
مشخصات فنی کونیگزگ Sadair Spear
قلب تپنده کونیگزگ Sadair Spear همان پیشرانه آشنای 5.0 لیتری V8 توئین توربو جسکو است که به گیربکس ۹ سرعته و خارقالعاده لایت اسپید (Lightspeed Transmission – LST) متصل شده است. این گیربکس به دلیل نداشتن فلایویل، به موتور اجازه میدهد تا با سرعتی باورنکردنی و تنها در 0.2 ثانیه به ردلاین 8,500 دور در دقیقه برسد. اما مهندسان کونیگزگ با بازنگری در کالیبراسیون موتور، طراحی مجدد ورودیهای هوا و بهبود سیستم خنککننده، توانستهاند قدرت این پیشرانه را باز هم افزایش دهند. اکنون این موتور با بنزین معمولی ۱۳۰۰ اسب بخار و با سوخت زیستی E85، قدرت سرسامآور ۱۶۲۵ اسب بخار را تولید میکند.
اما قدرت بیشتر تنها بخشی از ماجراست. کونیگزگ با وسواس تمام، ۳۵ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته است. این کاهش وزن از طریق حذف بخشی از عایقهای صوتی به وزن ۲.۶ کیلوگرم، استفاده از صندلیهای فیبر کربنی منحصربهفرد و قطعات سبکتر در سیستم تعلیق و کابین به دست آمده است. در نتیجه، وزن خشک خودرو به تنها ۱۳۲۰ کیلوگرم رسیده و نسبت قدرت به وزن آن را از مرز افسانهای نسب قدرت به وزن 1:1 نیز فراتر برده است. این ترکیب از قدرت بیشتر و وزن کمتر، به معنای شتاب گیری آنی، ترمزگیری تیزتر و چسبندگی باورنکردنی در پیچهاست. برای اثبات این موضوع، کونیگزگ Sadair Spear در همان دورهای آزمایشی اولیه خود در پیست گاتلند رینگ، رکورد جسکو اتک را به میزان 1.1 ثانیه شکست. یعنی یک حاشیه پیروزی عظیم در این سطح از عملکرد و رکوردی که به نظر میرسید قابل تکرار نباشد.
طراحی ظاهری
هر بخش از بدنه کونیگزگ Sadair Spear با یک هدف طراحی شده است و پایداری در سرعتهای بالا و تولید حداکثر نیروی رو به پایین و اصلیترین هدف این طراحی است. بارزترین ویژگی در این بخش، بال عقب فعال و غولپیکر دو تیغه (Double-blade) است که بر روی ستونهایی در بالای خودرو نصب شده است. تیم آیرودینامیک کونیگزگ همچنین بخش عقب خودرو را برای بهبود جریان هوا و افزایش پایداری، کشیدهتر کرده است.
این نیروی رو به پایین عظیم در عقب، با تغییرات گسترده در بخش جلویی خودرو متعادل شده است. کاناردهای بزرگتر در طرفین سپر، دریچهها و لوورهای جدید روی کاپوت و قوس چرخها و همچنین یک تیغه گرنی (Gurney flap) جدید، همگی به افزایش داون فورس در جلو و هدایت دقیق جریان هوا برای خنک کاری بهتر کمک میکنند. این پکیج آیرودینامیک پیشرفته با یک سیستم تنظیم ارتفاع فعال و طراحی بهینهسازی شده کف خودرو هماهنگ است تا خودرو در پیچها کاملا به زمین چسبیده و در مسیرهای مستقیم نیز همچنان مانند یک موشک به پرواز درآید. این هیولای سوئدی بر روی رینگهای هفت پره توربینی و فیبر کربنی Aircore سوار شده که به طور انحصاری برای این مدل طراحی شدهاند. این رینگها با تایرهای پهنتر از همیشه پوشانده شدهاند و به صورت استاندارد از تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 و به صورت آپشنال از نسخه چسبندهتر کاپ 2 R استفاده میشود.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
فضای داخلی و کابین و اتاق کونیگزگ Sadair Spear به گونهای طراحی شده که هر چیزی که به تجربه رانندگی کمک نمیکند، حذف شده است، اما این به معنای یک کابین کاملا خالی و مسابقهای نیست. صندلیهای جدید فیبر کربنی و کنسول مرکزی سادهشده، تمرکز را به طور کامل بر روی عملکرد معطوف میکنند. هیچ دسته دندهای در کابین وجود ندارد و گیربکس فوق سریع LST تنها از طریق پدالهای پشت فرمان کنترل میشود. برای کسانی که به دنبال حداکثر ایمنی در پیست هستند، امکان سفارش کمربندهای ایمنی شش نقطهای نیز وجود دارد.
با این حال، این خودرو همچنان یک محصول کونیگزگ است و امکانات رفاهی ضروری خود را حفظ کرده است. نمایشگرهای دیجیتال اسمارت کلاستر و مولتی مدیا انحصاری این شرکت، پورتهای USB، پد وایرلس شارژر و حتی سیستم انحصاری Autoskin (برای باز و بسته کردن درها و کاپوتها با لمس یک دکمه) همچنان در این مدل نیز وجود دارند. البته با حذف بخش قابل توجهی از عایقهای صوتی، کابین به طور محسوسی پر سر و صداتر از یک جسکوی استاندارد است که این خود به تقویت حس ناب و هیجانانگیز رانندگی کمک میکند.
قیمت کونیگزگ Sadair Spear
مانند تمام ساختههای خاص کونیگزگ، کونیگزگ Sadair Spear نیز یک محصول فوق العاده کمیاب است. تولید این هایپرکار به تنها ۳۰ دستگاه در سراسر جهان محدود شده است. اما اگر به فکر خرید یکی از آنها هستید، باید بگوییم که دیگر خیلی دیر شده است. کونیگزگ پیش از رونمایی عمومی، این خودرو را در یک رویداد خصوصی به وفادارترین مشتریان خود نشان داد و تمام ۳۰ دستگاه به صورت آنی و در همان لحظه به فروش رسیدند.
هر دستگاه از این هایپرکار با قیمتی فراتر از ۵ میلیون دلار آمریکا به فروش رسیده است. این قیمت، کونیگزگ Sadair Spear را به یکی از گرانترین و انحصاریترین خودروهای جهان تبدیل میکند. به گفته کریستین وون کونیگزگ، این ابرخودرو یک پیشرفت طبیعی برای کونیگزگ است. یعنی یک تعادل بینقص از قدرت خام، آیرودینامیک ناب و حضور خارقالعاده در جاده. این خودرو برای ثبت رکوردها متولد شده است.