
معرفی خودرو کانسپت بیوک الکترا
اگرچه مشخصات فنی دقیق کانسپت بیوک الکترا اعلام نشده است، اما جزئیات پلتفرم و معماری زیربنایی آن، یعنی معماری ژیائویائو، بسیار هیجان انگیزتر است. این معماری که به صورت ۱۰۰ درصدی توسط تیم مهندسی سایک جنرال موتورز در چین توسعه یافته، یک پلتفرم فوق انعطاف پذیر است که به بیوک اجازه میدهد تا در آینده نزدیک، سبد کاملی از محصولات انرژی نو را به سرعت روانه بازار کند. انعطاف پذیری این معماری در سه حوزه کلیدی خلاصه میشود:
- پشتیبانی از سه نوع بدنه: این پلتفرم قابلیت تولید سه کلاس بدنه اصلی شامل سدان، کراس اور و مینی ون (MPV) را دارد.
- پشتیبانی از سه نوع قوای محرکه انرژی نو: بر روی این معماری میتوان خودروهایی با سه نوع فناوری مختلف ساخت: تمام الکتریکی (BEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و برد افزا (EREV).
- پشتیبانی از سه نوع سیستم انتقال قدرت: این پلتفرم میتواند میزبان خودروهای دیفرانسیل جلو (FWD)، دیفرانسیل عقب (RWD) و چهار چرخ محرک (AWD) باشد.
این سطح از انعطافپذیری به بیوک این قدرت را میدهد که به سرعت به نیازهای متنوع و متغیر بازار چین پاسخ دهد و محصولاتی دقیقا مطابق با سلیقه مشتریان تولید کند.
طراحی ظاهری و داخلی
خودرو مفهومی بیوک Electra زبان طراحی آینده محصولات انرژی نو این شرکت را به نمایش میگذارد. این خودرو با فرمی کشیده، آیرودینامیک و بسیار سیال طراحی شده تا بهرهوری را در خودروهای الکتریکی به حداکثر برساند. در نمای جلو، چراغهای باریک و تیز با یک ورودی هوای بسیار بزرگ و اغراقآمیز در بخش پایینی سپر، چهرهای تهاجمی و آینده نگرانه به خودرو بخشیدهاند. خطوط بدنه نرم و روان هستند و در نمای عقب نیز یک چراغ سرتاسری، امضای طراحی مدرن خودروهای امروزی را به همراه دارد. رینگهای بزرگ با طراحی چند پره و جزئیات آیرودینامیک در سراسر بدنه، نشان از تمرکز بر روی عملکرد و کاهش مقاومت در برابر هوا دارند. انتظار میرود که مدلهای تولید انبوه آینده که بر پایه این کانسپت ساخته میشوند، بخش بزرگی از این زبان طراحی جسورانه را حفظ کنند.
در مراسم رونمایی، هیچ تصویر یا جزئیاتی از طراحی داخلی این کانسپت منتشر نشد. با این حال، با توجه به ماهیت کاملا فناورانه و آیندهنگرانه کانسپت بیوک الکترا و همچنین روند کلی صنعت خودرو، میتوان با اطمینان انتظار داشت که نسخه تولیدی از یک کابین مینیمال و دیجیتال بهره ببرد. یک نمایشگر بزرگ و یکپارچه در مرکز داشبورد که وظیفه کنترل تمام بخشهای خودرو را بر عهده دارد، حذف حداکثری دکمههای فیزیکی و استفاده از جدیدترین سیستمهای هوشمند رانندگی و سرگرمی، از جمله ویژگیهای محتمل برای محصولات آینده این پلتفرم خواهند بود.
استراتژی جدید بیوک در چین
کانسپت بیوک ژیجینگ تنها یک خودرو نیست، بلکه نمادی از یک استراتژی بزرگ است. بر اساس این استراتژی:
- از سال ۲۰۲۵، تمام مدلهای جدیدی که بیوک در چین عرضه میکند، از نوع انرژی نو خواهند بود.
- در طی 12 ماه آینده، زیرمجموعه جدید و ردهبالای ژیجینگ یا همان Electra اولین محصولات خود شامل سدان، کراس اور و خودرو چند منظوره را عرضه خواهد کرد.
- بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، سایک جنرال موتورز بیش از ۱۰ محصول انرژی نو جدید را روانه بازار خواهد کرد.
قیمت دقیق مدلهای تولیدی بر پایه این کانسپت هنوز مشخص نیست، اما با توجه به اینکه ژیجینگ به عنوان یک زیرمجموعه رده بالا معرفی شده، انتظار میرود که محصولات آن در بازه قیمتی متوسط رو به بالای بازار خودروهای انرژی نو چین قرار گیرند و با رقبای مدرن چینی و بین المللی رقابت کنند. این تحول بزرگ، نمونهای بارز از تغییرات سریع در صنعت جهانی خودرو است و نشان میدهد که چگونه بازارهای بزرگی مانند چین، آینده برندهای تاریخی و نام آشنایی چون بیوک را نه تنها تحت تاثیر قرار میدهند، بلکه به طور کامل از نو شکل میدهند. برای علاقهمندان به خودرو در ایران که با نام بیوک خاطرات زیادی دارند، این چرخش ۱۸۰ درجهای یک برند اصیل آمریکایی به سمت مهندسی و بازار چین، خبری بسیار قابل تامل و نمادی از نظم نوین صنعت خودرو در جهان است.