
بانکها و سامانههای اصلی پرداخت طبق اعلام بانک مرکزی در حالت آمادهباش کامل قرار دارند.
در پی حملات اخیر رژیم صهیونیستی به خاک ایران و شهادت جمعی از شهروندان، از جمله فرماندهان نظامی، دانشمندان و زنان و کودکان بیگناه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران، از آمادگی کامل شبکه بانکی برای خدمترسانی به مردم و پشتیبانی از امنیت ملی خبر داد.محمدرضا فرزین، رئیسکل بانک مرکزی، در پیامی رسمی ضمن محکومیت شدید تجاوز نظامی اخیر اعلام کرد: «بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور با روحیه جهادی و آمادگی کامل، دوشادوش سایر نهادهای ملی، آماده پشتیبانی همهجانبه از مردم و تأمین نیازهای بانکی هستند.»
همزمان با صدور این پیام، بازار مبادلاتی تتر/تومان نیز از ساعت ۲۰:۳۰ امشب (جمعه ۲۳ خرداد) بهصورت موقت تعطیل شد. بانک مرکزی در اطلاعیهای اعلام کرد: این توقف تا ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۴ خرداد ادامه خواهد داشت. همه سفارشهای باز (Order) در بازارهای اسپات بهصورت خودکار لغو میشوند. معاملات تعهدی (Leverage) در این بازه فعال باقی میمانند و در صورت رسیدن به نقطه لیکویید شدن، بسته خواهند شد. برای جلوگیری از زیان احتمالی، معاملهگران باید پیش از موعد، موقعیتهای خود را مدیریت کنند.
اگرچه بازار تتر بهصورت موقت بسته شده، اما فعالیت شبکه بانکی کشور بهصورت رسمی متوقف نشده است. بانکها و سامانههای اصلی پرداخت طبق اعلام بانک مرکزی در حالت آمادهباش کامل قرار دارند. از همه شهروندان، فعالان اقتصادی و کاربران بازارهای مالی خواسته میشود: از شایعهپراکنی درباره بستهشدن کامل بانکها و خدمات مالی خودداری کنند. اطلاعیهها را فقط از منابع رسمی مانند رسانه ملی، بانک مرکزی و خبرگزاریهای معتبر دنبال کنند.
به گفته معاون وزیر صمت؛ کمتر صادرکنندهای در ایران، به این مهم میاندیشید که جنس خود را در بازار هدف به مصرف کنند نهایی عرضه کند؛ و شرکتهای مدیریت صادرات میتوانند در ایجاد شبکه فروش در بازار هدف کمک کنند و اگر شرکت مدیریت صادراتی در حوزه خاص متخصص است میتواند برگزارکننده نمایشگاه تخصصی نیز باشد؛ در واقع باید زمینه به گونهای طراحی شود که اهداف هر دو طرف محقق شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه شرکتهای مدیریت صادرات باید ارائهدهنده خدمات بازرگانی باشند، تصریح کرد: EMC ها، باید به هلدینگ خدمات بازرگانی تبدیل شوند و به مشتریان خود به تناسب نیازها خدمات بازرگانی در حوزههای حملونقل، برندسازی، خدمات بازاریابی، حقوقی و قرارداد …. ارائه بدهند.
همچنین در این دیدار با اعضای انجمن شرکتهای مدیریت صادراتی، چالشهای خود در زمینه صادرات را به سمع رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران رساندند.