
آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا، همیشه با صراحت و بیپرده صحبت میکند. او سالهاست که بر این عقیده است اجبار مردم به خرید خودروهای برقی، راهحل مناسبی نیست.
تویودا بر این باور است کهگذار به سمت خودروهای الکتریکی نباید شتابزده باشد و تمرکز صرف روی تولید خودروهای برقی میتواند عواقب سنگینی برای صنعت خودروسازی به همراه داشته باشد. او هشدار میدهد که اگر موتورهای احتراق داخلی بهسرعت کنار گذاشته شوند، میلیونها شغل در زنجیره تأمین ممکن است در خطر باشند. تویودا از منظر زیستمحیطی، همچنان بر این اعتقاد است که خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای هیبریدی، آلایندهتر هستند.
نگرانیها درباره آینده
خودروهای برقی
به نقل از Motor1 ،«کیشیرو تویودا» نوه بنیانگذار تویوتا، اعلام میکند که این شرکت از زمان معرفی نسل اول پریوس در سال 1997، حدود 27 میلیون خودروی هیبریدی فروخته است. او ادعا میکند که این خودروهای هیبریدی بهاندازه 9 میلیون خودروی کاملاً برقی، آلاینده هستند. بهعبارتدیگر، یک خودروی برقی بهاندازه سه خودروی هیبریدی آلاینده است. او تأکید میکند که این نسبت زمانی حتی بیشتر میشود که خودروهای برقی با برقی که از نیروگاههای حرارتی وابسته به سوختهای فسیلی تأمین میشود، شارژ شوند، وضعیتی که در ژاپن رایج است.
تویودا میگوید: «اگر ما 9 میلیون خودروی برقی در ژاپن تولید میکردیم، در واقع باعث افزایش آلایندههای کربنی میشد، نه کاهش آن. این به این دلیل است که ژاپن برای تأمین برق خود به نیروگاههای حرارتی وابسته است.»
تویوتا همچنان در صدر
مقاومت تویوتا در پذیرش کامل خودروهای برقی، انتقادهایی را به همراه داشته و برخی حتی آینده این شرکت را زیر سؤال بردهاند. بهرغم نظراتی که پیشبینی میکنند تویوتا به دلیل کندی در رقابت الکتریکی سقوط خواهد کرد، واقعیت برعکس است. در سال 2024، تویوتا برای پنجمین سال متوالی بهعنوان بزرگترین خودروساز جهان شناخته شد. اگرچه خودروهای برقی تویوتا ممکن است از رقبای خود عقبتر باشند، اما این شرکت با مدلهای هیبریدی و خودروهای احتراق داخلی که هنوز میفروشد، این کمبود را جبران کرده است. آخرین خودروی بنزینی که به نسخه هیبریدی تبدیل شده، آیوگو ایکس است که کوچکترین مدل این شرکت خارج از دسته خودروهای کیکار (kei car) است که فقط در ژاپن به فروش میرسند. تویوتا ادعا میکند که این هاچبک کوچک، کمترین ردپای دیاکسید کربن را در بین خودروهای غیرشارژی موجود در بازار دارد.
آکیو تویودا یکبار گفته است که خودروهای برقی هرگز نمیتوانند بیش از 30 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهند و استدلال کرده که صنعت باید روی خودروهای هیبریدی و سوختهای مصنوعی تمرکز کند. اگرچه تویوتا اعتراف کرده که خودروی میرای یک شکست تجاری بوده است، اما همچنان به هیدروژن متعهد است و پتانسیل ترکیب آن با موتورهای احتراق داخلی را میبیند. در عین حال، این شرکت به بیامو در راهاندازی اولین خودروی هیدروژنی سریسازی در سال 2028 کمک میکند.
تویوتا: همهچیز ممکن است
بهعنوان یک قدرت خودروسازی، تویوتا از نظر مالی و صنعتی توانایی بهبود خودروهای هیبریدی خود و همچنین توسعه بهتر خودروهای برقی را دارد. این شرکت مدل bZ را جذابتر کرده و bZ وودلند، تویوتا C-HR را به خط تولید برقی خود اضافه کرده است. لکسوس، برند لوکس تویوتا، نیز اخیراً سدان برقی ES را معرفی و RZ را بهروزرسانی کرده است. بر اساس گزارش جدید بلومبرگ، دو خودروی برقی دیگر تا سال 2027 به بازار ایالات متحده اضافه خواهند شد. درحالیکه تویوتا به خودروهای هیبریدی و برقی توجه ویژهای دارد، لذت رانندگی را فراموش نکرده است. کوجی ساتو، مدیرعامل این شرکت، اخیراً گفته است: «اگر یک خودرو سرگرمکننده نباشد، اصلاً خودرو نیست.» باتوجه به نمونه اولیه موتور وسط که اوایل امسال به نمایش درآمد، انتظار میرود در سالهای آینده یک سوپرا جدید، یک سلیکا احیا شده و احتمالاً یک تویوتا MR2 جدید را ببینیم. لکسوس نیز یک خودروی جدید به سبک GT3، احتمالاً با موتور V-8، عرضه خواهد کرد. به طور کلی، به نظر میرسد تویوتا تقریباً همه جنبههای لازم را پوشش داده است.
به نظر میرسد بازگشت قریبالوقوع خودروی اف جی کروز(FJ Cruiser) نیز اعتبار تویوتا را بهعنوان یکی از جامعترین خطوط تولید در صنعت خودروسازی بیشتر میکند.