
در دنیایی که بسیاری از خودروسازان به سمت تولید انبوه و یکنواختی حرکت میکنند، نام پاگانی همچون یک فانوس دریایی برای هنر، صنعتگری و اشتیاق خالص به رانندگی میدرخشد. هوراسیو پاگانی، بنیانگذار این برند، بارها ثابت کرده که برای او، ساخت خودرو نه یک تجارت، بلکه یک رسالت هنری است. همانطور که مدل افسانهای زوندا برای سالها پس از پایان تولید رسمیاش با نسخههای تکسفارش و ویژه به حیات خود ادامه داد، اکنون به نظر میرسد نوبت به هوایرا رسیده است. این شرکت با رونمایی از جدیدترین شاهکار خود، پاگانی هوایرا Codalunga Speedster اسپیدستر، بار دیگر تمام معادلات را بر هم زده است. این اثر هنری متحرک، که یک نسخه رودستر و به اصطلاح دم دراز از هوایرا است، با الهام از خودروهای مسابقهای دهه 60 میلادی، قدرتی سرسام آور و مهمتر از همه، امکان سفارش با جعبهدنده دستی، آمده است تا روح واقعی رانندگی را در کالبدی بینظیر به نمایش بگذارد.
مشخصات فنی پاگانی هوایرا Codalunga Speedster
قلب تپنده این اثر هنری، همان نیروگاه افسانهای 6 لیتری V12 توئین توربو است که با همکاری مرسدس AMG به صورت اختصاصی برای پاگانی توسعه یافته است. این موتور در پاگانی هوایرا Codalunga Speedster به گونهای تنظیم شده تا ۸۵۲ اسب بخار قدرت یعنی کمی بیشتر از نسخه کوپه و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نکته قابل توجه این است که این گشتاور عظیم از دور موتور بسیار پایین 2800 RPM در دسترس است که شتاب گیری ویران کنندهای را در هر سرعتی تضمین میکند. حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
اما هیجان انگیزترین بخش فنی این خودرو، سیستم انتقال قدرت آن است. در دورانی که تقریبا تمام هایپرکارها به گیربکسهای اتوماتیک دوکلاچه روی آوردهاند، پاگانی به مشتریان این امکان را میدهد که لذت خالص رانندگی را با یک جعبه دنده ۷ سرعته دستی تجربه کنند. اهرم دنده این گیربکس با مکانیزم باز و نمایان (Exposed Linkage) خود، یک اثر هنری مکانیکی در مرکز کابین است و ارتباطی مستقیم و بدون فیلتر را میان راننده و ماشین برقرار میکند. البته برای کسانی که راحتی را ترجیح میدهند، امکان سفارش همین گیربکس به صورت اتوماتیک سکوئنشال نیز وجود دارد.
برای مهار این قدرت، پاگانی از یک شاسی مونوکوک کاملا جدید ساخته شده از مواد پیشرفته کربن تیتانیوم و کربن ترایکس استفاده کرده که استحکام بینظیری را فراهم میکند. سیستم تعلیق فعال دوجناقی و ترمزهای کربن سرامیکی عظیم برمبو یعنی دیسکهای ۴۱۰ میلی متری در جلو و ۳۹۰ میلی متری در عقب نیز تضمین میکنند که هندلینگ و قدرت توقف این خودرو، همسطح با عملکرد پیشرانه آن باشد.
طراحی ظاهری
نام Codalunga در زبان ایتالیایی به معنای دم دراز (Long-tail) است و این نام به خودی خود، فلسفه طراحی این خودرو را آشکار میکند. این سبک طراحی، ادای احترامی مستقیم به خودروهای مسابقهای استقامت و پروتوتایپ دهه 1960 میلادی است. یعنی دورانی که مهندسان برای دستیابی به سرعتهای بالاتر در پیستهایی مانند لمانز، بخش عقبی خودروها را کشیدهتر طراحی میکردند. با نگاهی به پاگانی هوایرا کودالونگا اسپیدستر، میتوان روح اسطورههایی چون فراری 330 P4، فورد GT40 و پورشه 908 را در خطوط سیال و بدنه کشیده آن مشاهده کرد. این خودرو بیش از 11 اینچ طویلتر از یک هوایرا استاندارد است و بخش عقبی آن با یک شیب ملایم و زیبا به یک اسپویلر یکپارچه و ظریف ختم میشود.
