
کوییک S یا پژو 206 تیپ 2
دو خودرو کوییک S و پژو 206 تیپ 2 را میتوان رقبای یکدیگر به حساب آورد که بررسی ارزش خرید آنها میتواند به مشتریان کمک کند. این دو هاچ بک در زمره پرفروشترین محصولات ایران خودرو و سایپا به شمار میروند و به همین دلیل تقاضا برای خرید آنها بسیار زیاد است. اگر کمتر از نیم میلیارد تومان بودجه داشته باشید، قطعا انتخاب یک دستگاه کوییک اس صفر یا کم کارکرد و پژو 206 تیپ 2 کارکرده برایتان دشوار خواهد بود.
طراحی ظاهری
پژو 206 تیپ 2 یک هاچ بک جوان پسند و تقریبا اسپرت است که همزمان با عرضه، به سرعت محبوب شد. گرچه طراحی آن زیباتر و چشم نوازتر است، اما باید در نظر داشت که کوییک S یک هاچ بک جدید و تازه وارد به حساب میآید و سن کمتری نسبت به محصول ایران خودرو دارد.با همه اینها، خطوط منحنی بدنه پژو ۲۰۶، طرفداران خاص خود را داشته و به همین دلیل ممکن است مشتریان مجذوب آن شوند. کوییک یک هاچ بک خشن و نسبتا اسپرت بوده و مناسب خریدارانی است که علاقه شدیدی به المانهای ظاهری اسپرت دارند. در مجموع انتخاب هر یک از این دو خودرو، بستگی به سلیقه شما دارد و به نظر شما هر دو در یک سطح قابل قبول هستند، اما این کوییک است که صفرکیلومتر و تازه وارد خواهد بود.
فضای کابین
مشکل فضا همواره در پژو ۲۰۶ و حتی ۲۰۷ وجود داشته و خریداران را آزار داده است. متاسفانه یکی از مهمترین نقاط ضعف این هاچ بک جذاب و اقتصادی، فقدان جای کافی برای سرنشینان عقب است، به نحوی که آنها باید پاهای خود را مدام جابهجا کنند. با این اوصاف، اگر قصد داشته باشید با این خودرو به سفر بروید، قطعا پشیمان خواهید شد.رقیب ۲۰۶ تیپ ۲، کوییک اس با فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب است. نارنجی پوشان سایپا با تشخیص مشکل و نقطه ضعف محصول ایران خودرو، تلاش کردهاند تا فضای کافی برای سرنشینان فراهم آورند.از فضای پا و سر در ردیف عقب که بگذریم، باید به کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد و رودریها اشاره کنیم که برد با پژو ۲۰۶ است. طراحی داخلی کوییک مورد پسند نیست و داشبورد آن به همراه پنل درها از جنس پلاستیک خشک هستند. مورد بعدی گنجایش صندوق عقب است که نمیتوان انتظار زیادی از یک هاچ بک داشت. ظرفیت صندوق بار هر دو تقریبا به یک اندازه بوده، اما ۲۰۶ کمی بیشتر جا دارد.
قوای فنی
در کنار طراحی ظاهری و فضای کابین که جزو فاکتورهای مهم در خرید یک خودرو هستند، باید به قوای فنی و میزان استهلاک آن توجه ویژهای داشت. از نظر میزان استهلاک موتور و جعبه دنده، میتوان گفت که کوییک شرایط بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد. برای مثال فیلرگیری کوییک به صورت دستی نیست و مجهز به تایپیت هیدرولیک انجام میشود و در نتیجه باعث افزایش بازده و عملکرد پیشرانه و گیربکس خواهد شد.علاوه بر این، پیشرانه کوییک از نوع بوش خشک بوده و از مشکلاتی مثل سوختن واشر سرسیلندر رنج نمیبرد. (برخلاف موتور ۲۰۶ که بوشتر است و با چنین مشکلاتی روبه روست) با این حال نباید این تصور ایجاد شود که خرابی موتور ۲۰۶ بالاست، اما اگر روزی واشر سیلندر بسوزد، قطعا هزینههای زیادی روی دست مالکان میگذارد.کوییک خودرو پرشتابتر و سریعتری نسبت به ۲۰۶ است. این هاچ بک اقتصادی میتواند در شرایط ایده آل ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو انتقال دهد. این در حالی است که پیشرانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قادر به تولید حداکثر ۷۵ اسب بخار قدرت خواهد بود. با این اوصاف میتوان جمعبندی کرد که کوییک شتاب گیری بهتر، کشش مطلوب در سربالاییها و سبقت گیری دارد.محصول سایپا نه تنها قدرت موتور بیشتری دارد، بلکه استهلاک کمتری خواهد داشت و دوام فنی آن بالاتر است. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که هزینه تعمیر و تعویض لوازم یدکی آن نسبت به محصول ایران خودرو پایینتر است. هندلینگ و پایداری هر دو هاچ بک به یک اندازه بوده و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش نمیگذارند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
کوییک یک خودرو نسبتا جدید و پژو ۲۰۶ یک هاچ بک قدیمی است که طبیعتا نباید از آنها انتظار آپشنهای رفاهی و ایمنی سطح بالا داشت. این دو خودرو به حداقلهای رفاهی مجهز شدهاند، اما میتوان گفت که کوییک به خاطر جدید بودنش از امکانات بیشتری نسبت به حریف خود بهره میبرد. برای مثال این هاچ بک به امکانات زیر مجهز شده که ۲۰۶ فاقد آنهاست:
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل پایداری
- سنسور نور
- سنسور کنترل فشار باد تایرها
بررسی ارزش خرید کوییک و ۲۰۶
طبیعی است که اگر بخواهید سراغ خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بروید، باید یک دستگاه کارکرده آن را بخرید. خرید خودرو دست دوم یعنی افزایش دردسرهای نگهداری و تعمیر! هاچ بک محبوب ایران خودرو از مشکلاتی مثل قاطی شدن آب و روغن، خرابی قسمت تحتانی بوش پیستون، سوختن واشر سرسیلندر و پمپ هیدرولیک رنج میبرد که هر یک از آنها هزینههای زیادی روی دست مالکان میگذارد.کوییک یک هاچ بک صفرکیلومتر بوده و میزان خرابیهای آن کمتر از رقیب کارکردهاش است. تنها در صورتی میتوان شاهد خرابی این خودرو بود که تعویض روغن آن به موقع انجام نشود. یکی از عیوب رایج این خودرو، سفت شدن پدال کلاچ است که معمولا پس از ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر اتفاق میافتد و عمدتا به دلیل استفاده از میل لنگ پراید و تعویض فلایویل با نمونه بزرگتر است.در مجموع میتوان یادآور شد که کوییک یک هاچ بک کم استهلاک و اسپرت با دردسرهای کمتر نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است. قطعات آن با قیمت ارزان در بازار یافت میشود و نگرانی از بابت تأمین آنها وجود ندارد. فضای جادار برای سرنشینان ردیف دوم فراهم شده و شتاب و سواری بهتری ارائه میدهد. در مقابل، باید گفت که ۲۰۶ ظاهر زیباتر و کیفیت متریال بهتری دارد و یک خودرو باپرستیژ محسوب میشود.