
ساحل امن کسب درآمد از اینترنت
هیچ یک،یکی از مشکلات اساسی کاربران اینترنت در ایران، فیلترشدن شبکههای اجتماعی و ابزارهای مفید از داخل و خارج از ایران است. اگر شخص یا شرکتی بر روی یک صفحه از شبکههای اجتماعی سرمایهگذاری کند و پس از مدتی آن شبکه اجتماعی فیلتر شود یا دسترسی او به صفحهای که ساخته است محدود شود، زمان و هزینه خود را از دست خواهد داد. از سوي دیگر ابزارهای زیادی در دنیای اینترنت هستند که دسترسی به آنها از داخل ایران محدود شده است، مانند ابزار توسعهدهندگان گوگل یا گوگل آنالیتیکس. شرایط فوق باعث میشود که بسیاری از افراد احساس آرامش براي سرمایهگذاری در این بستر را نداشته باشند، زیرا هر لحظه ممکن است بنایی که ساختهاند نابود شود و سرمایه خود را از دست بدهند. سوال اینجاست که با وجود چنین شرایطی چه کاری باید انجام دهیم؟
همه تخم مرغها را در یک سبد نگذارید
در چنین شرایطی، بهترین کار این است که تمام انرژی و هزینههای خود را صرف یکی از کانالهای ارتباطی نکنید و سعی کنید از روشهای مختلف خود را معرفی کنید و از ابزارهای درست در این زمینه استفاده کنید. به جای اینکه فقط یک صفحه در اینستاگرام داشته باشید، از پتانسیل سایر شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی استفاده کنید و صفحات دیگری در یوتیوب، آپارات، نماشا، لینکدین و… ایجاد کنید. با انجام این کار ریسک را تا حد زیادی کاهش دادهاید و اگر مشکلی در یکی از کانالهای ارتباطی شما با مخاطب ایجاد شود، از طریق کانالهای دیگر میتوانید آن را جبران کنید.البته در نظر داشته باشید که انتخاب کانالهای ارتباطی بر اساس موضوع کاری شما مشخص میشود و قبل از اینکه در یک کانال ارتباطی با مشتری شروع به فعالیت کنید، از خود بپرسید، آیا مخاطب من در این رسانه وجود دارد؟ او چه نوع فعالیتی را در این رسانه انجام میدهد و به دنبال چه نوع محتوایی است؟ به عنوان مثال اینستاگرام محیط مناسبی برای کسب و کارهای B2B نیست و اگر مخاطب شما شرکتهای تخصصی هستند، بهتر است از سایر کانالهای ارتباطی استفاده کنید. شرکتی که جرثقیل یا ماشینهای راهسازی میفروشد هرگز نباید به سراغ اینستاگرام برود زیرا مخاطب حرفهای او از اینستاگرام استفاده کاری نمیکند و حتی اگر در این محیط هم باشد، در لحظه استفاده به دنبال فعالیت تجاری نیست.
کانالهای مختلف ارتباطی با مخاطب را به یکدیگر متصل کنید
کاربران در اینترنت ممکن است در مراحل مختلفی با شما آشنا شوند. کاربرانی که به تازگی با شما آشنا شدهاند، ممكن است به مرور به مطالب شما علاقهمند شوند و آنها را دنبال کنند. پس از اینکه کانالهای مختلف ارتباطی با مخاطب خود را ایجاد کردید، بهتر است آنها را به هم مرتبط کنید و از کاربران خود بخواهید که شما را در سایر کانالها نیز دنبال کنند.به عنوان مثال در صفحه آپارات خود، ویدئوهایی را منتشر کنید و در انتها از کاربران بخواهید که مطالب شما را در لینکدین دنبال کنند و نظر خود را در مورد آنها بیان کنند. در لینکدین نیز، صفحه آپارات و یوتیوب خود را معرفی كنيد. با انجام این کار، ساختاری را طراحی کردهاید که مخاطب در آن باقی میماند و مطالب شما را در کانالهای مختلف دنبال میکند.بهترین روش برای این کار این است که وبسایت خود را در مرکز قرار دهید و همه شبکههای اجتماعی و کانالهای ارتباطی مانند ایمیل، ارسال نوتیفیکیشن، ویدئوها، اینستاگرام، لینکدین و… را به آن متصل کنید و از سایت خود به این شبکههای اجتماعی لینک دهید. این کار باعث میشود که برنامهریزی برای جذب و نگهداری مخاطبی که دارید راحتتر شود و نتیجه بهتری بگیرید.دلیل اینکه باید وبسایت اینترنتی خود را در مرکز معماری اینترنتی خود قرار دهید این است که وبسایت روشهای مختلفی برای جذب مخاطب دارد که از جمله آنها میتوان به سئوسایت و ورودی گوگل اشاره کرد، به همین جهت میتواند افرادی را که به تازگی با شما آشنا شدهاند به خوبی به سمت کانالهای دیگری که دارید انتقال دهد و باعث شود که درصدی از کاربران جدید به مرور به طرفداران شما تبدیل شوند. اما این موضوع یک دلیل دیگر نیز دارد، آن هم این است که وبسایت شما به طور کامل در اختیار خودتان است، شخصی از بیرون نمیتواند سایت شما را قطع کند (مگر در شرایط خاص که سایت شما فیلتر شود) یا دسترسی شما را محدود کند. از طرف دیگر همیشه این امکان را دارید که از اطلاعات خودتان نسخه پشتیبان تهیه کنید و به همین دلیل است که وبسایت برای شما میتواند یک ساحل امن باشد و سایر کانالهای ارتباطی به صورت جزیره عمل میکنند.
با طراحی چنین ساختاری، قطعشدن یکی از کانالهای ورودی کل سرمایه شما در اینترنت را تحتالشعاع خود قرار نخواهد داد و از طرف دیگر به دلیل اینکه مخاطب را به سمت سایت هدایت میکنید و وبسایت شما نیز کاملا در اختیار خودتان است، عملا ریسک سرمایهگذاری در اینترنت را تا حد زیادی کاهش دادهاید. استفاده از ابزارهای مختلفی که باعث شود ارتباط خود را با کاربران نزدیکتر کنید و آنها را از محتوای جدیدی که منتشر میکنید مطلع سازید، به مرور ابعاد کسبوکار اینترنتی شما را توسعه خواهد داد و باعث خواهد شد تا بتوانید امپراتوری آنلاین قدرتمندی برای خود ایجاد کنید و سهم بازار بیشتری نسبت به رقبا، داشته باشید. بنابراین سعی کنید که همیشه مخاطب خود را به سمت ساحل امنی که دارید (وبسایت) هدایت کنید و ساختار امپراتوری آنلاین خود را با دقت طراحی کنید.