
سیستمهای تعلیق بادی ابتدا به دلیل کاربردشان در هواپیماهای نظامی در جنگ جهانی دوم شهرت یافتند. برخلاف سیستمهای تعلیق سنتی که از فنرها و کمکفنرها استفاده میکنند، این سیستمها از پمپهای برقی یا کمپرسورها بهره میبرند که هوا را به کیسههای لاستیکی تقویتشده تزریق میکنند. این کیسهها با فشار خاصی باد میشوند که بسته به وزن خودرو تنظیم میشود. بسیاری از این سیستمها قابلیت تنظیم دستی دارند تا راننده بتواند ارتفاع مناسب برای رانندگی را بر اساس نیاز خود انتخاب کند.
یکی از مهمترین کاربردهای سیستمهای تعلیق بادی، استفاده در کامیونهای نیمه سنگین (Semi-Trucks) است که تجهیزات سنگین را در سراسر کشور جابهجا میکنند. اختراع سیستم تعلیق بادی، توانایی این کامیونها را برای حمل بارهای سنگینتر افزایش داد. امکان تغییر سطح تعلیق متناسب با وزن بار، نهتنها ظرفیت حمل را بهبود بخشید، بلکه رانندگی راحتتری را نیز فراهم کرد که برای رانندگان در مسیرهای طولانی بسیار مهم است.
مزایای سیستم تعلیق بادی در کامیون های سنگین
همانطور که ذکر شد، سیستمهای تعلیق بادی ابتدا در جنگ جهانی دوم برای هواپیماهای نظامی محبوبیت یافتند. اگرچه تعیین زمان دقیق استفاده از این سیستمها در کامیونهای سنگین دشوار است، اما اعتقاد بر این است که از دهه 1960 میلادی این فناوری در این وسایل نقلیه به کار گرفته شده است. این سیستمها فواید متعددی برای رانندگان کامیونها دارند، از جمله رانندگی راحتتر به دلیل کاهش لرزش و سر و صدای ناشی از حرکت. کاهش ارتعاشات همچنین به کاهش سایش و پارگی سیستم تعلیق و افزایش عمر تریلرها کمک میکند. تنظیم ارتفاع خودرو بر اساس وزن و سرعت، از دیگر مزایای این سیستم است که امکان رانندگی با سرعت بالاتر در پیچها را فراهم میکند. رانندگان همچنین میتوانند سیستم تعلیق بادی را بر اساس ترجیحات خود، مانند رانندگی نرمتر در بزرگراهها یا سفتتر در جادههای پر از چاله، تنظیم کنند.
معایب سیستم تعلیق بادی در کامیونهای سنگین
با این حال، سیستمهای تعلیق بادی معایبی نیز به همراه دارند که در مقایسه با سیستمهای تعلیق سنتی باید موردتوجه قرار گیرند. بزرگترین و اولین عیب، هزینه اولیه بالای خرید این سیستمها است که میتواند بیش از 6,000 دلار باشد. همچنین، نیاز به سوخت برای راهاندازی کمپرسورهای تعلیق، هزینههای عملیاتی را افزایش میدهد.
مانند همه سیستمهایی که با هوا تحت فشار کار میکنند، احتمال نشتی همیشه وجود دارد. یک نشتی در سیستم تعلیق بادی میتواند باعث نقص عملکرد شود که نیازمند هزینههای بیشتری برای تعمیر تعلیق و حتی سایر بخشهای خودرو است. مشکلات رایج دیگر شامل زنگزدگی در داخل سیستم که میتواند به کیسههای هوا آسیب برساند، خرابی شلنگهای اتصال بین کیسهها و کمپرسورها، یا سوختن کمپرسور به دلیل عملکرد نادرست است. با این وجود، همه سیستمهای تعلیق با مشکلات مکانیکی مواجه میشوند و مزایای سیستم تعلیق بادی بهطورکلی بر معایب آن ارجحیت دارد.