
در میان هیاهوی فستیوال سرعت گودوود ۲۰۲۵، جایی که قدرتمندترین سوپر اسپرتهای جهان مثل مک لارن W1 و تویوتا جی تی کانسپت غرش میکنند، شرکت هوندا با رونمایی از یک کانسپت کوچک، دوستداشتنی و بسیار هیجان انگیز، توجه همگان را به خود جلب کرد. خودرو کانسپت هوندا سوپر EV، یک هاچ بک تمام الکتریکی شهری است که به عنوان جانشین معنوی مدل محبوب اما ناکام هوندا e، معرفی شده است. این کانسپت که با الهام از طراحی کلاسیک و دوستداشتنی هوندا e و روح سرکش مدل افسانهای هوندا سیتی توربو دهه 80 میلادی خلق شده، دیدگاه هوندا برای آینده خودروهای الکتریکی کوچک، سرگرمکننده و مقرون به صرفه را به نمایش میگذارد و نویدبخش بازگشت هوندا به سگمنتی است که همواره در آن درخشیده است.
معرفی خودرو کانسپت هوندا سوپر EV
هوندا در مراسم رونمایی، اطلاعات فنی دقیقی از خودرو کانسپت هوندا سوپر EV منتشر نکرده است. با این حال، مقامات این شرکت تاکید کردهاند که این خودرو بخشی از یک شروع مجدد برای استراتژی خودروهای الکتریکی هوندا است و از پلتفرم، باتری و موتورهای کاملا جدیدی بهره خواهد برد که با فناوریهای به کار رفته در مدل قدیمی هوندا e متفاوت خواهند بود. این به معنای آن است که میتوانیم انتظار بهرهوری بالاتر، برد پیمایشی بیشتر و عملکرد بهتری را از نسخه تولیدی داشته باشیم. هدف اصلی هوندا از این پروژه، اثبات این موضوع است که یک خودروی الکتریکی کوچک و ارزانقیمت نیز میتواند بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد. با توجه به رقبایی مانند هیوندای اینستر و فیات 500e، میتوان انتظار داشت که نسخه تولیدی این خودرو بردی در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر و شتابی مناسب برای رانندگی شهری و پرانرژی داشته باشد.
طراحی ظاهری
طراحی خودرو کانسپت هوندا سوپر EV یک ادای احترام آشکار به گذشته و در عین حال نگاهی جسورانه به آینده است. در نمای جلو، چراغهای گرد و ساده که در یک پنل مشکی یکپارچه ادغام شدهاند، مستقیما یادآور هوندا e هستند. درگاه شارژ نیز به زیبایی در همین بخش مرکزی پنهان شده است. اما چیزی که به این کانسپت شخصیتی کاملا متفاوت و تهاجمی میبخشد، طراحی بدنه پهن آن است.گلگیرهای جلو و عقب به صورت جعبهای و بسیار برجسته طراحی شدهاند که نه تنها ظاهری عضلانی و اسپرت به خودرو بخشیده، بلکه مستقیما یادآور کیتهای بدنه هوندا سیتی توربو در دهه ۸۰ میلادی است. این طراحی در ترکیب با سپر جلوی اسپرت که دارای ورودیهای هوا و یک اسپویلر کوچک است، به وضوح نشان میدهد که هوندا تنها به دنبال ساخت یک خودروی شهری ساده نبوده، بلکه لذت رانندگی را در اولویت قرار داده است. فرم کلی جعبهای و ۵ در بدنه نیز ضمن حفظ جذابیت بصری، کاربردی بودن این هاچ بک کوچک را تضمین میکند.
نگاه جدید هوندا به آینده با خودرو مفهومی Super EV
یکی از مهمترین نکات در مورد خودرو کانسپت هوندا سوپر EV این است که برخلاف هوندا e که عرضه بسیار محدودی داشت، این خودرو به عنوان یک مدل جهانی در نظر گرفته شده است. این یعنی در صورت تولید انبوه، شاهد حضور آن در بازارهای بسیار بیشتری در سراسر جهان خواهیم بود. نسخه تولیدی این کانسپت، به عنوان مدل پایه و ورودی به خانواده خودروهای الکتریکی آینده هوندا، در جایگاهی پایینتر از محصولات پریمیوم سری 0 این شرکت قرار خواهد گرفت. قیمت رسمی نسخه تولید انبوه این خودرو هنوز مشخص نیست، اما با توجه به هدفگذاری آن به عنوان یک هاچ بک برقی شهری ارزان قیمت و رقابت با خودروهایی مانند رنو توئینگو و هیوندای اینستر، پیش بینی میشود که قیمت نسخه تولیدی آن در بازارهای جهانی در محدودهای بین ۲۰ هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار آمریکا قرار گیرد تا بتواند به موفقیت تجاری دست یابد.