
در یک خبر مهم که نشاندهنده تغییرات عمیق و سریع در بزرگترین بازار خودروی جهان است، شرکت میتسوبیشی موتورز ژاپن رسما به آخرین حلقه از حضور خود در چین پایان داد. این شرکت با اعلام توقف همکاری در جوینت ونچر تولید موتور خود، عملا به طور کامل از بازار چین خارج شد. این اقدام که به دنبال توقف تولید و فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ صورت میگیرد، پایانی بر دههها فعالیت یکی از برندهای باسابقه ژاپنی در چین است و بار دیگر نشان میدهد که موج خودروهای انرژی نو چگونه در حال بازنویسی قواعد بازی برای خودروسازان سنتی است. اما آیا این اتفاق باعث توقف واردات خودروهای میتسوبیشی به ایران میشود؟
پایان فعالیت میتسوبیشی در چین
آخرین اقدام در فرایند وداع میتسوبیشی با چین، خاتمه دادن به شراکت در شرکت Shenyang Aerospace Mitsubishi Motors Engine Manufacturing Co., Ltd بود. این شرکت که حاصل یک سرمایهگذاری مشترک بین میتسوبیشی موتورز و شرکت هوافضای اتومبیل چین در سال 1997 بود، از سال 1998 در شهر شنیانگ به تولید موتورهای خودرو مشغول بود. نکته قابل توجه در مورد این کارخانه این است که محصولات آن نه تنها بر روی خودروهای خود میتسوبیشی نصب میشد، بلکه برای سالیان متمادی، این شرکت یکی از تامین کنندگان اصلی موتور برای بسیاری از خودروسازان داخلی چین نیز به شمار میرفت و نقشی کلیدی در صنعت خودروی این کشور ایفا میکرد.فرآیند خروج میتسوبیشی از چین به صورت تدریجی انجام شد. اولین گام بزرگ در اکتبر سال ۲۰۲۳ برداشته شد، زمانی که این شرکت به دلیل کاهش شدید فروش و عدم توانایی در رقابت با برندهای داخلی، رسما به تولید و فروش خودرو در چین پایان داد. با این حال، حتی پس از این تصمیم، میتسوبیشی به طور کامل از بازار خارج نشده بود و کارخانه تولید موتور به فعالیت خود ادامه میداد و به تامین نیاز سایر خودروسازان چینی میپرداخت. همچنین، این شرکت متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریانی بود که پیش از این خودروهای میتسوبیشی را خریداری کرده بودند. اما اکنون، با توقف فعالیت این کارخانه، آخرین رشته از حضور تجاری میتسوبیشی در صنعت خودروی چین نیز قطع شده است.
دلایل خروج میتسوبیشی از چین
دلیل اصلی وداع میتسوبیشی با چین را میتوان در یک کلمه یعنی تحول خلاصه کرد. بازار خودرو چین در چند سال اخیر به سرعت به سمت خودروهای انرژی نو (NEV)، شامل مدلهای تمام الکتریکی و هیبریدی، حرکت کرده است. برندهای داخلی چین با سرعتی باورنکردنی مدلهای جدید، فناورانه و با قیمت رقابتی را به بازار عرضه کردهاند و سهم بازار خودروسازان خارجی، به خصوص برندهای ژاپنی که در گذار به سمت برقی سازی کندتر عمل کردهاند، به طور مداوم در حال کاهش بوده است. رقابت در بازار خودروهای سواری چین به شدت بیرحمانه شده و فضای رشد برای برندهایی مانند میتسوبیشی که نتوانستند خود را با این موج جدید هماهنگ کنند، روز به روز تنگتر شد تا جایی که خروج از بازار به تنها گزینه منطقی تبدیل گشت. این اتفاق، زنگ خطری جدی برای سایر خودروسازان سنتی است که هنوز در تطبیق خود با عصر جدید الکتریکیها تردید دارند.
پیامدهای خروج میتسوبیشی از چین بر بازار ایران
به طور خلاصه میتوان گفت که پایان حضور میتسوبیشی موتورز در چین، هیچ تاثیر منفی و خطرناکی برای بازار ایران ندارد؛ چرا که تمام خودروهای وارداتی جدید میتسوبیشی در ایران، مربوط به سایتهای خارج از چین هستند. همچنین شرکتهای خودروسازی چینی زیادی برای توسعه پیشرانههای خود به میتسوبیشی تکیه کرده بودند اما در حال حاضر تمام این شرکتها به بلوغ کامل رسیدهاند و اکنون میتوانند پیشرانههای بومی خود را به تنهایی توسعه دهند.