
موفقها و ناموفقها دردوران رکود
هیچ یک،مطلبی که در این شماره برای شما مینویسم در مورد این است که چطور میتوانیم در دوران بحران اقتصادی موفق باشیم. من ماهها در مورد موضوع این دوره کار کردهام. میدانید از کجا شروع شد؟ مدتها به این فکر میکردم که چطور ميشود كه افرادی حتي در دوره رکود هم کاروبار خوبی دارند؟ برای خودم سوال شده بود که چطور بعضیها در مقایسه با دیگران، در دوران رکود هم موفقاند، پول درمیآورند و زندگی خیلی خوبی دارند، ولی بعضی دیگر همیشه ناراحتاند، مشکلات مالی برایشان پیش میآید، وامهایشان به مشكل برميخورد نمیتوانند اقساطشان را بپردازند. این موضوع برايم سوال شده بود. مانده بودم آنهایی که در دوره رکود خیلی خوب کار میکنند، از چه روشها و اصولی پیروی میکنند! چرا بعضیها ناامیدند. برای یکدیگر نوحه میخوانند و میگویند وضعیت اقتصادی بد است، ولی بعضیهای دیگر در همین دوران رکود اقتصادی، تلاششان را مضاعف میکنند، سهم از بازار میگیرند، با کمکردن سودشان، برندشان را قویتر میکنند، مرزهای کاریشان را گسترده میکنند و شهرها و کشورهای جدید را به حيطه مشتریان خودشان ميافزايند؟ چرا بعضی افراد و شرکتها در دوران رکود واقعا خوب کار میکنند ولی بعضی دیگر خیلی ساده از بازار بیرون میروند و ورشکست میشوند؟ چه میشود که بعضیها در همین بحران اقتصادی، رتبههای کاریشان مرتب تغییر میکند، رشد میکنند. مرتب پیشرفت میکنند ولی بعضیها نمیتوانند؛ درجا میزنند و حتی همین رتبهای را هم که دارند از دست میدهند؟
بعضیها در این دوران بیکار میشوند، بعضیها فروششان بالا میرود و بعضیها همان فروشی را هم که داشتهاند از دست میدهند و میگویند ساعتها بیکار در دفتر یا مغازهمان مینشینیم. واقعا چرا اینقدر تغییر وجود دارد؟ مگر در یک محیط اقتصادی زندگی نمیکنیم؟ محیط اقتصادی ما، محیطی که در آن زندگی و کار میکنیم، یکی است، پس چرا اینقدر تفاوت عمده وجود دارد؟ چرا کسبوکار عدهای مرتب رشد میکند و بالا میرود، ولی بعضیها کسبوکارشان را از دست میدهند و بیکار میشوند؟ بعضیها پیوسته نگران پول هستند، ولی بعضیها کارهای جدید شروع میکنند، کسبوکارهای جدیدشان رشد میکند و ثروتمند میشوند. چرا بعضیها ناامید میشوند ولی بعضیها برای کارکردن انرژی میگیرند؟ اینها پرسشهايي است که برای من به عنوان یک مشاور و کسی که سالهاست در کسبوکار ایران فعالیت میکنم (مجله خلاقیت، انتشارات نگاه نوین، داروسازی دیموند، شرکت تینو و استارتآپهای مختلف)، به وجود آمده است. هر روز با افراد مختلف جلسه داشتم؛ بعضیها از دورانی که در آن هستیم، تعریف میکردند، بعضیها شکایت و ناله میکردند که این چه وضعی است؟ این چه کشوری است؟ چرا وضعیت ما اینطور است؟ بعضیها میگفتند چقدر شرایط برای شروع کار، خوب است؛ غیر از کاری که داشتم، دو کار دیگر را هم در این دوران شروع کردهام. خواستم ببینم که تفاوت در کجاست؛ اگر تفاوت در شرایط باشد که شرایط مکانی و زمانی این افراد یکسان است، هر دو در ایران زندگی میکنند، هر دو در شرایط اقتصادی یکسانی کار میکنند، چرا اینقدر تفاوت وجود دارد؟ آیا این سوال را از خودتان پرسیدهاید که چه میشود که در شرایط یکسان، افراد مختلف، نتایج مختلف میگیرند؟ اگر فکر نکردهاید، همین الان چند لحظه فکر کنید، ببینید چه به ذهنتان میآید. چه چیزی باعث این همه تفاوت در شرایط یکسان میشود؟ بعضیها در دوران رکود کلا از کسبوکار خارج میشوند و بعضیها در همین دوران، سرمایهگذاری جدید میکنند.پژوهشهايي که انجام دادم، نشان داد افرادی که در دوران رکود موفق میشوند، کشاورزان خوبی هستند؛ با فعالیت کشاورزی آشنا هستند. کشاورزان چه کار میکنند؟ حتي اگر خودتان هم کشاورز نباشید، دیدهاید که کشاورزان چه فعالیتهایی میکنند. قبلا در کتابهای دبستان هم خواندهاید؛ در فصلهای خاصی از سال، زمین را آماده میکنند، بذر میکارند، ماهها از بذری که زیر خاک است و دیده نمیشود و مشخص نیست که دارد رشد میکند یا نه، نگهداری میکنند، درآمدی ندارند و فروششان صفر است؛ همینطور زحمت میکشند و زحمت میکشند تا به فصل خاصی به نام فصل برداشت برسند و بذرهایی را که کاشتهاند، ثمره زحماتی را که کشیدهاند، برداشت کنند؛ فروششان آغاز میشود و پول درمیآورند و دوباره این دورهها را تکرار میکنند. کشاورزان این دورهها را با چشم خودشان دیدهاند، و باور دارند که پس از هر پاییز، بهاری هم هست. منتظرند فصول یا دورههایی که روی کشتشان تاثیر میگذارد، تغییر کند. آنها میدانند که همه چیز تغییر میکند. من بعد از پژوهشهايم دیدم که افراد موفق، این فصول اقتصادی را میشناسند، میدانند که اقتصاد یک چرخه است، میدانند که همیشه رکود بوده، همیشه رونق هم بوده است. کسانی موفق میشوند که هم برای دوران رونق آماده هستند، هم میدانند در دوران رکود باید چه کنند. میخواهیم در این یادداشتها در این مورد صحبت کنیم که شما چطور میتوانید در دوران رکود، آماده باشید، موفقیتهای بزرگ کسب کنید، فروشتان را رشد دهید، زمین را آماده کنید، بذر بکارید و برای فرصتهای بزرگ آماده باشید. دوستان عزیز، پژوهشها نشان دادهاند فرصتها به کسانی رو میآورند که آمادگیاش را دارند؛ پس شما باید آماده باشید. شما باید در دوران رکود روی خودتان سرمایهگذاری کنید. دستاوردهای بزرگ، برای افراد بزرگ است و چه دورانی بهتر از دوران رکود! شما در دوران رونق نمیتوانید حتي سرتان را هم بخارانید. چطور آموزش ببینید؟ چطور روی خودتان سرمایهگذاری کنید؟ چطور رشد کنید؟ چطور پایههای کسبوکارتان را به صورت اصولی درست کنید؟ شما دارید خودبهخود در دوران رونق میفروشید، به این فکر نمیكنيد که اصول کسبوکارتان را درست کنید، به نیروهایتان آموزش دهید، ساختار سازمانیتان را بهبود ببخشيد، برندتان را تغییر دهید، روی شبکههای اجتماعی، وبسایت و برندتان کار کنید و برنامه بازاریابی بنویسید. در دوران رونق آنقدر فروش خوب است که کسی اصلا به این چيزها فكر نميكند؛ میگویند ما که داریم میفروشیم، حالا چه برنامه بازاریابی دقیقی داشته باشیم، چه هر روز به صورت روزمره کار کنیم؛ چه تفاوتي دارد! بنابراین نمیآیند روی اصول، زيربنا و پایههای کسبوکارشان کار کنند. بهترین فرصت، دوران رکود است که شما میتوانید پایههای کسبوکارتان را محکم کنید. ادامه دارد…