
زمان را هدر ندهیم
هیچ یک، مهارتهای سازمانی و مدیریت زمان برای موفقیت ضروری هستند. مدیریت زمان یک انتخاب است؛ چگونه برای صرف زمان که صرفا در اختیار خودتان است تصمیم بگیرید. ما زمان را با وقتگذرانی و انجام فعالیتهای بیهوده سپری میکنیم و قدر آنچه داریم را نمیدانیم.اتلاف وقت ممکن است برای چند دقیقه آسيب زيادي، اما هنگامی که کارها باید انجام شوند این کار صحیح نیست. شما میتوانید با مدیریت کارهایی که انجام میدهید، بهرهوریتان را افزایش دهید و به اهدافتان نزدیکتر شوید. قبل از اقدام به هر کاری ابتدا درباره آن و زمانی که میخواهید برای انجام آن صرف کنید فکر کنید، تا بهرهوری خود را افزایش دهید.
چرا زمان را میکشیم؟
چرا مردم تصمیم میگیرند زمان را بکشند؟ این از منظر كلامي يعني اجازه گذشتن زمان در عوض گرفتن امتیاز از آن.
«کشتن زمان»، یک چرخه نادرست است. ورقزدن صفحههای وبسایتها میتواند به اتلاف زمان تبدیل شود. این در روند کاری شما وقفه ایجاد میکند. وقتی شما خودتان را در یکی از این موقعیتها میبینید، بیهدف در صفحههای مجازي بالا و پایین میروید، یک لحظه میایستید و در مورد چیزی که انجام نمیدهید فکر میکنید. گاهی اوقات یک کار آنقدر دلهرهآور به نظر میرسد که دلتان نمیخواهد آن را شروع کنید. شما عادت میکنید به جای انجام یک کار مشخص کارهای تصادفی را انجام دهید و وقتتان را تلف کنید. خود من نیز اینگونه بودهام.
آیا میخواهید وقت خود را هدر ندهید؟
هرچه بهرهوری شما بیشتر شود، انگیزه شما برای انجام کارهایی که باید انجام دهید نیز بیشتر میشود و زمان خود را بهتر مدیریت میکنید.به هر حال، اشتباه نکنید مفیدبودن به معناي مشغولبودن نیست.در اینجا سه نکته مفید برای جلوگيري از اتلاف وقت و انجام موثر کارها آوردهام.
ابتدا سختترین کارتان را انجام دهید.
در کتاب «قورباغه را قورت بده» درباره خوردن زشتترین قورباغه صحبت کردم. سختترین کار را در ابتداي فهرست امور روزانهتان بگنجانيد. این كار به شما نظم میدهد تا ابتدا سختترین کار را انجام دهید و تبديل به عادتي میشود که سطح عملکرد و بهرهوری شما را افزایش خواهد داد. گاهی اوقات شما باید احساستان را نادیده بگیرید و فقط شروع کنید.هیچکس نمیخواهد ابتدا یک کار مشکل را شروع کند اما افراد موفق سختترین کارها را در صدر فهرست قرار میدهند.
یک فهرست کارهای روزانه تهیه کنید.
انجام سختترین کار در ابتدای صبح مفید است زیرا در آن زمان شما بیشترین سطح هوشیاری را دارید. پس از ناهار، در وسط روز شما انگیزه کمتری برای انجام یک پروژه سخت دارید. زمانی که این فهرست را دوباره بررسی میکنید برای بقیه روز برنامهریزی کنید. من فهرستکردن کارها را از نظر فوریت یا اهمیت توصیه میکنم. تهیه فهرست کارهای روزمره یک روش موثر برای به کارگرفتن مهارتهای سازمانی شما و اولویتبندی کارها برای صرفهجویی در زمان است.
چه چیزی را امروز باید کامل کنید؟
چه چیزهایی را میتوانید بعدا انجام دهید؟
حتی دقیقتر، چه کاری باید امروز در یک زمان خاص انجام شود؟
ابتدا با مورد اول شروع کنید و به سمت پایین فهرست حرکت کنید تا به موارد غیرفوری برسید.
حالا که زشتترین قورباغه خود را خوردید، فهرست شما دیگر سخت به نظر نمیرسد.
استراحتهای کوتاهی داشته باشید.
مطمئن شوید که زماني را به یک استراحت ذهنی کوتاه اختصاص ميدهيد. درباره بازههای زمانی 10 تا 15دقیقهای صحبت میکنم.
برنامهریزی یک بازه زمانی برای استراحت در لحظه، بالا و پایینکردن صفحههای اینترنتی نیست. استراحتهای ذهنی باارزش هستند و در واقع بهرهوریتان را افزایش میدهند. چیزی را انتخاب کنید که ذهن شما را از کاری که در حال انجام آن هستید برای لحظهای کوتاه دور کند.من معمولا این کار را با دورشدن از کارم انجام میدهم.
چشمتان را ببندید و به لحظهای دیگر بروید.
اگر به اين كار تمايلي نداريد، میتوانید با کارمندانتان برای چند دقیقه درباره موضوعی غیرکاری صحبت کنید. فقط مراقب باشید به کار آنها خللی وارد نکنید.
زمان را هدر ندهید!
وقتی زمان را هدر میدهید فرصتهای خود را برای انجام بیشتر و بیشتر کارها از بین میبرید. افراد موفق از لحظههایشان بیشترین استفاده را میکنند و از آنها امتیاز میگیرند.
بدانید که چه چیزی در روز مانع انجام کارهایتان میشود.
این را به خاطر داشته باشید:
مدیریت زمان یک عادت است که باید یاد گرفته شود. با تصمیمگيري در مورد سرمایهگذاری بر زمان کارهای مهم زندگیتان را شروع کنید