
مشخصات فنی هیوندای آیونیک 6 N مدل 2025
این بخش جایی است که هیوندای آیونیک 6 N تمام رقبای خود را به چالش میکشد. این خودرو از یک سیستم دو موتوره با قابلیت چهار چرخ محرک بهره میبرد که در حالت عادی ۶۰۱ اسب بخار قدرت تولید میکند. اما با فشردن دکمه N Grin Boost، این قدرت برای ۱۰ ثانیه به عدد سرسام آور ۶۵۰ اسب بخار معادل ۴۷۸ کیلو وات و گشتاور آن به ۷۷۰ نیوتن متر افزایش مییابد. این قدرت عظیم به آیونیک 6 N اجازه میدهد تا با استفاده از سیستم N Launch Control، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را تنها در ۳.۲ ثانیه طی کند و به حداکثر سرعت ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت دست یابد.انرژی مورد نیاز این سیستم از یک پکیج باتری 84 کیلو وات ساعتی تامین میشود که با یک بار شارژ کامل، بردی معادل 469 کیلومتر بر اساس استاندارد WLTP اروپا را فراهم میکند. این باتری با استفاده از شارژرهای سریع 350 کیلو واتی، میتواند در مدت تنها 18 دقیقه از 10 به 80 درصد شارژ شود. مهندسان N شاسی و سیستم تعلیق را نیز به طور کامل بازنگری کردهاند. استفاده از کمک فنرهای تطبیقپذیر با سنسور تشخیص کورس و سیستم ترمز قدرتمند با دیسکهای 15.7 اینچی در جلو، تضمینکننده هندلینگ دقیق و قدرت توقف فوقالعاده است.
اما جادوی اصلی این خودرو در نرمافزار آن نهفته است. سیستم N e-Shift با شبیهسازی دقیق تعویض دندههای یک گیربکس 8 سرعته دوکلاچه همراه با ضربههای فیزیکی، هیجان رانندگی با یک خودروی بنزینی را بازسازی میکند. سیستم N Active Sound+ نیز با سه پروفایل صدای مختلف، از غرش خودروهای مسابقهای تا صدای سفینههای فضایی، این تجربه را کامل میکند. قابلیتهایی مانند N Drift Optimizer برای کنترل دقیق دریفتها و N Track Manager برای تحلیل دادههای پیست و نمایش یک خودرو شبح برای بهبود زمان گیری یا همان لپ، این خودرو را به یک ابزار تمامعیار برای لذت بردن در پیست تبدیل کرده است.
طراحی ظاهری
طراحان بخش N، ظاهر آرام و روان آیونیک 6 استاندارد را به یک ماشین مسابقهای تمامعیار تبدیل کردهاند. اولین و برجستهترین ویژگی، یک باله عقب عظیم به سبک گردن قو (Swan-neck) است که نه تنها ظاهری بسیار تهاجمی ایجاد کرده، بلکه وظیفه تولید نیروی رو به پایین واقعی برای افزایش پایداری در سرعتهای بالا را نیز بر عهده دارد. بدنه خودرو با گلگیرهای عضلانی و پهنتر، در هر طرف 30 میلی متر عریضتر شده تا رینگهای فورج کاری شده 20 اینچی و تایرهای عملکردی بالای پیرلی P-Zero 5 را در خود جای دهد.
در نمای جلو، یک سپر کاملا جدید با ورودیهای هوای بزرگتر و فعال، وظیفه خنک کاری بهتر مجموعه باتری و ترمزها را بر عهده دارد. یک اسپلیتر بزرگ در جلو و یک دیفیوزر بسیار تهاجمی در عقب، پکیج آیرودینامیک این خودرو را تکمیل میکنند. مانند سایر محصولات N، در سراسر بدنه از خطوط نارنجی درخشان (Luminous Orange) به عنوان امضای بصری این بخش استفاده شده و رنگ جدید و انحصاری آبی پرفورمنس مرواریدی (Performance Blue Pearl) نیز برای اولین بار بر روی این مدل معرفی شده است.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
در داخل کابین، تمرکز مطلق بر روی راننده و تجربه یک رانندگی اسپرت بوده است. هیوندای آیونیک 6 N به صندلیهای اسپرت باکت با قابلیت دربرگیری عالی مجهز شده تا راننده را در پیچهای تند به خوبی در جای خود حفظ کند. غربیلک فرمان نیز از نوع اختصاصی N است که با دکمههای میانبر برای دسترسی سریع به حالتهای رانندگی مختلف، از جمله دکمه معروف N Grin Boost، طراحی شده است. استفاده گسترده از متریال آلکانتارا در سراسر کابین، حس و حال یک خودروی مسابقهای واقعی را به سرنشینان منتقل میکند.
قیمت هیوندای آیونیک 6 N
هیوندای هنوز قیمت رسمی هیوندای آیونیک 6 N را اعلام نکرده است. با این حال، کارشناسان با توجه به استراتژی قیمتگذاری هیوندای، پیشبینیهای جالبی دارند. با در نظر گرفتن اینکه قیمت آیونیک 5 N از حدود 68 هزار دلار آغاز میشود و مدل استاندارد آیونیک 6 معمولا حدود 5 هزار دلار ارزانتر از آیونیک 5 استاندارد است، انتظار میرود که قیمت نهایی آیونیک 6 N در محدودهای مشابه یا حتی کمی ارزانتر از برادر شاسیبلند خود، یعنی در بازه قیمتی ۶۰ هزار تا ۶۵ هزار دلار آمریکا قرار گیرد.
در صورت تحقق این پیشبینی، آیونیک 6 N به یکی از ارزشمندترین خودروهای عملکردی بازار تبدیل خواهد شد که قدرتی در حد سوپر اسپرتها را با قیمتی بسیار رقابتی ارائه میدهد. این خودرو نه تنها تواناییهای فنی هیوندای را به رخ میکشد، بلکه نشان میدهد که آینده خودروهای اسپرت الکتریکی میتواند سرشار از هیجان، تعامل با راننده و سرگرمی باشد؛ ویژگیهایی که علاقهمندان به خودرو در ایران همواره به دنبال آن هستند.