
شرکت خودروسازی لادا روسیه، از نسخه فیسلیفت شاسی بلند نیوا تراول با مدل ۲۰۲۵ و پیشرانه قدرتمندتر رونمایی کرد.
برند روسی لادا اخیرا با معرفی «لادا آزیموت»، اولین شاسی بلند کاملاً جدید خود پس از نزدیک به سه دهه، نگاهها را به سوی نوآوریهای جدید این برند معطوف ساخته، اما با معرفی برخی خودروها همچنان پایبندی خود را به ریشهها و مدلهای محبوب و باسابقه خود نیز نشان داده است. ما داریم در مورد «لادا نیوا تراول» (Lada Niva Travel) صحبت میکنیم؛ خودرویی که شاید سالخورده و متعلق به گذشته به نظر برسد، اما در تاریخ این برند جایگاهی ویژه دارد.
لادا با معرفی نسخه فیسلیفت شاسی بلند لادا نیوا تراول ۲۰۲۵ ثابت کرده است که قصد کنار گذاشتن مدلهای قدیمی خود را ندارد. مهمترین تغییر در نیوا تراول جدید، به وضوح در نمای جلویی آن قابل مشاهده است. خبر هیجانانگیزتر برای طرفداران این خودرو ارتقاء بخش فنی و پیشرانه آن است. د
طراحی ظاهری لادا نیوا تراول ۲۰۲۵؛ میراثدار نسل قبل
شرکت لادا با معرفی نسخه فیسلیفت «نیوا تراول» در سال ۲۰۲۱، گامی مهم در جهت بهروزرسانی و تداوم این میراث ارزشمند برداشت. این مدل در حقیقت نسخه بهروزرسانیشده و تکاملیافتهای از «آوتوواز ۲۱۲۳» به شمار میرود؛ خودرویی که تولید آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۲ و پیش از خروج جنرال موتورز از روسیه، تحت نام «شورولت نیوا» به بازار عرضه میشد.
با پایان همکاری با جنرال موتورز، اکنون نیوا تراول با هویتی کاملاً روسی، بهعنوان جایگزینی مدرنتر و پرفروغتر برای «نیوا کلاسیک» عمل میکند؛ خودرویی که از سال ۱۹۷۷ و برای بیش از چهار دهه، بدون تغییرات اساسی در خط تولید قرار داشته و به نمادی از استقامت تبدیل شده است.
هدف اصلی لادا از این فیسلیفت، جذابتر کردن نیوا تراول برای خریداران روس و افزایش رقابتپذیری آن بوده است. قلب این دگرگونی جلوپنجره بازطراحیشدهای است که اکنون به شکل یک هشتضلعی بزرگ و برجسته خودنمایی میکند و با ابهتی خاص در بخش بالایی دماغه خودرو قرار گرفته است. این جلوپنجره با ابعاد بزرگتر خود، به بهبود جریان هوای ورودی به پیشرانه نیز کمک میکند.
علاوه بر جلوپنجره، سپر بازطراحیشده نیز نقش کلیدی در تغییر چهره نیوا تراول ایفا میکند. این سپر با خطوطی مدرنتر، قابهای جدید و جذابتری را برای چراغهای مهشکن در خود جای داده است. در پایینترین بخش سپر، یک صفحه محافظ متفاوت با روکش آلومینیومی تعبیه شده است که علاوه بر زیبایی، محافظت بیشتری را برای اجزای زیرین خودرو در مسیرهای آفرودی و ناهموار فراهم میکند. یکی دیگر از بهروزرسانیهای مهم در نمای جلو، مربوط به چراغهای اصلی است. لادا شکل ظاهری کلی چراغهای جلو را حفظ کرده اما در عوض، گرافیک داخلی آنها را با استفاده از تکنولوژی LED بهروزرسانی کرده است.
بخش جانبی و عقب خودرو بدون تغییر باقی مانده است. با این حال لادا برای افزودن جذابیت به نمای جانبی، مدل بهروزرسانیشده را به رینگهای آلیاژی جدید مجهز کرده است که به نظر میرسد از مدلهای ۱۶ اینچی قبلی بزرگتر باشند.