مهمترین تفاوت این نسخه با مدل کودالونگا کوپه که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، سقف آن است. این مدل یک اسپیدستر واقعی با سقف قابل برداشتن است که به آن ظاهری به مراتب جذابتر و دراماتیکتر بخشیده است. برای دستیابی به این هدف، شیشه جلو و پنجرههای جانبی کوتاهتر شدهاند تا پروفایل خودرو حتی از نسخه کوپه نیز خوابیدهتر و آیرودینامیکتر به نظر برسد. البته این تغییر یک هزینه نیز داشته است. درهای گالوینگ معروف هوایرا جای خود را به درهای استاندارد دادهاند، اما با توجه به زیبایی خیرهکننده خودرو در حالت بدون سقف، این یک معامله کاملا منصفانه است. پاگانی حتی رول بار ایمنی پشت صندلیها را به گونهای طراحی کرده که مانند یک قطعه تزئینی لوکس به نظر میرسد و به زیبایی در بدنه ادغام شده است.
اما شاید عجیبترین و جذابترین ویژگی ظاهری این خودرو، سیستم اگزوز آن باشد. امضای چهارگانه پاگانی که در مرکز بخش عقب قرار گرفته و با پوشش سرامیکی تزئین شده، همچنان حضور دارد. اما اگر کمی پایینتر و به گوشههای دیفیوزر عقب نگاه کنید، دو خروجی اگزوز دیگر از جنس تیتانیوم را خواهید دید! بله، این خودرو در مجموع ۶ خروجی اگزوز فعال دارد که نویدبخش یک سمفونی بینظیر از موتور V12 آن است.
طراحی داخلی پاگانی هوایرا Codalunga Speedster
کابین پاگانی هوایرا Codalunga Speedster یک گالری هنری است که با الهام از حال و هوای دهه 60 میلادی طراحی شده است. استفاده از رنگهای پاستلی، چرمهای دستدوز که با تکنیکهای خاصی چکشکاری شدهاند، قطعات فلزی که از شمش جامد تراشیده شدهاند و تزئینات چوب ماهون بر روی غربیلک فرمان و سر دنده، فضایی را خلق کردهاند که در هیچ خودروی دیگری یافت نمیشود.
پاگانی برای این مدل، یک نوع پارچه انحصاری جدید را با استفاده از هنر گلدوزی خلق کرده است. طرح این گلدوزی که از فرم چهارگانه اگزوزهای پاگانی الهام گرفته شده، بر روی صندلیها و پنلهای در به کار رفته است. برای درک وسواس و دقت پاگانی، کافی است بدانید که برای خلق هر کدام از این المانهای گلدوزی شده، بیش از ۴۵۰ هزار کوک مجزا زده شده است! این سطح از توجه به جزئیات، کابین را به یک فضای موزهای و بینهایت لوکس تبدیل کرده است.
قیمت پاگانی هوایرا کودالونگا اسپیدستر
پاگانی هوایرا Codalunga Speedster یک محصول تولیدی عادی نیست، بلکه توسط دپارتمان پروژههای ویژه پاگانی موسوم به Grandi Complicazioni ساخته میشود. از این خودرو تنها ۱۰ دستگاه در سراسر جهان تولید خواهد شد که هر کدام از آنها به طور کامل بر اساس سلیقه مالک، شخصیسازی میشوند. پاگانی هرگز قیمت رسمی چنین پروژههایی را اعلام نمیکند، اما با توجه به اینکه نسخه کوپه کودالونگا با قیمتی فراتر از ۷.۴ میلیون دلار به فروش رسید، میتوان با اطمینان گفت که قیمت نسخه اسپیدستر به راحتی از مرز ۸ تا ۱۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد. تحویل این ۱۰ دستگاه از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و بدون شک، تمام آنها از مدتها قبل به کلکسیونرهای بسیار خاص و وفادار این برند فروخته شدهاند.