
موتور بنلی 250
صنعت موتورسیکلتسازی ایتالیا نیز به اندازه صنعت خودروسازی آن قدمت و اعتبار دارد و برندهای مطرح و خاطرهانگیزی همچون دوکاتی و وسپا برای اکثر عزیزان شناخته شده هستند. یکی دیگر از شرکتهای مطرح ایتالیایی که از بیش از یک قرن پیش به تولید موتورسیکلت مشغول است بنلی نام دارد که اگرچه در سالهای اخیر زیر پرچم چینیها به فعالیت خود ادامه میدهد اما همچنان میتوانیم روح ایتالیایی را در محصولات بنلی مشاهده کنیم. بنلی چندین سال است که در کشورمان حضور دارد و قبلا نیز به بررسی بنلی ۱۵۰ پرداخته ایم و حالا می خواهیم به معرفی و بررسی یکی دیگر از محصولات شاخص آن در کشورمان یعنی بنلی ۲۵۰ بپردازیم.
موتورسیکلت بنلی ۲۵۰ در دو نسخه تک و دو سیلندر عرضه شده که ما در این مقاله روی مدل دو سیلندر آن تمرکز خواهیم داشت. این موتورسیکلت جزو محصولات نیکد کلاس ۲۵۰ سیسی است و به دلیل طراحی و عملکرد خود میتواند گزینه اول افراد زیادی باشد. موتورسیکلتهای نیکد به دلیل سبک طراحی خود هیجان زیادی را به بیننده منتقل میکنند و به همین دلیل در کشورمان نیز محبوبیت زیادی دارند. بنلی ۲۵۰ با اینکه چندین رقیب را در پیش روی خود میبیند اما در این چند سال توانسته جایگاه خود را تثبیت کند.
مشخصات فنی بنلی ۲۵۰
همانطور که گفته شد بنلی ۲۵۰ در دو نسخه تک و دو سیلندر عرضه شده و نسخه دو سیلندر به دلیل قدرت بالاتر طرفداران بیشتری دارد. موتور ۲ سیلندر این محصول از ۸ سوپاپ سود برده و ۳۱ اسب بخار قدرت در دور ۱۱ هزار و ۲۱ نیوتون متر گشتاور را در دور ۹ هزار تولید میکند. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی به چرخ عقب منتقل میشود. با اینکه قدرت و گشتاور بنلی ۲۵۰ روی کاغذ مطلوب به نظر میرسد اما در عمل و به خاطر وزن نسبتاً بالای ۱۸۳ کیلوگرمی شاهد شتاب گیری نه چندان جذاب آن هستیم و حتی در صورت تردد با دو سرنشین بزرگسال شاهد چالشهایی در مسیرهای سربالایی خواهید بود.
از نظر سیستم تعلیق، موتور بنلی ۲۵۰ دارای جفت کمکفنر تلسکوپی در جلو و کمکفنر هیدرولیکی در عقب است هرچند باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل طراحی خاص سیستم تعلیق عقب، سواری موتورسیکلت به ویژه از نظر نرمی تحت تأثیر قرار میگیرد. با اینکه ترمزهای جلو و عقب موتورسیکلت یاد شده از نوع دیسکی هستند اما نبود ABS را میتوان یک ضعف بزرگ برای این موتورسیکلت نسبتاً سنگینوزن دانست. در جدول زیر مشخصات فنی بنلی ۲۵۰ درج شده است.
نام موتورسیکلت | بنلی ۲۵۰ |
مشخصات موتور | ۲ سیلندر ۸ سوپاپ |
قدرت | ۳۱ اسب بخار در دور ۱۱ هزار |
گشتاور | ۲۱ نیوتون متر در دور ۹ هزار |
گیربکس | ۶ سرعته |
سیستم تعلیق | کمکفنر تلسکوپی در جلو/کمکفنر هیدرولیکی مورب در عقب |
سیستم ترمز | ترمز دیسکی جلو و عقب، فاقد ترمز ضد قفل |
طول/عرض/ارتفاع (متر) | ۲.۱۳/۰.۸/۱.۱۲ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۸۳ |
حجم باک (لیتر) | ۱۶ |
رینگ | ۱۷ اینچی آلومینیومی |
طراحی ظاهری بنلی ۲۵۰
اگر با دنیای موتورسیکلت آشنا باشید حتماً زبان طراحی محصولات بنلی را میشناسید. با اینکه این شرکت هماکنون تحت تملک چینیها قرار دارد اما طراحی محصولاتش همچنان در ایتالیا انجام میشود. سبک نیکد موتور بنلی ۲۵۰ باعث شده اجزای اصلی همچون موتور و شاسی در معرض دید قرار داشته باشند و ظاهری عضلانی و هیجانانگیز را ارائه نمایند. زمانی که به جلوی این موتورسیکلت بنگرید شاهد چراغی جذاب شامل چراغ اصلی LED، نوربالا و دیلایت در یک قاب خواهید بود که طراحی خاص و متمایز ایجاد کردهاند. در نمای جانبی نیز برآمدگی باک و طرح خاص صندلی و زین خودنمایی میکند. اجزای قرمز رنگ روی شاسی و رینگها نیز بر هیجان کار افزودهاند. نهایتاً هم باید به نمای عقب متشکل از چراغترمز کوچک و چراغهای راهنما اشاره کرد.
