
موتور 2 لیتر جدید تویوتا 600 اسب بخار قدرت تولید میکند!
تویوتا اعلام کرده است که قصد دارد با همکاری سوبارو و مزدا، موتورهای جدید ۱.۵ لیتری و ۲.۰ لیتری توسعه دهد، با تمرکز بر آینده موتورهای احتراق داخلی (ICE). اگرچه این شرکت جزئیات دقیقی ارائه نکرده است، اما تأکید کرده که موتورهای جدید با هدف بهرهوری بالا، عملکرد قدرتمند، قابلیت استفاده در سیستمهای هیبریدی و سازگاری با سوختهای جایگزین طراحی خواهند شد.
بیش از یک سال از زمانی که تویوتا خانواده جدید موتورهای چهار سیلندر درونسوز خود خبر داد میگذرد. این موتورهای بنزینی که در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ با حجمهای ۱.۵ و ۲ لیتر عرضه خواهند شد، کوچکتر و سبکتر طراحی شدهاند. اگرچه هدف اصلی این موتورها بهبود کارایی است اما پرفورمنس نیز در اولویت قرار دارد. موتور ۲ لیتری این مجموعه موردعنایت ویژه گازو ریسینگ قرار گرفته و پیشتر در کانسپت GR یاریس M به نمایش درآمده است. این هاچبک داغ موتور وسط که در نمایشگاه خودروی توکیو در ژانویه رونمایی شد، با پیشرانهٔ جدید G20E که در محور عقب قرار گرفته و به لطف توربوشارژر IHI قدرتی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسب بخار تولید میکند، همه را شگفتزده کرد.
اما مهندسان تویوتا ادعا کردهاند که با استفاده از توربوشارژر بزرگتر، بیرون کشیدن بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت از این موتور بهراحتی ممکن است. این در حالی است که موتور M139 مرسدس که قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی بنام مقررات سختگیرانه زیستمحیطی جهان محسوب میشود تنها ۴۷۶ اسب بخار قدرت دارد. البته دستیابی به بیش از ۶۰۰ اسب بخار ممکن است با مانعی بزرگ روبهرو شود. تویوتا احتمالاً مجبور خواهد بود موتور G20E را برای کاهش انتشار دیاکسید کربن محدود کند؛ اما حتی قدرتی در محدوده ۴۰۰ یا ۵۰۰ اسب بخار نیز برای این موتور قابلتوجه است. در کاربردهای مسابقهای، نسخهای بدون محدودیت میتواند پتانسیل کامل این موتور را به نمایش بگذارد.
موتور جدید چهار سیلندر ۲ لیتری تویوتا برای نصب بهصورت طولی و عرضی طراحی شده و میتواند در جلو یا عقب خودرو قرار گیرد. این انعطافپذیری، آن را به گزینهای ایدهآل برای آینده محصولات گازو ریسینگ تبدیل میکند. تویوتا به بازگشت احتمالی سلیکا و MR2 اشاره کرده و وعدهٔ ساخت نسل ششم سوپرا را هم داده است. نسل بعدی GR86 نیز میتواند گزینهای منطقی برای این موتور باشد. به گفتهٔ تویوتا، موتور G20E مدتی است در GR یاریس M آزمایش میشود. در همین حال، یکی از مهندسان تویوتا تأکید کرده که موتور G20E شبیه موتور افسانهای 2JZ قابلیت تیونینگ بالایی دارد. وی در این بار گفت:
فاصله کافی بین سیلندرها در نظر گرفتهایم تا بتوان موتور را به میزان قابلتوجهی تقویت کرد.