
نوچیو
برتونه، استودیوی طراحی افسانهای ایتالیایی، در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه کرده و نوچیو نمونهای برجسته از این داستان است. این خودرو که در سال ۲۰۱۲ بهصورت یک کانسپت غیرکاربردی رونمایی شد، در همان سال به یک شاهکار واقعی و قابل رانندگی تبدیل شد. اکنون، همین نمونه بهعنوان آخرین خودروی برتونه که نام این استودیو را یدک میکشد، در حراجی به فروش خواهد رسید. نوچیو که به افتخار پسر جووانی برتونه نامگذاری شده، ادای احترامی به کانسپت لانچیا استراتوس زیرو است.
این خودرو از شاسی، موتور و گیربکس فراری F430 بهره میبرد؛ بنابراین، برنده این حراجی صاحب یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی، پدالهای تعویض دنده به سبک فرمول یک و صدایی دلانگیز از اگزوز خواهد شد. با این حال، نقطه قوت اصلی نوچیو، بدنه خیرهکننده آن است. بخش جلویی خودرو با طراحی گوهای بسیار تهاجمی، فوقالعاده تیز و جذاب است. نورپردازی فراگیر نهتنها ظاهری خاص دارد، بلکه کاربردی نیز هست. برتونه یک چراغ ترمز در جلو تعبیه کرده تا عابران پیاده از توقف خودرو مطلع شوند. شیشه جلوی عظیم با یک برفپاککن تکی و سقفی که با الهام از کروکودیل با قوسهایی به شیشه متصل میشود، طراحی بینظیری را خلق کرده است.
کابین نوچیو اگرچه به اندازه بدنه جسورانه نیست اما صرفاً شبیه یک فراری بازطراحی شده هم بنظر نمیرسد. این کابین با صفحه آمپر آنالوگ، روکشهای قرمز با برشهای ارگانیک، کنسول مرکزی آبشاری و دکمههایی با سطوح فلزی و بافت برجسته، فضایی بسیار خاص ارائه میدهد. مالک فعلی این خودرو را در سال ۲۰۱۸ از حراجیای که شامل داراییهای برتونه بود خریداری کرده و از آن زمان تاکنون در اختیار او بوده است. علاقهمندان میتوانند این خودرو را در حراجی ساتبیز در جولای امسال بررسی کنند. این حراجی پیشبینی میکند نوچیو با قیمتی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ دلار به فروش برسد.
برتونه در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را متوقف کرد اما این استودیو کاملاً از بین نرفته است. اگرچه خانواده برتونه دیگر کنترلی بر این برند ندارند اما شرکتی دیگر حقوق آن را خریداری کرده و در تلاش برای احیای آن با خودروهای جدید است. خودروی GB110 نتیجه این تلاش است. آیا این خودرو در دهههای آینده به اندازه نوچیو اهمیت تاریخی خواهد داشت؟ نمیتوان با قطعیت گفت، اما برای رسیدن به چنین جایگاهی، باید تعداد زیادی طراحی موفق خلق کند.