرد. او با خود میگوید: «10 هزار تومان بیشتر چیزی نیست.» چون او از قبل به لحاظ روانشناسی با قیمت اولیه خو گرفته است.
۴-حس فوریت ایجاد کنید.
خریداران وقتی احساس میکنند زمان محدودی برای خرید دارند بسیار محتملتر است که به انجام آن کشش پیدا کنند. وقتی آنها میدانند که میتوانند یک محصول را فردا یا یک هفته بعد با همین قیمت یا پایینتر بخرند احتمال کمتری وجود دارد که امروز آن را بخرند. وقتی شما یک حس فوریت ایجاد میکنید سرعت فروشتان را بالا میبرید. این میتواند به معنی تعداد محدودی کالا در انبارتان باشد. همچنین میتوانید توضیح دهید که قیمتهای موجود موقت بوده و تغییر خواهند کرد. این اخطارها خریدار را به سمت تصمیمگیری سریعتر هل میدهد.
۵- نگرانیها را توضیح دهید.
هرکسی که به خرید یک محصول از طریق وبسایت شما فکر میکند نگرانیهایی درباره آن دارد. آیا این محصول ارزش پولی که میپردازم دارد؟ آیا میتوانم آن را در جایی با قیمت بهتر پیدا کنم؟ آیا همانطور که نشان میدهد کارایی دارد؟ شما در صفحه محصولتان میتوانید این نگرانیها را پاسخ دهید. برای این کار بخش «سوالات متداول» بسیار موثر است. همچنین میتوانید دلیل ارزش محصول را در ازای پرداخت هزینه توضیح دهید و ویژگیهای محصول را به همراه اجزای سازنده آن عنوان کنید. این امر مصرفکنندگان را از تحقیقات بیشتر درباره محصولتان بینیاز میکند و از بهانههای آنها برای عدم خرید جلوگیری میکند.
۶-اعتبار را نشان دهید.
این یکی از ارزشمندترین ترفدهاست. افزودن چند رضایت مشتری یا نمایش آماری استفادههای مکرر از محصول شما فروش را افزایش خواهد داد. این کار مخصوصا زمانی موثر است که شما مقداری اطلاعات در کنار دکمه «همین الان خرید کنید» قرار دهید. آگاهی از اینکه او تنها مشتری شما نیست و برند شما چه مقدار قابل احترام است اعتماد بیشتری به مشتری خواهد داد.