
کرایسلر 300
برند کرایسلر در نزدیک به یک دهه گذشته چندان در کانون توجه نبوده است. آخرین سدان ۳۰۰ در سال ۲۰۲۳ پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور در بازار کنار رفت، درحالیکه سدان کامپکت ۲۰۰ بیش از پنج سال پیش از آن متوقف شده بود؛ اما اخبار اخیر امیدی برای احیای این برند ایجاد کرده است. کرایسلر برنامهریزان محصول و بازاریابان جدیدی استخدام کرده و حدود یک سال پیش استودیوی طراحی اختصاصی خود را زیر نظر رالف ژیل، سرطراح و مسئول طراحی آخرین ۳۰۰، افتتاح کرد. به گفته او، کرایسلر دوباره فعال شده است. احیای کامل برند کرایسلر زمانبر خواهد بود اما یکی از سادهترین راهها برای این کار، معرفی نسل جدید ۳۰۰ است که این شرکت ماهها است به آن اشاره میکند. هنوز تأیید رسمی برای بازگشت ۳۰۰ وجود ندارد اما در ادامه آنچه تاکنون میدانیم را بررسی میکنیم.
نامگذاری
هرچند استفاده از نام ۳۰۰ برای خودرویی جدید بسیار محتمل است اما در طول تاریخ ۵۰ ساله این نشان، دهها نسخه مختلف از ۳۰۰ آمده و رفتهاند. اولین کرایسلر ۳۰۰ در سال ۱۹۵۵ با نام C-300 معرفی شد که بعدها به 300C تبدیل شد. کرایسلر این نام را در اواخر دهه ۹۰ با 300M احیا کرد و سپس در سال ۲۰۰۵ نام 300C را بازگرداند. کرایسلر در فیسلیفت ۲۰۱۱ حرف C را حذف کرد و در سال ۲۰۱۵ حرف S را برای نسخهای اسپرتتر اضافه کرد. این شرکت درنهایت نام 300C را برای سومین بار برای یک مدل محدود قبل از توقف کامل در ۲۰۲۳ بازگرداند؛ بهعبارتدیگر، هنوز تأیید نشده که کرایسلر نام ۳۰۰ را برای سدان جدید خود احیا خواهد کرد یا خیر و مشخص نیست که آیا حروفی به آن اضافه خواهد شد یا نه ولی کنار گذاشتن نام ۳۰۰ برای کرایسلر غیرمنطقی به نظر میرسد. با توجه به استفاده دوج از نامهای رترو برای چارجر جدید، کرایسلر هم ممکن است مسیر مشابهی را برای ۳۰۰ دنبال کند.
طراحی
اوایل امسال، کریستین فوئل، مدیرعامل کرایسلر، اعلام کرد که این شرکت در حال کار روی دو خودرو است که از کانسپت هالسیون ۲۰۲۴ الهام گرفتهاند و صرفاً شاسیبلند نیستند. برای توسعهٔ این خودروهای جدید، کرایسلر استودیوی طراحی اختصاصی خود را جدا از فضای مشترک قبلی با دوج افتتاح کرد. این بدان معناست که کرایسلر میتواند آزادانه روی خودروهای آینده خود کار کند و این برای شرکتی که زمانی یکی از برجستهترین خودروسازان آمریکایی از لحاظ طراحی بود، اتفاق بزرگی است. اگر ۳۰۰ جدید واقعاً از کانسپت هالسیون الهام بگیرد، ممکن است شبیه به رندرهای اینجا باشد. طراحان ما نسخه تولیدی هالسیون یا ۳۰۰ را تصور کردهاند که اکثر ویژگیهای کانسپت را به شکل تولیدی حفظ میکند. کابین کرایسلر ۳۰۰ جدید نیز باید مشابه دوج چارجر کنونی باشد اما با جزئیات لوکستر. چارجر در حال حاضر به یک صفحه آمپر دیجیتال ۱۰.۳ اینچی و یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مجهز است و امکان سفارش صفحه آمپر ۱۶ اینچی را هم دارد درحالیکه انتظار میرود کرایسلر این آپشن سفارشی را بهصورت استاندارد ارائه دهد.
پیشرانه
کانسپت هالسیون از پلتفرم STLA Large مشابه دوج چارجر جدید استفاده میکند و بنابراین، انتظار میرود ۳۰۰ جدید به پیشرانههای بنزینی و الکتریکی مجهز شود. چارجر دیتونا الکتریکی با معماری ۴۰۰ ولتی و قوای محرکهٔ دوموتوره، از یک پکیج باتری ۱۰۰.۵ کیلووات ساعتی نیرو میگیرد که در مدل R/T پایه ۴۹۶ اسب بخار قدرت و تا ۵۱۰ کیلومتر برد ارائه میدهد. نسخهٔ قویتر اسکات پک تا ۶۷۰ اسب بخار و ۴۱۸ کیلومتر برد دارد. ارقام مشابهی برای کرایسلر ۳۰۰ الکتریکی منطقی به نظر میرسد. بااینحال، موتورهای بنزینی نیز با این پلتفرم سازگار هستند و بنابراین انتظار میرود ۳۰۰ در نسخهٔ بنزینی هم با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین ارائه شود که در چارجر در نسخه استاندارد ۴۲۰ اسب بخار و در قویترین نسخه تا ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد.
زمان معرفی
کرایسلر هنوز تولید سدان ۳۰۰ جدید را رسماً تأیید نکرده که این یعنی احتمالاً چند سال تا رونمایی حتی یک کانسپت فاصله داریم. بااینحال، چارجر جدید ماهها است که در بازار است و سدان جدید کرایسلر بهشدت از دوج وام خواهد گرفت؛ بنابراین، پیشبینی میشود سال آینده تولید این خودرو توسط کرایسلر تأیید و نسخهٔ تولیدی آن در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ معرفی شود.
قیمت
کرایسلر ۳۰۰ قبلی در سال ۲۰۲۳ با قیمتی کمی کمتر از ۴۰ هزار دلار عرضه شد اما قیمت متوسط خودروها سر به فلک کشیده و بنابراین انتظار نداریم نسخه جدید اینقدر ارزانقیمت باشد. دوج چارجر الکتریکی معیار خوبی برای مقایسه است. این خودرو با قیمت پایه ۶۱,۵۹۰ دلار برای مدل R/T و ۷۵,۱۸۵ دلار برای نسخهٔ اسکات پک عرضه میشود و انتظار میرود کرایسلر ۳۰۰ بهعنوان محصولی لوکستر، چند هزار دلار گرانتر از چارجر باشد؛ بنابراین، قیمت پایه ۶۵ هزار دلاری برای نسخه الکتریکی دور از انتظار نیست. بااینحال، چارجر سیکسپک بنزینی احتمالاً بهطور قابلتوجهی ارزانتر از نسخه الکتریکی خواهد بود و درنتیجه کرایسلر ۳۰۰ بنزینی نیز میتواند همین شرایط را داشته باشد.