
چکار کنیم تا مشتری بالقوه، فوری پاسخ دهد
هیچ یک،دودلی و به تعویقانداختن رایجترین رفتارهاي انسانهاست. اگر شما خریداری هستید که از روی یک کاتالوگ سفارش خود را میدهید حتما بیشتر از یک بار صفحات را برای خرید محصول مورد نظرتان ورق زدهاید، کاتالوگ را کنار گذاشتهاید و سفارشی ندادهاید.
این اتفاق در هر رسانه بازاریابی روی میدهد. مردم تقریبا با تماشای یک برنامه تبلیغاتی تلویزیونی خرید میکنند اما با تاخیر. یک خریدار وارد پاساژ میشود، مجموعهای از لباسها را میبیند و خوشش میآید و در حالی که از فروشگاه خارج میشود به آن نگاه میکند، او در پاساژ قدم میزند، ناهار میخورد، اقلام دیگری را میخرد و به جایی که از آن وارد شده بود میرسد، سوار اتومبیل خود میشود و به خانه میرود.در این ميان لباسی که دیده بود و از آن خوشش آمده بود کاملا نادیده گرفته میشود. این مشتریان وسوسه شده بودند که پاسخ دهند، تقریبا پاسخ دادند و به مرز پاسخ رسیدند اما سپس آن را کنار گذاشتند تا مورد بعدی را ببینند یا درباره آن فکر کنند یا شاید میخواستند بعدا آن را در کامپیوترشان جستوجو کنند. وقتی آنها به این نقطه میرسند ما باید مداخله کنیم. آنها باید دلیل خوبی داشته باشند که توقف کوتاهی نمیکنند یا آن را به تعویق میاندازند یا میخواهند عمیقا درباره آن فکر کنند. ما باید در اینجا یک فوریت ایجاد کنیم.هنگام بستهشدن درهای پارک والتدیسنی مسئولان پارک باید همه را به سرعت از آنجا خارج کنند تا بتوانند آنجا را نظافت کنند، انبارها را پر کنند و آماده شوند تا صبح مجددا رأس ساعت درها را باز کنند. اگر آنها سیستم حمل و نقل از پارک به هتلها، اقامتگاهها و پارکینگها را برای بازدیدکنندگان فراهم نکنند جمعیت با تاخیر آنجا را ترک میکنند. اما وقتی زمان حرکت آخرین اتوبوس و قایق اعلام میشود پس در اینجا یک فوریت به وجود میآید. به علاوه مسئولان این پارک موزیکها را از ملایم به تند تغییر میدهند و بازدیدکنندگان را در انتها با چراغ قوه به در خروج هدایت میکنند. آنها بدون شک با این روش پارک را در عرض یک ساعت خالی میکنند و اگر هیچ فوریتی وجود نداشت بازدیدکنندگان به کندی از آنجا خارج میشدند.بازاریابی مستقیم اغلب میتواند فرصتی برای ایجاد فوریت پاسخ سریع فراهم کند. این کار میتواند با عرضه محدود، هر خانهدار یا خریداری را محدود کند.
اگر عرضه خود محصول نمیتواند محدود شود چند پیشنهاد ویژه را میتوانید به آن اضافه کنید و عرضه آنها را محدود کنید. ما در سمینار تجاری از دستگاههایی مانند «تخفیفات خرید زودتر از موعد» استفاده میکنیم و یک پرداخت اقساطی ماهانه را با محدودیت زمانی برای ایجاد انگیزه جهت ثبت نام در ابتدای کار قرار میدهیم و ما هم برای ایجاد فوریت از جوایز، فرصتهای محدود، بلیتهای محدود و بستهشدن درها استفاده میکنیم.بازاریابی مستقیم همچنین میتواند به لحاظ ساختاری فرصتی را برای فوریت پاسخ فراهم کند. هر زمان که از یک نیروی محرک گروهی استفاده میشود یک نتیجه ناگهانی از روی ترس مشاهده میشود و این واقعیت «اقدام در حال حاضر یا از دستدادن برای همیشه» به آنها نشان داده میشود. به مردم اینگونه انگیزه دهید که اگر الان برای خرید آن اقدام نکنند دیگر نمیتوانند آن را داشته باشند.یک حراج، نمونه اولیه از این مورد است و حراجهای زنده و محدود در سایتهایی مانند eBay موفقیت چشمگیری داشته است. برگزاری یک سمینار زنده برای مردم و استفاده از یک سخنران ترغیبکننده برای ارائه پیشنهادهاي عرضه محدود یا تخفیف یا هدیه باعث میشود مردم به خاطر ترس از دستدادن آن پیشنهاد ویژه اولین پاسخهای خود را در همان جا بدهند.فوریت قدرتمندترین ابزار برای ایجاد انگیزه در میان افراد است. نیمان مارکوس هر سال این کار را در صفحات کاتالوگ کریسمس خود انجام میدهد، این فروشگاه موارد منحصر به فردی را به عنوان هدیه در این کاتالوگ جای میدهد. هرکسی میتواند هدایای خاص و محدودی را در میان محصولات خود قرار دهد و توجه زیادی را در میان شبکههای اجتماعی کسب کند.مثلا یک رستوران محلی چگونه میتواند پیشنهاد منحصر به فردی را با یک فوریت در میان مشتریانش ایجاد کند؟ تجویز من این است که یک فوتبالیست مشهور یا شاید یک قهرمان بومی را در یک روز و ساعت محدودی به آنجا دعوت کند تا مشتریان بتوانند او را از نزدیک ملاقات کرده و با او عکس بگیرند. این رستوران میتواند پیشنهاد منحصر به فردی را به مشتریان بدهد مثلا اعلام کند که تنها 12 نفر از مشتریان با تهیه یک بلیت با قیمتی خاص میتوانند با این فوتبالیست در یک اتاق خصوصی ناهار بخورند. پس تا جایی که میتوانید با روشهای متنوع برای بالابردن انگیزه مشتریان خود یک فوریت ایجاد کنید.