برای استارت زدن موتور بنلی ۲۵۰ از کلید و دکمه ساده استفاده میشود. نمایشگر دیجیتالی با اینکه ابعاد کوچکی دارد اما اطلاعات ضروری را به خوبی در معرض دید موتورسوار قرار میدهد. در مجموع طراحی ظاهری بنلی ۲۵۰ را میتوان رضایتبخش و نسبتاً هیجانانگیز دانست.
تجربه سواری
وقتی برای اولین بار با این موتورسیکلت روبرو شده و سوار آن شوید شاید حس کنید با محصولی بزرگتر و قویتر مواجه شدهاید اما پس از روشن کردن موتور و شروع به حرکت انتظارات خود را کاملاً بر باد رفته خواهید دید. موتور ۲۵۰ سیسی بنلی برای به حرکت درآوردن جثه نسبتاً سنگینوزن موتورسیکلت به تقلا میافتد و این موضوع خود را به ویژه در سربالاییها و با دو سرنشین نشان میدهد. البته در شتاب گیریهای ثانویه اوضاع کمی بهتر میشود و سواری موتورسیکلت نیز در مجموع قابلقبول است.
مزایا و معایب
از جمله مهمترین مزایای موتورسیکلت بنلی ۲۵۰ میتوان به بازار خرید و فروش خوب، سواری نرم و مناسب، کیفیت ساخت مطلوب و طراحی زیبا و هیجانانگیز اشاره کرد اما در مقابل مشکلاتی همچون وزن بالا، فقدان سیستم ترمز ضد قفل، قیمت بالای تأمین قطعات، استهلاک بیشتر نسبت به رقبای ژاپنی و هزینه نگهداری بالا وجود دارند که با توجه به این موارد باید در تصمیم خود دقت بیشتری داشته باشید.
قیمت و رقبای بنلی ۲۵۰
در حال حاضر یافتن نمونه صفرکیلومتر موتور بنلی ۲۵۰ در بازار کمی دشوار است اما با جستوجو میتوان مدل ۱۴۰۲ صفرکیلومتر آن را با قیمت حدود ۳۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. نسخههای کارکرده و دستدوم نیز بسته به سلامت فنی و بدنه و کارکرد با قیمت حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند؛ اما در این کلاس رقبای صاحب نامی وجود دارند که شاید شاخصترین آنها موتورسیکلتهای ژاپنی از جمله کاوازاکی Z250 و یاماها MT25 باشند که نسخههای کارکرده آنها در بازار حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و این امر نشان دهنده اختلاف قیمت قابلتوجه بنلی ۲۵۰ و رقبای ژاپنی است که انتخاب را تا حدود زیادی مشخص میکند. البته رقبای ارزانتر همچون زونتس R250 نیز وجود دارند که تقریباً با بنلی در یک رده قرار میگیرند. واضح است که اگر از نظر بودجه محدودیتی نداشته باشید رقبای ژاپنی برتری کاملی بر بنلی و زونتس خواهند داشت اما اختلاف قیمت قابلتوجه آنها با بنلی ۲۵۰ باعث میشود بسیاری از خریداران همین موتورسیکلت ایتالیایی چینی را ترجیح دهند.
نتیجهگیری
در کلاس موتورسیکلتهای نیکد ۲۵۰ سیسی موتور بنلی ۲۵۰ یکی از مشهورترین و محبوبترین گزینههاست که نسخه دو سیلندر آن تواناییهای خوبی دارد هرچند وزن بالا تا حدودی در شتاب گیریهای اولیه مشکلساز شده است. طراحی زیبا، سواری خوب و کیفیت ساخت قابلقبول از جمله نقاط قوت این موتورسیکلت هستند هرچند مشکلاتی همچون وزن بالا و نبود سیستم ترمز ضد قفل و البته هزینههای نگهداری بالا نیز وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید. درصورتیکه شما نیز تجربه مالکیت و سواری بنلی ۲۵۰ را داشتهاید حتماً آن را با ما و کاربران پدال به اشتراک بگذارید.