نکته قابل توجه دیگر، عدم انتشار هیچگونه عکسی از کابین لادا نیوا تراول ۲۰۲۵ توسط شرکت سازنده است. این موضوع به این گمانهزنی منجر شده است که احتمالاً تغییرات قابلتوجهی در فضای داخلی نیوا تراول فیسلیفت اعمال نشده و لادا تمرکز اصلی خود را بر بهروزرسانیهای ظاهری و فنی معطوف کرده است.
مشخصات فنی Lada Niva Travel 2025
نقطه عطف بهروزرسانی لادا نیوا تراول، معرفی یک پیشرانه جدید و به مراتب قویتر است. این شاسیبلند محبوب حالا به موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ مجهز شده است که در واقع نسخهای بازطراحیشده و بهینهسازیشده از موتور ۱.۷ لیتری قبلی به شمار میرود. لادا در این بازطراحی، بیش از ۵۰ قطعه جدید را در این موتور به کار برده است؛ از جمله سیستمهای ورودی، اگزوز، خنککننده و سوخترسانی که همگی بهبود یافتهاند.
نتیجه این تغییرات تولید ۹۰ اسب بخار قدرت است که ۷ اسب بخار بیشتر از مدل قبلی محسوب میشود. همچنین، گشتاور موتور نیز با افزایشی چشمگیر معادل ۲۴ نیوتن متر، اکنون به ۱۵۱ نیوتن متر رسیده است. نکتهای که این افزایش گشتاور را بیش از پیش ارزشمند میکند، در دسترس بودن ۸۰ درصد از این گشتاور از دور موتور تنها ۱۰۰۰ دور بر دقیقه است.
انتقال قدرت در نیوا تراول فیسلیفت، همچنان از طریق نسخهای ویژه و تقویتشده از گیربکس دستی پنج سرعته صورت میگیرد. این گیربکس با سیستم چهارچرخ محرک تماموقت استاندارد همراه است. لادا ادعا میکند که موتور جدید در زمینه مصرف سوخت نیز بهینهسازی قابلتوجهی را تجربه کرده و بسته به حالت رانندگی، میتواند مصرف سوخت را بین ۳ تا ۳۰ درصد کاهش دهد. همچنین، بهبودهای صورتگرفته در این پیشرانه منجر به کاهش چشمگیر صدای تولیدی آن شده است.
پایداری و ایمنی بیشتر با نیوا تراول جدید
یکی از جنبههای کلیدی این فیسلیفت، ارتقاء شاسی و سیستم تعلیق نیوا تراول است. مهندسان لادا با افزودن یک آنتیرول بار جدید به سیستم تعلیق، بهبود هندلینگ و راحتی در این شاسی بلند را فراهم کردهاند. لادا همچنین دیسکهای خنکشونده در چرخهای جلو را به این خودرو اضافه کرده است که عملکرد ترمزگیری را به طور قابلتوجهی بهبود میبخشد و ایمنی را افزایش میدهد. استفاده از بلبرینگهای جدید نیز به روانتر شدن حرکت چرخها و کاهش اصطکاک کمک میکند که میتواند در کارایی کلی خودرو و طول عمر قطعات مؤثر باشد.
قیمت لادا نیوا تراول ۲۰۲۵
لادا نیوا تراول ۲۰۲۵ پیش از ورود به بازار، آزمایشهای توسعهای گستردهای را در شرایط آبوهوایی مختلف و محیطهای گوناگون پشت سر گذاشته است تا اطمینان حاصل شود که این خودرو، همچنان از مقاومت و دوام بالای مورد انتظار از یک نیوا برخوردار است.
تولید این مدل جدید قرار است در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۵ آغاز شود و لادا اعلام کرده است که جزئیات مربوط به قیمت نهایی، نزدیک به زمان عرضه رسمی آن در بازار روسیه اعلام خواهد شد. مدل کنونی نیوا تراول با قیمتی بین ۱۶,۷۰۰ تا ۲۰,۹۰۰ دلار بسته به سطح تجهیزات و آپشنها عرضه میشود. انتظار میرود مدل فیسلیفت شده با قیمتی کمی بالاتر به بازار عرضه شود.