
استراتژیهایی برای بستن سریعتر فروش
هیچ یک،بستن فروش چیزی است که یک تاجر متوسط را از یک تاجر فوقالعاده متمایز میکند. معاملهکنندگان و اعضای برتر شرکت فناوری کامپیوتری اوراکل این استراتژیهای ثابتشده را به منظور کمک به بستن فروش شما به اشتراک گذاشته است.
۱-تماس چشمی ایجاد كنيد و شوخطبع باشید.
بستن یک فروش ربطی به شانس ندارد. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که فروش صرفا بازی اعداد است که به تعداد افرادی که جلوی شما قرار میگیرند بستگی دارد. این صحت ندارد؛ بستن فروش مربوط به شما و در کنترل شما است.اول اینکه شما همیشه باید با مخاطبتان تماس چشمی داشته باشید. امروزه بیشتر جمعیت جهان تماس چشمی برقرار نمیکنند. در مسیر رفتن به محل کارتان یا هر جای دیگر به یک شخص سلام کنید. اگر شما میخواهید مشتری بالقوهتان به شما اعتماد کند، تماس چشمی برای شما امری حیاتی است.
دوم اینکه، شوخطبع باشید تا فشار و استرس را کاهش دهید. همه به یک داستان خوب علاقه دارند. اگر بتوانید در داستانتان کمی شوخطبعی به خرج دهید مردم احساس راحتی بیشتری خواهند کرد. شوخطبعی به مردم احساس خوبی میدهد. مردم در بیشتر مواقع وقتی در جلسهای باشند که جدیت کمتری وجود دارد و مقداری شوخطبعی در آن حاکم باشد بسیار راحتتر تصمیم میگیرند.یک فروشنده هرچه به مرحله بستن نزدیکتر میشود حرفهایتر به نظر میرسد و برای مشتری قابلاعتمادتر میشود.
۲-مشتری دائمی خود را بشناسید، هرگز حدس نزنید، سخت تلاش کنید و آماده باشید.
فروش صرفا معاملهکردن نیست. اگر یک خدمت یا محصول خوب حس خاص و باارزشی به مشتری بدهد روابط بلندمدتی بین شما ایجاد میکند. استراتژیهای ثابتشده من برای بستن سریعتر فروش در زیر آورده شدهاند:
همه چیز را درباره تصمیمگیرنده یا تصمیمگیرندگان یاد بگیرید. علایق و پیشینه آنها را بدانید. ارتباطات آنها را با جاهای مختلف شناسایی کنید، به خیریههایی که کمک میکنند و چیزهایی که برای آنها مهم هستند. علمی برخورد کنید. شبکههای اجتماعی بینش خوبی به شما میدهند.هرگز تصمیمات آنها را حدس نزنید. اینکه آیا آنها شخصا یا تیمی تصمیمگیری میکنند؟ آیا آنها زنجیرهای تصمیم میگیرند؟ این زنجیره تصمیمگیری میتواند در هر زمان به دلایلی ناشناخته تغییر کند. دائما در طول فرآیند فروش همه چیز را بررسی کنید.
سخت کار کنید. اگر شما در نقطه امن خود باقی بمانید، مسلما راکد خواهید ماند. مسئولیتهای جدیدی را بر عهده بگیرید یا «طرز فکر مالکان» را بپذیرید. نیازهای رئیس یا مشتریانتان را پیشبینی کنید. برای بازکردن راههای جدید تلاش کنید و راههایی را که نرفتهاید امتحان کنید. از هر دو راه تصمیمگیری کنید. هر مانع، اعتراض یا بنبستی را پیشبینی کنید. راه حلهایی را برای حرکت رو به جلوی خود آماده داشته باشید. من همیشه به بچههایم حتی در بزرگسالیشان به آنها میگویم «نه» لزوما به معنی «نه» نیست. لحظهای را که شخصی «نه» میگوید به شکل زیر تفسیر کنید:
نه: الان نه.
نه: من خیلی سرم شلوغ است یا تمرکزم روی چیزهای دیگری است.
نه: شما به اندازه کافی از من درخواست نکردهاید که بدانم شما چه مقدار مشتاقید.
مودبانه درخواست کنید تا به نتیجهای که میخواهید برسید. یک فروشنده خوب میداند چگونه این کار را با همان هوش و زیرکی انجام دهد.
۳-محصول یا خدمت خود را با یک وبینار نمایش دهید.
قبل از اینکه مخاطبانتان را با پولشان تفکیک کنید آنها میخواهند بدانند دقیقا چه سودی خواهند برد. بنابراین نقطه فروش منحصر به فرد خود را مشخص کنید، یعنی تعیین کنید محصول یا خدمت شما از چه نظر و تا چه حد در صنعت شما منحصر به فرد است و آن را در طول وبینار زنده به نمایش بگذارید. در وبینار شما، مشکل را برجسته کنید و نشان دهید محصول شما چگونه آن مشکل را حل میکند. ثابت کنید محصول شما از چه نظر در میان رقبا برجسته است. اجازه دهید مردم سوالات خود را در زمانی مناسب از شما بپرسند و به آنها پاسخ دهید. شما بدین شکل میتوانید اعتمادسازی و آنها را درگیر خود کنید. در آخر در وبینار خود درباره سودی که یکی از مشتریان شما از محصول شما برده است توضیح دهید. مردم به کسی که قبلا از محصول شما استفاده کرده اعتماد میکنند.