
پیشبینی میشود تعرفههای جدید اعمال شده توسط دونالد ترامپ، قیمت هر خودرو را حدود ۲۰۰۰ دلار برای افزایش دهد و خودروسازان بخش عمده این هزینهها را به مصرفکنندگان منتقل خواهند کرد.
موسسه مشاورهای «آلیکس پارتنر» (AlixPartners)، اعلام کرد که تعرفههای وضعشده توسط دونالد ترامپ به خریداران خودرو ضربه سختی وارد خواهد کرد. این شرکت، پیشبینی می کند که خودروسازان ۸۰ درصد از هزینه ۳۰ میلیارد دلاری تعرفه را به مصرف کنندگان منتقل خواهند کرد که حدود ۱۷۶۰ دلار به قیمت هر خودرو اضافه می کند.
«مارک ویکفیلد»، مدیر ارشد بخش خودروسازی جهانی شرکت «آلیکس پارتنر» گفت: این تعرفهها، هزینههای بزرگی را به همراه دارند و مصرفکنندگان بیشترین آسیب را خواهند دید.
شرکتهای خودروسازی جنرال موتورز و فورد، پیش از این، به ترتیب پنج میلیارد و ۲.۵ میلیارد دلار ضرر ناشی از تعرفهها را پیشبینی کرده بودند و قصد دارند بخشی از آن را از طریق افزایش قیمت، جبران کنند.
«ویکفیلد» هشدار داد که این امر به کاهش فروش حدود یک میلیون خودرو در آمریکا طی سه سال میلادی آینده منجر خواهد شد. با این حال، شرکت «آلیکس پارتنر» پیشبینی میکند که فروش خودرو در آمریکا تا سال ۲۰۳۰، به ۱۷ میلیون دستگاه برسد.
طبق گزارش بلومبرگ، اگرچه تعرفه ۲۵ درصدی در حال حاضر نرخ بالایی است اما «آلیکس پارتنر» انتظار دارد که با انعقاد توافقهای تجاری، این تعرفه کاهش یابد و پیشبینی میکند که این کاهش برای خودروهای مونتاژ شده به ۷.۵ درصد و برای قطعات به پنج درصد برسد. «ویکفیلد» اظهار کرد: این مانع تعرفهای احتمالا برای همیشه دوام نخواهد داشت.
انتظار میرود لغو مشوقهای خودروهای برقی، بهویژه اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری، پذیرش خودروهای برقی در آمریکا را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد، به طوری که پیشبینیها در مورد میزان فروش خودروهای تمام برقی در سال ۲۰۳۰، تقریبا نصف شده است.
شرکت «آلیکس پارتنر» پیشبینی میکند که خودروهای تمام برقی، فقط ۱۷ درصد از فروش خودروهای آمریکا را تشکیل میدهند که نسبت به پیشبینی قبلی ۳۱ درصد، کاهش یافته است.
پیشبینی میشود سهم خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی که قبلا انتظار میرفت به یک سوم فروش کاهش یابند، اکنون، ۵۰ درصد باقی بمانند. همچنین پیشبینی میشود که سهم خودروهای هیبریدی سنتی به ۲۷ درصد برسند، در حالی که خودروهای پلاگین هیبریدی تنها ۶ درصد را از فروش تشکیل میدهند.
طبق گزارش اویل پرایس،«ویکفیلد» هشدار داد که این تغییرات سیاستی میتواند خودروسازان آمریکایی را در رقابت جهانی خودروهای برقی به طور جدی تضعیف کند و به طور بالقوه آنها را به پلتفرمها و فناوری چینی وابسته کند.
او گفت: این امر احتمال اینکه آنها در نهایت به اخذ مجوز یا سرمایهگذاری مشترک یا استفاده از پلتفرمها و فناوریهای خودروهای برقی از چین روی بیاورند را بسیار بیشتر خواهد کرد.
«ویکفیلد» پیشبینی کرد خودروسازان آمریکایی تا سال ۲۰۲۸، بهترین موتورهای «وی ۸» (V۸) جهان را خواهند داشت. آنها احتمالا تا سال ۲۰۲۸ تنها موتورهای «وی ۸» جهان را نیز خواهند داشت.