
طبق گزارش جدید انجمن فروشندگان خودرو چین (CADA)، صادرات خودرو این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با افزایش چشمگیر ۱۰.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم قابل توجه ۳.۰۸۳ میلیون دستگاه رسیده است. همچنین در بررسی دقیقتر ۲۰ مدل پرفروش صادراتی، مشخص شد که خودروهای بنزینی همچنان سهم عمدهای از بازار را به خود اختصاص دادهاند. با این حال، ۹ مدل خودروی انرژی نو (NEV) نیز در این فهرست حضور دارند که این موضوع نمایانگر موفقیت بازاریابی و فروش خودروهای برقی و هیبریدی در بازارهای جهانی است.
آمار صادرات خودروهای چینی در نیمه اول سال ۲۰۲۵
انجمن فروشندگان خودرو چین (CADA) جزئیات جدیدی از آمار صادرات خودروهای چینی در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده که در آن،کراس اوور بی وای دی سانگ پلاس (BYD Song Plus) با صادرات ۱۳۴,۱۰۵ دستگاه، جایگاه نخست پرفروشترین خودرو صادراتی را به خود اختصاص داده است. این موفقیت چشمگیر، رشد ۱۸۴ درصدی (معادل ۸۶,۸۸۲ دستگاه افزایش) را نسبت به سال گذشته نشان میدهد و جایگاه این خودرو را از رتبه یازدهم به صدر جدول ارتقا داده است.در این میان، خودرو MG ZS نیز با صادرات ۹۱,۷۰۶ دستگاه، عملکردی قابل توجه داشته و در جایگاه دوم قرار گرفته است. این میزان صادرات، رشدی ۴۵.۴ درصدی (معادل ۲۸,۶۲۷ دستگاه افزایش) را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و جایگاه آن را از رتبه پنجم به دومین رتبه رسانده است.
خانواده تیگو از برند چری نیز عملکرد قوی از خود نشان داده و مدل Chery Tiggo 5x با صادرات ۶۹,۸۳۸ دستگاه، در رتبه سوم قرار گرفت که نشاندهنده محبوبیت این کراس اوور کوچک و اقتصادی در میان خریداران خارجی است. برادر بزرگتر تیگو ۵ ایکس، یعنی Chery Tiggo 7، نیز با صادرات ۶۳,۹۶۵ دستگاه، در جایگاه چهارم ایستاد. این دو مدل با هم، سهم قابل توجهی از صادرات چری را به خود اختصاص دادهاند. هاچبک کوچک و تمام الکتریکی بی وای دی Seagull با وجود ابعاد کوچکتر، توانست با فروش ۶۱,۳۱۴ دستگاه، در جمع پنج خودروی برتر صادراتی قرار گیرد.نکته قابل توجه دیگر، جهش خیرهکننده خودرو Chery Discovery 06 C-DM نسخه پلاگین هیبریدی است که نسخه بنزینی آن در ایران با نام لوکانو L7 و توسط ماموت خودرو به فروش میرسد. صادرات این خودرو با رشد ۳۴۲,۳۸۰ درصدی، از تنها ۱۵ دستگاه در سال گذشته به ۵۱,۳۷۲ دستگاه در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ رسیده است. این رشد انفجاری، جایگاه این مدل را به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشیده و از رتبه ۲۷۱ در سال گذشته به رتبه هشتم در سال جاری رسانده است.
آمار صادرات خودروهای برقی و هیبریدی
بر اساس دادههای منتشر شده توسط انجمن فروشندگان خودرو چین (CADA) در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، در مجموع ۱.۰۶ میلیون خودرو انرژی نو (NEV) به بازارهای جهانی صادر شده است. این دسته شامل ۶۷۰ هزار خودرو تمامبرقی و ۳۹۰ هزار خودروی پلاگین هیبرید میشود. رشد صادرات در این بخش بسیار چشمگیر بوده است؛ به طوری که صادرات خودروهای تمامبرقی با ۴۰.۲ درصد و خودروهای پلاگین هیبرید با ۲۱۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رکوردهای جدیدی را به ثبت رساندهاند.این ارقام گویای استقبال گسترده از فناوریهای نوین و تلاش خودروسازان چینی برای پاسخگویی به نیازهای بازار جهانی است. در میان خودروهای انرژی نو صادر شده، ۱.۰۱۱ میلیون دستگاه را خودروهای سواری تشکیل میدهند که این رقم نیز با ۷۱.۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، نشاندهنده رشد قابل توجه تقاضا برای خودروهای سواری برقی و هیبریدی است.
چری پیشتاز صادرات خودروسازان چینی
در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، صنعت خودروسازی چین شاهد رقابت تنگاتنگی در بازارهای صادراتی خود بوده است. بر اساس گزارشهای منتشر شده، شرکت چری (Chery) با دستیابی به رکورد صادرات ۵۴۸ هزار دستگاه خودرو، جایگاه نخست را در میان ده خودروساز برتر صادراتی از آن خود کرد. این موفقیت با رشد ۳.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.در جایگاه دوم، غول صنعت خودروهای انرژی نو یعنی بی وای دی با ثبت آمار صادرات ۴۷۲ هزار دستگاه حضور دارد. این شرکت نه تنها دومین صادرکننده بزرگ خودروهای چینی لقب گرفت، بلکه با رشد چشمگیر ۱۳۰ درصدی در صادرات نسبت به سال گذشته، بالاترین نرخ رشد را در میان خودروسازان بزرگ از آن خود کرد.علاوه بر این دو شرکت بزرگ خودروسازی، نامهای آشنای دیگری نیز در میان صادرکنندگان برتر قرار گرفتند. شرکت سایک (SAIC) با صادرات ۴۳۸ هزار دستگاه، چانگان (Changan) با ۲۹۹ هزار دستگاه و جیلی (Geely) با ۲۳۶ هزار دستگاه، همگی توانستند از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه صادرات عبور کنند و جایگاه خود را در میان برترینهای این عرصه تثبیت کنند.