
روشهایی برای افزایش اعتماد به نفس نمایندگان فروش
هیچ یک،هر مدیری مایل است تا نمایندگان فروش موفق و با اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. برای رساندن نمایندگان فروش به سطوح بالایی از موفقیت، اعضای تیم باید به آنها تلقین کنند که میتوانند به آنچه در ذهنشان است برسند. اعتماد به نفس یک خصوصیت بحرانی و ضروری برای بالابردن میزان فروش است. وقتی نمایندگان فروش مورد حمایت قرار بگیرند و دائم از طرف مدیرشان به چالش کشیده شوند اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد.
۱-روی نقاط قوت تمرکز کنید.
مدیران باید با تمرکز بر خصوصیات و استعدادهایی که نمایندگان فروششان دارند به آنها اختیار دهند. وقتی مدیران به نمایندگان فروش اجازه میدهند تا از مهارتهای خود در کارشان استفاده کنند آنها با حس اعتماد به نفس بیشتر و با دانشی که مدیرشان از آن تقدیر کرده کار میکنند و به نقاط قوت و تواناییهای خود اعتماد میکنند. یکی از موثرترین روشها در رسیدن به نتیجه ایدهآل، تمرکز بر کاری است که نماینده فروش به خوبی انجام میدهد. افراد دوست دارند در کارهایی که به خوبی انجام میدهند خودنمایی کنند. نقش یک مدیر فراهمکردن این صحنه است.
۲-مقابله و کار روی نقاط ضعف نمایندگان فروش
اگر یک مدیر، نماینده فروش پربازدهی داشته باشد اما هیچکدام از نمایندگان فروش یا مهندسان شرکت نتوانند کارکردن با این نماینده را به خاطر عملکرد ضعیف و سرد او تحمل کنند، مدیران باید مداخله و این ماجرا را رهبری کنند. بهتر است مدیران به جای نادیدهگرفتن اشتباهات نمایندگان خود با آنان مقابله کنند. مقابله میتواند برای مدیران ناخوشایند باشد، آنها میترسند مبادا در صورت ارائه بازخورد لازم و مناسب، این نماینده فروش کار را ترک کند اما اگر مدیران با نماینده فروش خود مقابله نکنند آنها کمکی به موفقیت یا رشد مهارتها یا هوش هیجانی به او نخواهند کرد.
۳-آزادی و استقلال
مدیران میتوانند به هوش، ذکاوت و تحصیلات نمایندگان فروش اعتماد کنند. مدیران تا جایی که میتوانند باید به نمایندگان فروششان اجازه فروش دهند تا به بهترین شیوههای کاری خود عمل کنند. خیلی مهم است که نمایندگان فروش احساس کنند مدیرانشان به اندازه کافی به آنها اطمینان دارند و آنها را در تصمیمگیریهایشان آزاد گذاشتهاند. مدیرانی که این نوع استقلال را به نمایندگان خود میدهند به آنها قدرت و آمادگی میدهند تا توانایی خود را در حل مسائل بالا برده و در مذاکرات چالشبرانگیز موفق شوند. آزادی و استقلال بسیار حیاتی است. مدیران خوب به واسطه تجربهشان میدانند که مهارتهایی وجود دارد که به تنهایی کسب میشوند. وقتی مدیران کنترل دقیقی روی نمایندگان فروششان داشته باشند آنها به مرور ضعیف میشوند و نمیتوانند از بیشترین پتانسیلشان استفاده کنند.
۴-به جای نجات، رهبری کنید.
به نمایندگان فروش اجازه دهید تا مشکلات خود را حل کنند و خلاق باشند. این روش باعث میشود آنها خود و مشتریانشان را بشناسند. هر مشتری مجموعه منحصر به فردی از ایدهها، خصوصیات اخلاقی و درخواستهاست. مدیران هرچه بیشتر نمایندگان خود را برای گسترش روابطشان رهبری کنند، شانس بیشتری برای تضمین معاملات بلندمدت و ارتباطات قابل اعتماد خواهند داشت. مدیران به طور قطع میتوانند نمایندگان فروش خود را به واسطه چالشها آموزش دهند. آنها اغلب در زمان مواجهه با سوءبرداشتها برای رفع موانع یا تسهیل ارتباطات نیاز به کمک دارند، اما نمایندگان فروش معمولا زمانی بیشتر یاد میگیرند که مسئولیتهای بیشتری را به عهده بگیرند. این کار اعتماد به نفس بسیار زیادی به آنها میدهد و نیاز دارند تا خودشان را ثابت کنند.
۵-سهمیهها را افزایش دهید.
وقتی نمایندگان فروش وظایفشان را به طور کامل انجام میدهند و ارتباطات موفقی را ایجاد میکنند، اعتبار و اعتماد به نفسشان تقویت میشود. هرچه بیشتر فروش کنند، موفقتر میشوند و میبایست سهمیههایشان برای فصل بعد یا سال مالی بعدی افزایش پیدا کند. افزایش سهمیه یک چالش و تشویق است و به مدیران نشان میدهد نمایندگان فروششان چه مقدار میتوانند در چالشها موفق باشند. سهمیهها میتوانند نمایندگان را کمی از نقطه امنشان دور کنند اما این بستگی به عملکرد خوب نمایندگان دارد. اگر آنها از سهمیههای جدیدشان شاکی باشند، به آنها اطمینان دهید که از قبل ثابت کردهاند میتوانند به آن برسند. آنها را تشویق کنید تا با این چالش جدید روبهرو شوند.